Ny livsstil - bra mellanmål?
Jag söker nu tips, råd och inspiration från er på bra mellanmål att ha med sig i väskan. Om en vecka börjar jag gymnasiet, och på grund av olika orsaker har jag valt att plugga i Göteborg vilket resulterar i två timmar på buss/tåg/spårvagn till skolan, och två timmar hem. Studiemässigt är jag motiverad, och jag har funnit olika möjligheter så jag även kommer hinna träna regelbundet samt hinna med plugg, socialt liv etc. Det som dock kommer i kläm är just kost, och då främst mellanmål.
Tyvärr är jag en av dem som allt för lätt lägger på sig, när jag inte ser till att äta regelbundet, inte äta för mycket sötsaker, dricker massor av läsk eller äter annat onyttigt. Min tanke är att äta en stabil frukost hemma (havregrynsgröt + ett kokt ägg) och att ta med en smörgås att äta vid niotiden. Skollunch blir det vid tolv-ett, och jag vet att skolan jag ska gå på har en god och vällagad lunch, så det ska inte vara några problem. Däremot bör jag äta något mellanmål vid tre-fyra, och det är vid fyra-fem-tiden som jag kommer ta bussen hem.
När blodsockernivån sjunker, är ju risken stor att man tar första bästa och då är det farligt lätt att det slinker ner en chokladbit, glass eller annat på vägen till centralen och på centralen. Då bör jag ha bottnat med ett stabilt mellanmål - som jag helst ska ha haft med mig ner på morgonen. Förslag på något bra, mättande och ganska nyttigt mellanmål? Givetvis får jag middag så fort jag kommer hem, så det är något där emellan. Min egen fantasi och inspiration tryter här och jag kommer inte på något alls. Att köpa yoghurt eller kesoburkar på t.ex Pressbyrån/livsmedelsbutik är inget alternativ då det inte kommer hålla rent ekonomiskt, tyvärr.
Skär bitar av diverse rot- och grönsaker och lägg i en burk, sen gör du en god dipp av gräddfil, yoghurt eller creme fraiche och häller i en separat burk. Annat tips är att blanda olika nötter och frön och krydda för att äta som mellanmål. Färsk frukt som banan, äpple, päron och exvis mango med eller utan dipp är också enkelt och gott.
/Désirée
Väldigt bra tips med grönsaker och rotsaker! Kan dock tänka mig att det blir svårt med en dipp, då jag troligtvis inte har tillgång till kylning under dagen. Frukt är givetvis ett bra alternativ, men var rädd att det kanske mättar lite dåligt… Kanske i kombination med en nötmix?
Fruktsallad med nötter, mandel eller frön är bra och hållbart. Sen är oststavar, skinkrullar, korvbitar också ett bra komplement, dessa håller i väskan såvida den inte utsätts för extrem värme. Kommer du ha tillgång till vattenkokare/varmvatten? I så fall är det supersmidigt att plocka ihop goda grönsaker, Glasnudlar, en halv buljongtärning i en burk/ mugg med lock. När det är dags häller man på varmvatten (tex till te) och låter svälla en stund. Det är en av mina favoriter. Kryddar gör man efter smak, jag gillar curry!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Kesella och kanske någon frukt till är proteinrikt och mättande. Jag brukar använda lättkesellan.
Sedan vad jag brukar ha är morotsstavar, och mandlar.
Men även ett kokt ägg är lätt att ta med. kanske inte det roligaste att äta i skolan, men mättande är det.
Man kan ta med fil eller yoghurt, och musli i en separat burk. Jag tycker yoghurt/fil håller sig de timmarna, men däremot så smakar de rumstempererat.
Jag har också hittat sojaflingor i hälsokosten. de är proteinrika och de går att äta som de är om man inte är alltför kräsen.