Genetic Roulette
Hinner inte se hela filmen just nu, men jag såg lite i början. Har du lust att berätta lite kortfattat vad allt handlar om? Tycker det är lite svårt att förstå allt när det inte är textat heller. Förstod att det handlar om genmanipulerad mat i a f. (Stavas det så?)
Att människor blir mer och mer sjuka har man ju förstått, och maten är ju tyvärr en bidragande orsak. Genmanipulerad mat är väl inte att rekomendera.
Finns det någon mat som inte är genmanipulerad? Om man odlar själv kanske, men jag menar att köpa i affärer?
( Dum fråga kanske, men jag ställer den ändå)
Det handlar om hur man tar dna från en art och sätter in den i en annan art. T.ex. insekts dna i växter och djur. Det finns idag majs som tillverkar sitt eget bekämpningsmedel så att insekterna dör när de äter av den. Vad händer då inte med oss när vi använder detta. Dessa odlingar sprids i ohämmat i naturen och hotar hela biosfären.
Monsanto är ett av de stora bolag som gör detta. Detta bolag som har så mycket på sitt samvete. De har gmo-grödor som tål hur mycket "Roundup" som helst och djur och växtlivet runt sådana odlingar dör ut då det besprutas väldigt hårt.
Den handlar bl.a. om hur sjukdomar nu ökar dramatiskt bl.a. p.g.a. detta.
Passa på att se filmen. Det handlar om vår hälsa. Vill vi ha detta ? Vill de göra oss sjuka ?
Organiskt odlade livsmedel är inte genmanipulerade.
Är ju inte klokt! Så klagas det att folk blir sjuka sen. Hur tänker de som bestämmer egentligen?? Man har ju hört om sånt här och det känns ju lite som "rysk roulette" när man äter köpt mat nuförtiden..
Läste nånstans nyligen att någon gjort en undersökning på hur mycket bekämpningsgifter folk hade som rester kvar hemma i sina fruktskålar, och vindruvorna var tydligen värst!
Jodå, jag ska se hela filmen så småningom. Får ta den i små etapper.
Är det garanterat att ekologiska produkter är fria från sånt här? Är organiskt samma som ekologiskt?
Jaa, ekologiska är detsamma som organiska.
Tänk om de ändå ville sluta spruta gift på vår mat. Hur korkat kan det vara…man ska väl inte spruta gift på maten ???
Kommer du ihåg Änglamarks reklam där de sprutade gift inne i restauranten. Den förbjöds…men finns på youtube. Kolla !
Joo, det är precis vad man gör. Dags att vi ändrar på det. Måste sprida denna kunskap till så många som möjligt. Om tillräckligt många kräver att man slutar att förgifta vår miljö så är de tvungna att göra som befolkningen vill.
GMO är inte det enda toxiska man förgiftar vår föda med. Varning för aspartam(sötningsmedlet). Oerhört farligt. Googla så kommer du att förstå.
Tusentals kemikalier har man i vår föda. De flesta borde plockas bort och ersättas av dess naturliga motsvarigheter.
Jo, bl.a aspartam har jag hört om innan så den försöker man undvika i mesta möjliga mån. Är själv ett levande exempel på att vara känslig mot kemikalier.
Det här ju för f*n helt sjukt! Vilken värld vi lever i egentligen. Upp till kamp! Mat behöver ju alla människor, men till vilket pris?? Hälsans pris eller vadå.. 
Kom och tänka på något jag hörde på radion i somras. Det var en bonde som berättade om sitt liv, hur han hade fått cancer. Cancern drabbade honom då han använde bekämpningsmedel, precis som du säger härovan.
Han bytte senare bana till det ekologiska och han kämpar också på nu med både sin cancer och att fler bönder ska sluta använda bekämpningsmedel. Han var i a f helt övertygad om själv att det var allt bekämningsmedel som han använt, som orsakat hans cancer.
Själv handlar jag ekologiskt av vissa varor hos en lokal bonde där jag bor. Försöker även välja ekologiskt då jag handlar på affären. Men man har ju även hört att bara för att det står ekologiskt på varorna, så är det heller ingen garanti att det verkligen är det? Vet inte hur pass sant det är?? Är också synd att det ekologiska varorna ska vara så dyra.
Så står det på livsmedelsverkets sida om GMO
När används genetisk modifiering inom livsmedelsområdet?
Genetiskt modifierade grödor har funnits på världsmarknaden i över tio år. Den vanligaste användningen av tekniken är att gener från en jordbakterie förs över till växter för att växterna ska klara insektsangrepp och bekämpningsmedel bättre. En växt som är motståndskraftig mot insekter kallas insektsresistent medan en växt som tål bekämpningsmedel kallas herbicidtolerant. Fördelen med dessa är odlaren inte behöver använda lika mycket bekämpningsmedel som när man odlar konventionella växter.
Tvärtemot vad du säger T.S.
http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Genmodifierad-mat-GMO/
Sen tillkommer också vad gmo gör med oss på sikt, hur påverkas vi av de förändrade molekylerna. Det lutar åt att vi tål dem ganska dåligt.. Kan det vara skillnad på gmo i olika länder, tex at det är ok att göra värre grejer, större förändringar och ingrepp i vissa länder, jämfört med andra?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#6 Man använder t.ex. round upp så intensivt att alla andra växter dör och man slipper gallra. Det är en av applikationerna för detta.
Det finns flera.
