Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 9300 ggr
[sakring]
0

Hur länge håller tomater?

Ser på mina körsbärstomater som ligger i asken på köksbänken och undrar hur länge de ska hålla sig. Det är 14 dagar sedan jag köpte dem och de har legat där sedan dess i obruten förpackning. Vad har de gjort med dem?

DesK
0

Vad knepigt! De borde ju ha blivit dåliga nu, om de inte var helgröna när du köpte dem. Kanske är tomaterna besprutade med något medel som gör att de åldras långsammare Obestämd

/Désirée

[sakring]
0

Nädå de var röda och fina.

[sakring]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser de ut. Jag hällde ut dem på disken och de känns fasta och fina. Fotot är taget utan blixt men med en lampa som lyser underifrån disken.

[Tassy]
3

Dessa tomater av detta märke brukar vara knallhårda och träiga vid inköp, så dom har nog fått mogna till sig bra hos dig helt enkelt. Dom ser röda ut redan vid inköp, men det är för att dom är odlade så. Känns dom bra, så hugg in. Glad

[Aquelegia]
1

Mina tomater håller också 2 veckor då solen inte ligger på köket och det alltid är skugga och nästintill alltid svalt därinneGlad Hade jätteproblem med tomater förr då jag lade dom i kylen men i rumstemperatur håller dom. Dock är det ju som Tassy säger inte mogna tomater man köper.

Maria
1

Fast mina tomater håller inte 14 dagar i rumstemperaturObestämd

/Maria

Anterrabae
1

Här varierar det högst vesäntligt. Ibland håller de bra, ibland inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Halvdansken
5

Det är märkligt att man ibland blir glad när man hittar mögligt bröd eller halvdåliga grönsaker, för då vet man att de inte är helt genombesprutade eller manipulerande.

Va? Hittar inte ni mögligt bröd och dåliga grönsaker i era köksskåp…? Skäms

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
1

#8 haha, jo allt för ofta. Särskillt det hembakta brödet efter en solig varm dag i köket. Varmt och kondens..

jag märker stort av rötmånaden. Då vi har både ganska mycket sol och mycket regn. verkligen varmt och fuktigt,.

//Ida

[Tassy]
2

Visst hittar jag mögliga saker då och då, men försöker planera så att inget ska bli förstört.

Anterrabae
1

Tassy, det försöker jag med, men det går sådär i vissa perioder Flört

//Ida

[Tassy]
2

insåg efter min post att det är nog allas mål Tungan ute

[sakring]
1

Nej aldrig mögligt bröd då jag förvarar det skivat i frysen och tar fram det som jag ska ätaFlört

Annars så hittar jag både det ena och det andra som jag nog inte vill äta när jag ser på det.

Zabbio
0

Gjorde som #13 med brödet när jag åt bröd (och pappa gör det fortfarande) så det möglade aldrig :P

Grönsaker går det i perioder med.. generellt sett gör jag storköp och äter jättemycket i några veckor, sen svalnar det och allt som är kvar hemma blir dåligt.. Skäms

Har mest mjölk, havredryck, ost och lite så i kylen och de hinner inte bli dåliga.

Fast idag hittade jag frysta jordgubbar som ått ur datum för drygt 3 år sedan.. :O

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[sakring]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg de ut igårSkrattande