Kost iFokus

Kost

Etikett: rådochrön
Läst 2746 ggr
Mitralis
1

Juice är farligare för tänderna än Coca-Cola

"Var tredje tonårskille har frätskador på tänderna och en bov är säljboomen av energi- och sportdrycker. I SvD:s experiment försvann över en tredjedel av en tand efter tio dagar i sportdryck. Men trots skadorna görs ingen systematisk kontroll i tandvården. "
Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sportdrycker-skadar-unga-tander_7568890.svd

Här kommer en länk till Nyhetsmorgon 
[http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/juice-ar-farligare-for-tanderna-an-coca-cola-2227721

](http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/juice-ar-farligare-for-tanderna-an-coca-cola-2227721)Hoppas att informationen går fram. Jag själv hade ingen aning om att det var så illa med sportdryckerna, och jag har precis den blå flaskan i kylen Skäms

Trodde ni att sportdryck och juice frätte mer än Coca Cola?

Att juicen gjorde det hade jag koll på, även att den löser upp emaljen så att man inte ska borsta tänderna direkt efteråt. Resten blev jag ganska överraskad av.

[TheoA]
3

Har aldrig druckit sportdryck och hoppas att jag inte kommer att göra det heller, dricker hellre Coca-cola. :D

DesK
3

Sport- och energidrycker är bland det mest onödiga som finns att köpa. Snacka om att lura konsumenterna att inta socker i mängder tillsammans med andra tveksamma tillsatser!

/Désirée

[sakring]
1

Jo det hade jag faktikst koll på då jag sysslat en hel del med tänder. Sportdryck har jag aldrig druckit men coca-cola däremot har det slunkit ned precis som med juicen. Men borstar aldrig tänder direrk efter att jag druckit juice och jag skjöljer munnen efteråt. Det är mer än vad jag gör efter colanSkäms

Zabbio
1

Är dålig på sånt. Fast det är väl tur att jag oftast inte dricker mycket läsk (blivit en del senaste veckorna, men för övrigt) och jag brukar späda ut juicen för den smakar så starkt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
1

Visste att de var bovar för tänderna, men inte att de var värre än cola. Är i och för sig inte förvånad :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2

Fast det var ju skönt att höra att man kan dricka lite juice till frukost, men man skulle tydligen inte borsta tänderna direkt efterråt!

[Emma--]
1

Oj trodde inte det skulle vara så farligt även om man förstår att det inte är bra för tänderna..

Geru
1

Tänker man på det objektivt så ja, det trodde jag. Juice är både sött och har syra i sig, där av smaken. Av dom två tycker jag ju att juice är den suraste och därför borde den rent logiskt vara den mest frätande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Mairah]
2

Hur är det med äppeljuice då?

DesK
3

Samma sak skulle jag tro!

/Désirée

[Mairah]
2

Opps, då får man tänka sig för där med då Tungan ute

[sakring]
1

Det var grapefruktjuie som de hade använt i testen.

[Mairah]
0

Ok

Anterrabae
2

All frukt innehåller både socker och syra, i olika grad. Jag skulle tro som Désirée säger att det inte spelar så stor roll på juicesort.

//Ida

[Mairah]
1

Bär då? Alltså vanliga bär, inte i juiceform?

[sakring]
3

De hade låtit tänder ligga i timtal i juice inte druckit den. Drick ett glas juice på morgonen om du vill oavsett sort men vänta 5 minuter med att borsta tändena.

Anterrabae
1

Allt man stoppar i munnen bildar en syraatack på tänderna, våra tänder är gjorda för att klara det, men man behöver inte borsta tänderna och rugga ännu mer i anslutning. Som sakring säger, vänta en stund så är det lugnt! Men ja, bär också Glad

//Ida

[Mairah]
2

Tänkte just fråga hur länge man skulle vänta med att borsta tänderna efterråt, och såg just svaret på det här ovan Glad

[luneri]
4

Jag lyssnade på radion förra veckan när det handlade om frätskador på tänderna. Experten sa att juice fräter mer på tänderna än coca cola, men sedan är det vanligare att gå och dricka coca cola utspritt under dagen, medan juice kanske man bara dricker på morgonen. Då är coca colan värre än juicen eftersom man hela tiden utsätter tänderna för de frätande syrorna när man dricker flera ggr om dagen.

Mitralis
0

#19 En bra poäng där Glad

[Aquelegia]
2

Åh avd sur jag blir SÅKLART utsätts det "nyttigare" alternativet för den hårdaste kritiken i media Skrikandes Klart som attan att juice fräter! MEN sedan då? Coca cola gör så mycket mer skada och nu kommer folk tro att coca cola är det nyttigare bara för att juice i MYCKET mängder i SPORTDRYCKER fräter !!! Jaja jag tar mig då gladeligen att glas juice ibland och fortsätter rata läsk!