Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1653 ggr
Zabbio
1

Är detta en vettig frukost?

Ja, som rubriken säger :P

Numera ska jag ju upp tidigt på morgnarna och åka kollektivt, så jag behöver definitivt en vettigare frukost än jag brukar (vilket är att gå upp, slö-dricka några koppar kaffe, muffla runt någon timme, hitta nåt ätbart tex en banan eller steka lite pytt och slufsa runt lite till.) Det är dags att hitta lite rutin, något lätt att göra och äta kl. 5 på morronen…

Igår och idag blev det havregrynsgröt.

Närmare bestämt 1,5dl havregryn, vatten (micrad…det är enklare och snabbare)

En skvätt havre-grädde (tål inte mjölk, och det är så gott med krämig grädde ;) )

Ett äpple

En hel del kanel och ca 2-3tsk rå honung.

Det är ju en hel del sockerarter i den frukosten, men samtidigt så är det ju just frukost och lite energi kan behövas. Sen har jag för mig att de sockerarterna är hyfsat jämna i blodsockret? Jag känner i varje fall ingen glupande hunger eller trötthet en stund efter maten. Fast jag var iofs ganska uppe i varv så jag kände nog inte efter :P

Jag kan behöva tips på bra mellanmål/lunch också. Som går att ta med, är lätt och gott att äta, inte behöver värmas och inte innehåller vete, gluten eller mjölk. (ast mjölk kan oftast ersättas av havredryck, men iaf). Det ska helst inte kosta en förmögenhet eller vara krångligt att förbereda heller.. hehe, vilka krav jag har ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
1

Det tycker jag nog! Glad Kanske kan du komplettera med ett kokt ägg.

Sallad gjord på hårda grönsaker som exempelvis morötter, kålrot, kålrabbi, rättika osv + kokta linser, kikärter eller någon annan baljväxt. Marinera de kokta baljväxterna i en god vinaigrette medan de ännu helt varma, de drar då åt sig mer smak. Blanda sedan med valfria grönsaker, men undvik mjuka grönsaker som sallat och tomat. Fast du kan ta med hela små tomater. En sån här sallad kan kompletteras med kött, kyckling eller ost, men dessa bör packas i egen bunke eller lindas in noga i plastfolie och läggas i samma matlåda. Omelettrulle med någon god fyllning är annat som kanske kan passa dig Glad

I den här artikeln inne på Matlust har jag samlat tips om matlådor Glad

/Désirée

Zabbio
0

Tack, det låter ju gott :P

Anterrabae
1

I stället för att köpa soyghurt för dyra pengar så kan man lätt göra sin egen. Måste dock köpa en att starta med ;) värm soyamjölk och soyghurt till 43-44 grader. Häll på bra termos och låt stå över natten, gärna lite varmt. Så är yoghurten klar på morgonen. Ca 10 timmar. 1 dl yoghurt till 5 dl mjölk. Det blir bättre literpris att göra så än att köpa all yoghurt.. Då kostar den mellan 40 och 50 kr litern.. Den kan du sen sila genom kaffefilter, så har du en bra naturell färskost i filtret, och vassle att starta surkål eller annat mjölksyrat med om du vill. Färskosten är en jättebra bas till coleslaw, tzatziki eller som bas till fyllningen i omelettrullen som föreslogs ovan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
1

Hommous är också ett gott komplement till det mesta. Både ägg och grönsaker och bröd i den mån man äter det. Smakrikt och mättande.

//Ida

Zabbio
1

Jag har försökt göra låtsasyoghurt förr, det blir inte bra :) Antagligen eftersom jag vägrar använda soja. Men det gör inte så mycket för just yoghurt har jag aldrig varit en stor-ätare av :)

Tack för tipset annars, det finns säkert fler som får nytta av det!

Anterrabae
1

Jag äter inte heller yoghurten som yoghurt.. Men jag tycker den är kalas att ha som kall sås-bas.

Men om du undviker just soyan så blir det svårare. de anndra yoghurtarna är svåra att lyckas med själv. tycker jag.

//Ida

Zabbio
2

Jo, det är klart :) Fast "grädde"+mayo funkar rätt bra som bas också :)

[Aquelegia]
2

Mer protein om du skall hålla dig länge. Eller om du äter proteinrikt mellanmål. Vad svårt det var att försöka tänka mjölkfritt igen. Kommer nog på något annars kan du alltid kika in på mellanmålstråden på Matlust.

Lättast gör mig när idéerna sinar för mig är att strosa runt i matbutiken och se vad som finns. Man går alltid hem med något matnyttigtGlad

Zabbio
0

#8 hehe, går jag runt i matbutikerna går jag hem med choklad.. :P

[Aquelegia]
2

#9 Vårat willys är värdlsbäst utformat. Godiset/chokladen ligger vid kassorna längst bort som nästan ALDRIG är öppna när jag handlar. Jag handlar alltid lugna dagar ^^ Dessutom så har den där dåliga "vet inte vad jag skall köpa för godis" genen. Min bror har samma, han blev tagen på väg ur en butik en gång för han velade så mycket mellan godisar men kunde inte bestämma sig så han gick ut utan. Dom trodde han hade stoppat på sig dom han hade velat mellan Flört

Förresten glömde jag ju nämna att ja din frukost är en bra frukost! Kan ju inte bara säga allt man tycker du skall äta mer utav utan det är faktiskt en bra bas att utgå ifrånGlad

Zabbio
2

hehe, när jag inte vet vad jag ska äta så dras jag  till slut till godiset. Mewn det beror mycket på att det mesta - utom rena råvaror - inehåller vete och/eller mjölk. Jag blir inte så inspirerad när jag inte kan ta det utan bara läser innehåklsförteckningar och ställer ifrån mig… och när det kommer till råvaror så är det ju dels tilagningstid och så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med sånt jag ite är van vid..

Fast jag ar blivit lite modigare, på senaste tiden hatr jag gjot lite grytor med diverse bönor, nötter, grönsaksmixer och annat jag inte alltid köper. Snabbt och gott :)

Tack :)

[luneri]
3

Sjäv pendlar jag långt på morgonen och jag äter oftast 2 ägg, och knäckemacka eller fil med banan för att hålla mig. men att variera hade inte vart felTungan ute Dock går det fort. jag kokar äggen, medan jag gör mig iordning.