Vatten
Det finns många olika förslag på hur man ska dricka vatten för att tillgodogöra sig det i kroppen på bästa sätt. En del kunniga, utbildade människor säger, att man ska helst inta ett litet kex eller nåt annat litet samtidigt man dricker vatten, eftersom kroppen då suger i sig vattnet bättre. Fast samtidigt får man passa sig och inte bälga i sig för mycket vatten när man äter mat, för då tilllgodogör man sig inte näringsämnena i maten.
Andra kunniga påstår att man skall dricka 5-6 dl vatten i stöten, mellan måltiderna, på en gång alltså, för kroppen portionerar sedan ut vattnet i kroppen som den behöver det efterråt. Man skall alltså inte springa runt och "småslatta" småmunnar, för det gagnar inte kroppen, sägs det.
Så nu undrar jag vad ni därute har för förslag på det här med vattendrickandet och hur kroppen bäst tar upp vattnet så man tillgodogör sig det som bäst.
Hur gör ni?
Haha, jag dricker när jag är törstig.
Har aldrig funderat på upptag eller inte.
Jag dricker mer när det är varmt och jag svettas och när jag känner på mig att jag druckit dåligt.
Jag gillar inte iskallt vatten utan föredrar svalt.
/Maria
Det bästa är at dricka vattnet genom munnen ;)
Rent evulotionärt så borde det logiskt vara bäst att dricka allt på en gång; som ursprungsdjur dricker man väl när det finns? Det är ju inte naturligt att bära runt på vatten. Och våra kroppar är fortfarande främst naturliga.
Samtidigt är vi gjorda för att få i oss vätska genom maten, bröd, torkad mat och annat torrfoder är inte naturligt. Jag funderar på om den vätska som förvinner när vi lagar mat (ofta) är bra.
Så spontant tror jag på att äta blöt mat och att dricka mycket åt gången.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Mycket eller lite åt gången låter jag vara osagt, men för bästa upptaget ska det vara mellan rumstempererat och kroppsvarmt, och spetsat med ett par korn salt. Det ska inte smaka salt, bara fått en förändrad ytspänning, då går det lättare in i våra celler. Sen ska det ju helst vara luftat i kanna några timmar för att bli av med mindre nyttiga gaser. Dock är det klart bättre att dricka det obehandlat, och kallt eller till och med kolsyrat, än inte alls ;) Vi behöver ca 1,5 - 2,5 liter vatten per dag, beroende på vad vi äter, hur mycket vi rör oss och svettas samt om man går på mediciner. Vattnet från extra blöt mat kan räknas in. Dricker man mycket kaffe och te kan principen varannan vatten vara bra då koffein och liknande ämnen är vätskedrivande.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#3 Bör även lokalt vatten (egen brunn) luftas? :)
Ja, eftersom den borrade brunnen också släpper gaser och andra ämnen som kan må bra av att dunsta. Men det är klart att kommunala vatten har mest att tjäna. Klor och fluor finns även lokalt och bör dunsta. Till exempel.
//Ida
# 2 Ingen dum idé att dricka vatten genom munnen Zabio 

Jag häller ofta upp vatten i ett stort glas som som får stå ett tag innnan jag dricker. Har också skärpt till mig och dricka rumstempererat vatten på sistone. Fast jag tycker bättre om svalkande friskt vatten, men försöker undvika det.
Hur är det med Anna-kannan då? Där står ju vattnet med lock på behållaren, trots att det renat i a f? Ska man kanske lufta det också då innan man dricker det?
Visste inte att man skulle ha ett par saltkorn i vattnet.
Tror att det luftar sig i kannan också. Det viktiga är att gaserna får dunsta upp ur vattnet..
//Ida
Ok.
Jag undrar hur hälsosamt det är att rena/sterilisera vattnet, i längden…
Det är skillnad på att rena och sterilisera. Man kan rena det så till vida att man balanserar pH genom att tillföra kalk, eller genom ett filter ta bort överskottsämnen. Vi filtrerar bort överskottsjärn. Destillerat vatten eller steriliserat vatten är inte bra! Det drar ut näringsämnen ur kroppen. Man kan ta till det som behandling vid förgiftningar av olika slag, eller som parasitbehandling. Men bara under en begränsad tid.
//Ida