Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 5712 ggr
[luneri]
2012-09-14 15:02

Hirs

Jag upptäckte hirs för inte sålänge sen och det är jättegott!

Man kan använda hirs istället för tex ris till maten. och man kan koka gröt på hirsflingor.

Hirs smakar nästan som couscous! Jag åt couscous varje dag nästan när jag var yngre. Fast sen fick veta att det inte var särskilt nyttigt med couscous.

Hirs innehåller mycket järnGlad

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1971

Annons:
Anterrabae
2012-09-14 22:22
#1

Hirs är kanon! Man kan även använda flingorna i stället för havregryn i bröd- och kakbak, typ chokladbollar, havreflarn osv. Inte det nyttigaste kanske, men en god variation! Har även en fundering på att göra veganska "köttbullar" "färslimpa" eller liknande på hirs och quinoa. Inte testat än, men det borde bli bra! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
2012-09-14 22:27
#2

aha:) Det går att göra mycket med det. Jag får kolla upp recept med hirs i mat och bak helt enkelt.

Jag hade hirs i min pajdeg idag, skulle vara majsmjöl, men det finns inte hemma så blev rismjöl och hirs istället (hade även skrädmjöl i pajdegen). men det fungerade bra.

Det låter spännande. Om du gör veganska biffar eller nåt av det så skriv gärna hur du tyckte det blevGlad

Men hur är det med hirs egentligen, är det nyttigt eller är det typ som vetemjöl, att det inte är så värst nyttigt om man äter mycket av det?

[Aquelegia]
2012-09-14 23:31
#3

^Hirs var nog basföda när jag fick bestämma mat hemma hehe Hirs kokade jag stora grytor utav och det åts sedan med kanel rårörsocker och mjölk till frukost SÅ GOTT!

Hirsplättar var också en paradrätt, blanda i lite ägg, potatismjöl, krydda och tillsätt någon sorts protein typ räkor, kyckling eller liknande. helst morot eller ärtor i med, servera med kall såsCool

Vet inte varför men har inte ätit hirs sedan jag flyttade hemifrån för 7-8 år sedan Förvånad

[luneri]
2012-09-16 21:07
#4

#3 Vilka bra tips! Måste prova:)

[Mairah]
2012-09-19 12:33
#5

Hirs måste jag prova! Tack för tipset  Glad

[luneri]
2012-09-20 15:36
#6

Det gjordes potatisgrattäng med strömming här hemma häromdagen. och ströbrödet var slut, men blev hirsflingor som ströddes ovanpå strömmingen och det blev riktigt bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: