Tips sökes...
Hej!
Nu har jag kommit igång ordentligt med träningen. Den senaste veckan har bestått av 4 entimmes promenader och 3 friskispass. Denna veckan har jag varit på friskis-pass både måndag och tisdag.
Mitt mål är att långsiktigt gå ner i vikt, då jag är på gränsen till fetma nu. Har ni några tips på hur man ska äta för att komplettera bra? Bra tips på mellanmål? Eller kanske hur man håller sig mätt längre? Eller hur man ska stå emot sötsuget? Alla tips är varmt välkomna.
//Sofie
Stå emot sötsuget gör du när fyller på med bra, mättande och näringsrik mat. Var 3e timme för då orkar man verkligen inte med godis.
Bra mellanmål hittar du många fina tips på Matlust iFokus som har en tråd som heter "dagens mellanmål"
Mat man håller sig mätt på är långsamma kolhydrater, fiberrik-proteinrik mat. Protein syftar jag inte bara på massa "fetig mat" utan baljväxter, magert kött osv. Se till att alltid fylla tallriken med mycket grönsaker då grönsaker är nästintill omöjligt att ät för mycket utav.Helst en liten sallad innan maten för den får igång matsmältningen och underlättar för mättnadskänslan.

Sötsuget står man enklast emot genom att inte köpa hem något sött alls. Bunkra upp med annat gott att knapra på som t ex frukt, grönt, bär, nötter, mandlar, skorpor etc. Genom att inte ha något sött till hands, vänjer man sig fort av med att längta efter det.
Handla inte när du är hungrig och följ en matlista för att undvika att köpa hem sånt som du inte ska äta. Ät frukt och grönt till varje måltid, dom innehåller mängder med näring och även fibrer som håller dig mätt längre. Försök även att testa nya grönsaker då och då för att hitta vilka sorter du tycker om och på köpet får du en mer varierad kost.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tack för alla bra tips! Jag har svårt att äta regelbundet, men försöker få i mig 5 frukter om dagen och äta grönsaker när jag är hungrig.
Tänkte börja med äppelcidervinäger och kromtabletter nu i veckan… Någon som har testat detta? 

#4 Nej, jag har inte provat äppelcidervinäger och kromtabletter eftersom jag inte tror på någon särskild effekt av dessa. För inte länge sedan läste jag någonstans att de inte gör den nytta som reklamen påstår, så jag nu känner jag mig styrkt i min uppfattning.
En som äter variationsrik kost
Lägg till ett träningsmål bestående av protein och fett inom en timme efter träningen så hjälper du kroppen att återhämta sig och bygga muskler (och så står du emot sötsuget lättare). Tex 1 ägg och ett par matskedar majonnäs.
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Om man har krombrist, blir man sockersugen. Då kan kromtabletter hjälpa. Men det är ingen universallösnng. Äppelcidervinäger, och allt annat som är surt sänker tömningshastigheten i magsäcken och på så sätt ger ett lägre GI.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ett trix för att känna sig mätt längre, är att äta soppa. Vid ett test på soldater visade det sig att de som ätit soppa kände sig mätta längre än de som ätit mat i fast form gjord på exakt samma ingredienser.
Ett annat tips är att inte dricka något alls medan du äter utan drick 15 min före eller en timme efter. På så vis "spolar" du inte ut maten från magsäcken innan näringsämnena hunnit brytas ner och tas om hand, och du blir mätt längre.
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Angående tiderna så kan du prova ha en liten bok där du skriver upp vilken tid du äter samt vad du äter varje dag, planera gärna upp tider för måltider/mellanmål o sätt larm i mobilen för att följa dessa så blir det lite enklare på den fronten iallafall (:
Alltid Oavsett