Björksocker
Nej däremot har jag testat björksirap och det är gott. Var får man tag på björksocker?
/Désirée
Nej, jag har heller inte testat det.
Det är samma sak som xylitol. Jag har provat det i tuggummi och blir lös i magen.
Inte så att jag har köpt en förpackning björksocker. Men det är en sockeralkohol, och smakmässigt så brukar dessa vara lite "platta" eller "tunna" i smaken. Xylitol är ju ett vanlig sötningsmedel i tex tuggummi. Blodsockermässigt höjer den inte blodsockret nämnvärt. Det har även antytts att den skulle kunna verka stärkande på tänderna. Men jag vet inte. Sen har jag alldeles nyss läst att sockeralkoholer är östrogenaktiverare, som gynnar fettinlagring och bukfetma. Bukfetma i sin tur frisätter östrogen och snabbar på processen ytterligare. Har inte jättemycket på fötterna än, men har blivit lite skeptisk mot sockeralkoholer i stor mängd. Jag tror inte den naturliga formen, som i björksirap är farlig. Men jag är osäker på en isolerade, rena sockeralkoholen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Sockeralkohol var ett nytt ord för mig.
sukrin är också en sockeralkohol 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Xylitol känner man ju igen.

Ibland så vill man ju ha lite sött och jag gillar inte alls sukrin, sackarin och stevia för jag tycker att de smakar för sött och kemiskt. Därför så var jag lite nyfiken på om det var någon som provat Björksocker för det verkar i text vara som vanligt socker i smak och använding. Verkar dock inte fungera vid bakning med jäst.