Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4228 ggr
[Mairah]
0

Kost för övergångsbesvär

Någon som har bra tips på kost att erbjuda, som är bra för alla hemska hormonrubbningar som kommer med övergångsålden? Vill så ogärna börja äta östrogen eller andra konstgjorda syntetiska hormoner. Har nu köpt Femal Balans på Hälsokost som jag ska prova, få se om det hjälper.

Är annars rätt tacksam om ni har några bra tips och idéer på nyttig kost som kan hjälpa till att få ordning på hormonerna. De rackarna lever sitt eget lilla liv nuförtiden Tungan ute

Tack på förhand. Glad

Anterrabae
0

Femal balans är bra, och femicur lika så.

Därtill kommer jag spontant på soya. Soyabönan innehåller mycket fytoöstrogen och kan lindra vid övergångsbesvär. Exempel är soyamjölk, tofu, edamebönor, soyafärs och så vidare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
1

Tack för tipset Ida. är bara det att jag blir superdålig i magen av just soya..

Fast de där edamebönorna ska jag testa. De har jag aldrig provat.

DesK
0

Var får man tag på edamebönor?

/Désirée

Anterrabae
2

Edamebönor är råa, gröna soyabönor som man köper frysta. Ica har i sin "selection" i frysta grönsaker just edamebönor.

Men blir du superkass i magen av soya, så ska du nog inte testa just dem.

Blir det lika illa om soyan är fermenterad? Testat miso eller tempeh?

den har har en annan bakteriekultur och kan på så vis vara mer lättsmält.

man kanske kan mjölksyra soyabönorna för att tåla dem bättre? Nu bara spånar jag..

Förutom just soya vet jag inte vad som kan funka, och ha mycket östrogener i sig.. jag får hålla högonen öppna helt enkelt.

//Ida

[Mairah]
1

Tack i a f för dina tips Ida. Ska testa det du säger. Glad

Anterrabae
1

Jag har märkt att om jag dricker mycket rejuvelac så kan jag till och med smaka och äta små mängder kött utan att få ont i magen..

Kan ju vara värt att testa. man behöver ju inte äta soya varje dag.

//Ida

[Mairah]
2

Ok, kanske det! Får testa det med.

[Mairah]
2

I helgen kunde jag inte låta bli att köpa soyamjölk eftersom jag tycker det är så gott ( och nyttigt) . Tänkte prova lite och så gjorde jag en bärsmoothie på hallon och blåbär. Oj så gott det var! Hade även lite soyamjölk på havregrynsgröten imorse, så nu får vi se hur magen kommer att reagera.

Fast det kanske går bättre nu mot förut, eftersom jag dels har lagt om kosten också till det bättre nuförtiden ( för min egen del alltså) Är mycket nogare nuförtiden att stoppa i det som jag tål att äta. Det är ju hur som helst några år sedan som jag drack soyamjölk.

Håll tummarna att jag klarar soyamjölken nu, för ingen blir lyckligare än mig då! Känns då bra hittilis. Glad

Anterrabae
2

Håller tummar och tår, tassar och klor och allt annat. :)

//Ida

[Mairah]
0

Tyvärr så verkar det inte fungera med soyamjölk den här gången heller. Får tyvärr ont i magen av det. Trist!! Oskyldig

Ja ja, jag försökte i a f.

Anterrabae
1

Åh, trist! Särskillt när du gillar det så pass mycket!

//Ida

[Mairah]
0

Ja det tycker jag med. Blir så ledsen. Men jag får ont imagen av det, som magkatarr, och det är inget vidare. Kanske är för vasst åt min mage med soyabönor helt enkelt.. Gråter

piri-piri
2

#1 Femicur har utgått och finns inte att få tag på längre.

Ska man äta soya så bör den vara fermenterad.

Att dra ner på snabba kolhydrater kan hjälpa och att boosta med D-vitamin.

Det finns också progesteronkräm som kan vara värt att prova. Gå in på hormoni.se och läs om naturlig hjälp vid klimakteriebesvär.

[Mairah]
2

Jag har käkat Femal Balans nu ett tag och tycker redan att det har börjat hjälpa. Glad

Snabba kolhydrater äter jag aldrig och d- vitamin äter jag också.

Tack för tips i a f

Anterrabae
2

Sprang på en spännande bok om Östrogenbalansering. Om hur många av våra besvär är östrogenrelaterade. Jag vet att det är tvärt om vad jag tidigare sagt.. Men det var spännande i alla fall. Här är en länk till adlibris om boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=155643684X Man kan googla på den och författaren och hitta massa annat matnyttigt också. Jag tror han gett ut fyra böcker om kost och hälsa.

//Ida