Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2043 ggr
Maria
1

OT Mixad mat till katterna.

Detta handlar om kattkostFlört

Min ene katt har opererat bort två tänder och haft en varbildning under den ena huggtanden i nederkäken. Han var sydd med två stygn men infektionen stanna kvar under så nu har de låtit såret vara öppet.

I dryga två veckor har jag mixat mjukmaten (Bozita eller Mjau) med stavmixer och vatten så att det blivit soppkonsistens. Han ska på andra återbesöket nästa vecka.

Det värsta är ju att hans kompis får äta samma mat då de alltid äter tillsammans brevid varandra. Detta har inte varit populärt om man säger såSkrattande

Trots motståndet mot maten så har de lyckats att tömma skålarna nattetid och hur kul är det att stå nyvaken mitt i natten och mixa kattmat till soppaSkrikandes Allt för nattfridens skull.

Dessutom luktar det skunk.

/Maria

DesK
0

Aj aj aj vilket dilemma! Inte kul alls, har inget bra tips på hur du löser detta, men hoppas att det är övergående.

/Désirée

Maria
1

Haha, ja katterna gillar det lika lite som jag men det har ändå varit positivt för kompisen som har behövt tappa lite i viktSkrattande

/Maria

Anterrabae
1

Oj vad besvärligt! Om inte ens blötmaten funkar som den är.. Funkar det bättre med rå mat tro, typ köttfärs. Råa proteiner är lättare för katten att tillgodogöra sig. Men koncistensmässigt vet jag inte. Och hur man får dem att acceptera natten. Mina har alltid ätit upp sin mat, och accepterat att man får vänta till nästa gång. Har aldrig kunnat ha mat framme hela tiden.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
1

Mina har ju alltid haft fri tillgång till mat och det är nog ganska svårt att ändra nu när de är 9 respektive 10 år.

Vilken mat som än ges så ska den mixas och vara som slät soppa bara för att inte några matbitar ska fastna i sårhålan.

Dessutom äter han inget rått kött alls utan det är hans kompis som älskar det.

Katter är envisa små rackareSkrattande

Vi får höra vad tandsköterskan säger nästa vecka.

/Maria

Anterrabae
1

Jo visst är de envisa de små rackarna ;-) det är ju bland annat därför man gillar dem så mycket! Tur att det bara en relativt kort period. Har du testat att ge den kräsne katten kycklinghjärtan? Det brukar gillas. Om det gå kanske du kan mixa i lite i soppan. Hjärta innehåller taurin som gör att läkningen optimeras. Märker ibland på min katt att det är dags för extra hjärtan för att han blir lite mer svårläkt. (Han är ute och slåss) Man kan tillsätta kokosfett också. Laurinsyran hjälper också läkning och är dessutom lite antibakteiell och antiinflammatorisk. Därtill har fettet fördelen att de bli mättare och håller sig mätta längre. Hoppas det läker fort.

//Ida

Maria
1

Tack. Kycklinghjärta var en bra idé.Glad Kokar du först eller serverar du det rått?

/Maria

Anterrabae
1

Rått, då det är mest biotillgängligt och vitaminerna är kvar. Glad

//Ida

Maria
2

OK. TackGlad

/Maria

Anterrabae
1

hoppas katten gillar det Glad det är nyttiga grejer!

//Ida

Maria
1

Ja, man vet ju aldrig med katterFlört

/Maria

Anterrabae
1

nä och vissa måste riktigt övertygas om att rå-maten är bra, och smaklig. Har läst massa kul historier inne på BARF om vad ömmande mattar och hussar gjort för att visa katten att det är gott, och spännande Flört

//Ida

[sakring]
1

Kan tipsa om kycklinglever och svinhjärta också. Det brukar gå hem. Nej det är inte lätt att byta vanor när man kommit upp i åren vare sig för katt eller människa.

Hoppas på posivit besked hos tandsköterskan.