Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4135 ggr
noraa
1

mättnadskänslan och hungerkänslan?

okej vet inte vart jag ska lägga in det här inlägget, men ja som rubriken lyder min mättnadskänsla har försvunnit och mina hungerkänslor är helt borta, vad kan det bero på? Och vad ska jag göra, äter som en gris men blir aldrig mätt, äter fast jag inte är hungrig kan gå 2 dygn utan att känna mig ens lite hungrig? Förvånad

Namiko
2

För att få en normal mättnads/hungerkänsla är det viktigt att äta på regelbundna tider samt att röra på sig varje dag. När kroppen vant sig vid att få mat på samma tid varje dag så dyker hungerkänslorna upp igen. När hungerkänslorna kommit så är det lättare att känna av att man blir mätt också.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Aquelegia]
1

Jag hade denna känslan när jag hade magkatarr, likadant en kollega. Vi båda pratade om varandras magproblem men såg inga samband förän nu 2 år senare när båda inom samma månad fick konstaterat magkatarr.

Att småäta eller äta FÖR stora portioner bara för att äta är inte bra. Ät med längre mellanrum så att magen hinner med att känna hunger. Jag åt endast 3 gånger per dag då magen överproducerade magsyra och jag blev som en uppblåst boll, uppblåstheten kändes som hunger och jag proppade i mig mer. Var dock aldrig hungrig! Det var uppblåstheten som gav mig illusionen av att jag skulle behöva äta. Mycket märklig känsla!
Testa att endast äta snäll mat, inget stekt/friterat, ingen stark/kryddad mat, inga feta produkter och be läkare kolla upp dig. Inga läskedrycker, inget kaffe och inget surt!

noraa
0

varför är det inte bra att äta fast man inte är hungri jag menar det kan gå flera dagar utan att jag känner mig hungrig :\ är det inte dåligare att inte äta alls?:)

[Aquelegia]
1

#3 Har du magkatarr eller magsår så är magen skadad och man behöver vara "snäll" mot den. För att den skall hinna anpassa sig efter normala rutiner igen så behöver man en liten paus. Du skall fortfarande äta fast du inte är hungrig men mindre portioner och Snälla, milda portioner. Då kommer hungern när magen hunnit ikapp! Tog mig en vecka med medicinering att få ordning på hungerskänslorna. 2-3 veckor innan jag kunde äta utan den där konstiga "icke mättnadskänslan" försvann. Dricker jag kaffe varje dag eller äter stark/stekt/friterad mat ofta så börjar magen krångla igen så det är ett långtidsprojekt.

Gå till din läkare och gå igenom symptomen. Det är väldigt vanligt med dagens stressamhälle och fetare/onyttigare mat att vi får problem med magsyrabalansen. Det kan även bero på en bakterie, så då gäller blodprov.

[sakring]
1

Ta artonil som finns receptfritt 150 mg, du kan ta upp till 4 tabletter per dag, men inte på en gång. Gå till läkare och be att få något medel typ losec. Det finns andra och nyare preparat.

[Aquelegia]
1

#5 Även fast saker är recepfria bör man rådfråga läkare innan så att man inte tar tabletter i felaktig dosering för sina besvär!
Vid tex magkatarr behöver man en behandlingsplan tex 4 veckor 2tabletter/dag, sedan 1/dag i 2 veckor sedan varannan dag och sedan vid behov. En väninna som går till samma läkare och också har magkatarr fick samma medicin med annan behandlingsplan då hon hade mildare besvär än mig.

[Aquelegia]
1

#5 På Fass stod det att Artonil är receptbelagt och för närvarande ej tillhanadahålls. Losec och Artonil är vid sådana magbesvär som resulterar i refluxsjukdomar.
Att sedan först se om ett kostbyte hjälper är att föredra då mediciner ofta bara håller problem under schack. Man måste vilket som i slutändan lyssna på kroppen och göra den tillfreds, först då man sedan blir kvitt medicinerna. Omeprasol tex sänker magsyrahalten vilket hjälper magen att läka, slutar du ta dom och framförallt under tiden äter fel fet, sur, stark osv mat ändå så kommer du bara få återkommande problem igen.

Anterrabae
1

Jag tycker inlägget passar bra där det ligger, det handlar ju om hälsa.

Jag funderar på om du har andra tecken på magkatarr än just förlorade hungers- och mättnadskänslor? Mycket stress, öm över magmunn/diafragma, halsbränna?

man kan ha samma symptom vid för lite magsyra som vid för mycket. Med den skillnaden att allt blir värre om man äter magkatarrsmedicin, som sänker magsyran. Det är snarare mitt problem. Jag har inte magkatarr, men dock för lite magsyra. vilket är nog så besvärligt vissa dagar.

Annars, det finns en medlem inne på vegan, som berättar att när han stoppar i sig vete, som han egentligen inte tål, så försvinner hans känslor för hunger och mättnad. Då måste han vara supernoga med att mäta maten och säga till sin hjärna att "detta räcker".

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

noraa
0

Måste bara säga min hungerkänsla är tbx men det värsta mättnadskänslan fortfarande borta..:\ gått upp 1 kg på 1 vecka ätit som ett vrak?:O vet inte vad jag ska göra tips?

Anterrabae
1

Det är jättejobbigt att inte få känna sig mätt! Men det enda jag vet är att bestämma hur mycket man ska äta denna gången, hålla sig till det. Tugga långsamt och noga, lägga ner besticken och så vidare. Då får hjärnan en chans att reagera på maten. Sen är en nödplan bra. Något som är ok att stoppa i sig Om det blir för jobbigt/ hungrigt. Typ frukt, grönsaker eller om du LCHFar, ost/kött/ägg sånt. Undvik mackor och flingor och sånt, det gör en bara hungrigare i längden. Behöver du mer mat? I så fall kanske ett mål till, riktig mat, kan vara på sin plats. Kanske något gi eller LC aktigt så mättnaden stannar?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade