Baka utan vetemjöl -Tips?
Ni som inte äter gluten eller vetemjöl, hur gör ni när ni bakar?
Jag försöker hitta ett bra recept på "matmuffins" men jag vill byta ut fullkornsvetemjölet mot något som inte innehåller vetemjöl.
I detta recept ska det vara 4 dl fullkornsvetemjöl, men jag tog 3 dl fullkornsvetemjöl och 1 dl havregryn och det fungerade riktigt bra. Men ett recept helt fri från vete hade vart toppen. Då hade det fungerat utmärkt som ett mellanmål för mig.
Magen verkar svälla upp av vete, men glutenintollerant är jag nog inte, bara känslig tror jag.
Jag har själv svårt att hitta ett bra alternativ, även glutenfritt mjöl innehåller ju ofta vete.
Du kan ju testa att slänga i enbart havre-mjöl, kanke md lite potatismjöl eller/och fiberhusk för att håla ihop det. Jag har inte testat det själv (än) dock.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag brukar göra egna mjölblandningar på bovetemjöl, majsmjöl och potatismjöl. Jag brukar utgå från att använda lika mycket av varje för att sedan experimentera mig fram med mängderna lite för att se vad som blir bäst beroende på vilket resultat jag vill ha.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Trevors har gjort ett recept på veganska glutenfria muffins. Man kan ju ta vanlig mjölk istället för sojamjölk och omarbeta receptet men just mjölmängden, ris, potatis och fiberhusk kan man ju utgå ifrån!
Toppen med tips på hur det ska bli bra också :)
Ska testa att göra ett bröd löst baserat på det receptet nu, fast jag kommer ha ägg i och använda en del havremjöl :)
Det viktigaste när man bakar vetefritt är att ha 1/3-1/2 med stärkelse, majs eller potatis spelar ingen roll. OCH husk, dvs psylliumfröskal, det binder massor med vätska i förhållande till sin vikt så man behöver inte lika mycket mjöl. Brödet blir då inte så torrt och tungt. Sen behöver smet/deg svälltid, innan mjölet blandas i.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Åh massa bra tips:) Tack!
Jag ska se om jag kan mixtra fram ett bra alternativ vid nästa muffinsbak.
Receptet ovan men med 2dl majsbaserat mjöl (tror det var majsstärkelse+potatis+husk) , 1 dl havre baserat mjöl, funkade toppen. Hällde i ett ägg och tog bort allt sockret. Hällde i en brödform istället för muffins formar, gräddade i 25 min - vände det upp-o-ner och gräddade 10 min till.
Den blev lite degig, men väldigt god. Svällde helt ok men sjök ihop lite sen.
Hur ska jag grädda det för att det ska bli helt genombakat? Nu blev det skorpa - degigt - och sen fint o bakat i mitten. Ville inte ha det inne längre eftersom det riskerade att bli bränt.
Ska prova samma recept igen men med mer havremjöl. Det ger en godare smak än majsmjölet, och är också uppblandat med en del stärkelse redan. (har de mjölen hemma så kan ju experimentera med det)
Majsmjöl till polenta - går det att baka med? Har hittat för 13kr/kg vilket hade varit billigt för glutenfritt mjöl. Men det är ju grovt..
Förresten kan man baka med enbart skrädmjöl (rostat och malt havre)?
jag undviker helst majs egentligen och bovete också förresten eftersom jag läst i blodgruppsboken, och de två är rena boven mot viktmninskning, men jag testar de andra alternativen istället
Generellt om man vill ha det bättre genombakat är det längre tid, lägre temp som gäller. Jag gräddade oftast mina vetefria på 175 grader i 45-60 min. Man kan kolla med termometer 96-98 grader är genomgräddat.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#9 Får testa det :)
Jag använder kokosmjöl, mandelmjöl och pofibrer när jag bakar