Det är samma tillverkare av bekämpningsmedel som av gmo grödor. Det är en av anledningarna att man sprutar rounduptåliga växter betydligt mer än andra då de också skulle dö om de inte var genmodifierade.
Har du sett filmen sakring ?
Om du ska få veta sanningen ska du väl för tusan inte kolla hos livsmedelsverket. Det vet man ju sen gammalt hur de resonerar. Helt sjukt. Finns det något de inte ljuger om ? De försvarar bl.a. bekämpningsmedel i skolmaten, aspartam, natriumglutamat, etc. De går i industrins koppel.
Sinnessjukt att använda kemiska bekämpningsmedel överhuvudtaget. Om växterna lever i bra organisk jord så är de inte så känsliga för insektsangrepp.
Den konstgödslade jorden gör dem försvarslösa mot insektsangrepp.
Konstgödsel är ett lika stort problem.
Kan också tycka det är konstigt att visssa ämnen får fortsätta att användas trots att man man fått varningssignaler på att det kan vara skadligt för både djur, natur och människor.
Jag litar inte ett skit på vare sig livsmedelsverket eller socialstyrelsen och deras s. k "riktlinjer". Det slutade jag med för väldigt länge sedan 
Dr Mercola skriver också om ämnet. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/09/22/superbugs-destruct-food-supply.aspx?e_cid=20120922_DNL_art_1
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmen
Den är superbra! Inget stort och nytt, men en massa saker som länkar till annat jag redan visste så helhetsbilden blev mer sammanhängande :)
//Ida
Hur stor är risken för gmo-mat i Sverige? Det jag läst mig till så måste allt som innehåller eller har innehållit gmo och producerats inom eu vara märkt, undantaget kött, mjölk och ägg. Då man inte anser att fodret påverkar oss som äter djuret. Därför är nog eko-animalier säkrast.
//Ida
Understiger det en viss procent så behöver de inte märka det i Sverige.
Nä just det mindre än 0,9% per enskild ingrediens. Men vi har det bra mycket lättare än i USA, där inget märks..
//Ida
Det pågår en tvist om det nu i Carlifornien där ett nytt lagförslag om att gmo ska anges på innehållsförteckningen, ska röstas om. Monsanto har spenderat 10-tals miljoner på att få politikerna att hindra detta. Det kommer att avgöras inom kort. Vet inte exakt när. Utgången kanske kan påverka EU:s regelverk.
Vi får helt enkelt avvakta och se. Och anpassa oss. Under tiden kan man ju jaga kemikalier av div slag som används flitigt och orsakar östrogenstörningar och feminisering av otäcka proportioner! ;) det är vad jag ägnar mig åt, och så försvinner ev gmo-grejer också eftersom det innebär eko.
//Ida
Det stämmer.Bisfenol A finns i plastflaskor, konservburkar,kvitton och en del annat. Det verkar som de gett sig den på att vi ska få i oss detta.
Visserligen så behöver den maskulindominerade civilisationen ersättas av en feminin cykel, men inte på detta sätt.
Tror att den feminina cykeln ska ta sin början 22 dec 2012 enl div. kloka personer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
GMO Movie 2012
Det är samma tillverkare av GMO som av aspartam. Det dödliga sötningsmedlet.
http://www.youtube.com/watch?v=O00YodD1RmU&feature=em-uploademail-new
Det finns väl ingen som måste inta aspartam om man inte har diabetes? Och inte ens då.
Monsanto gör många dumma kemikalier. De stod bakom både DDT och round up. Hade reklamen "DDT is good for you" när det begav sig. Aspartam borde alla undvika, särskillt diabetiker! Eftersom Det bildas träsprit när levern bryter ner aspartam, och träsprit ansamlas i bukspottkörteln och förvärrar diabetes.
//Ida
#21 "ingen som måste"…nää, fattas bara det.
Är det någon som påstår det eller varför uttrycker du dig på detta vis ?
Aspartam finns nu i 14.000 produkter så man behöver inte ta till några andra metoder för att lura i det inte ont anande folket detta gift.
Ursäkta, men diabetiker behöver inte på något vis inta aspartam! Det luriga här är att aspartam finns i en mängd produkter, särskilt så kallade lättprodukter, ur detta växte bland annat LCHF fram med sina rekommendationer att använda normalfeta och fullfeta produkter och så oblandande produkter som möjligt. Så oavsett vi sympatiserar med dem som äter enligt LCHF så har deras kamp för renare och bättre mat ändå givit god effekt även för alla andra konsumenter.
/Désirée
Nej det är precis vad jag menar. Jag UNDVIKER aspartam. Alling som smakar något och som inte har några kalorier är något mystikst med enligt mitt sätt att se.
Här är en minidokumentär om GMO av Gary Null
Den heter
GMO Ticking Time Bomb
del 1
http://www.youtube.com/watch?v=rAL_AMdMXqY&feature=channel&list=UL
del 2
#25 Mystiskt var också det sätt aspartam blev tillåtet på tidigt åttiotal när Reagan vunnit presidentvalet.
Det var förbjudet vid den tidpunkten men Donald Rumsfeld(Den ökände krigsförbrytaren)då vd för Serle, hade tjänster att kamma in så man bytte chefen för FDA och vips, så blev aspartam tillåtet, trots att djurförsöken visade att aspartam borde vara förbjudet.
6 månader senare fick den nya FDA-chefen jobb på Monsanto som nu köpt Serle.
Såg en intressant film igår: the world according to Monsanto http://m.youtube.com/watch?v=aK7gAZS0lbY Mer om GMO.
//Ida