Fikarummet - Nystart
Nu var det länge sen vi hade en fikatråd, där vi babblar om allt och inget. Det känns lägligt att öppna dörrarna till ett nytt fikarum.
Ta med din kopp eller annat fika och Joina oss!
Jag bjussar på Solté
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ser gott ut, Ida
men vad är solté?
Jag bjuder på Zoǵas Forza som jag mal själv, var och en väljer om man vill ha skummad mjölk i eller inte. Tll blir det choklate chip cookies som dottern bakade igår
Bild kommer senare, sitter vid fel dator just nu.
/Désirée
Åh jag känner för lite fika, men inget kaffe och inget te utan mjölk i. Men de där choklate chip cookies tar jag gärna ett par av
Solté är när man lägger sitt favvote i en kanna kallt vatten och ställer ut det i sommarsolen tills det är klart och fått färg.
Dricks solvarmt eller hälls i ett glas med Is. Har man ett rått, obehandlat te får man Raw-Té
.
I varmare länder blir det vist bra varmt, när det får stå i solen. Har för mig att David berättade att man gör så i bland annat afrika för att få te utan att slösa ved, eller el.
Jag gillar konceptet och även om det inte blir så varmt här så blir det bra. Man riskerar inte att överhetta téet och få den där beskan som lätt blir då. Passar fint till gröna och vita téer med andra ord. Som är lite känsligare. Men det funkar naturligtvis med alla.
Téet ska dra i 20 minuter.
Idag har jag varit på allergologen och dragit igång en jätteutredning. Jag har gjort pricktest på 24 olika ämnen, samt tagit blodprover för allergitest på 10-15 av dem.
Enligt doktorn kan det dock bli lite knepigt med det hela, eftersom jag inte verkar uppvisa några kliniska symptom av klassisk art.
//Ida
# 3 Åh tack, det ska bli gott
Jag har precis klämt en kopp salvia-te
utan något till.
Nu har du lärt mig något nytt igen Ida. Sol-te hade jag inte hört om förut. Hoppas du får ordning på dina allergitester.
# 3 DesK, det ser smarrigt ut det där 
Solteet lär få vänta då det är regn och på sin höjd 14C här
# 7 Ja då går det kanske inte så bra att göra solte 
Idag hade det funkat utmärkt att göra sol-te här. Vi har haft strålande sol och varmt hela dagen. Men jag har inte varit hemma utan tillbringat dagen med dottern på stranden!
Hon har solat och badat och haft hur kul som helst med sin bästis.
Jag och bästisens mamma har också haft urmysigt, med fika, glass och massa sol. Jag är numera lite röd på axlarna, och brände mig p åena knät!
Men inte mycket alls, det är borta i morgon.
Trött är jag, så det blir till att sova nu.
//Ida
# 9 Och var har ni hållt hus. Här har det regnat och blåst.
På västkusten, södra bohuslän. Några mil norr om göteborg!
För en gångs skull hade vi solen på vår sida. Brukar ju annars leda regnligan. hehe
//Ida
Grattis till en fin solskensdag Ida 
Här lyser solen med sin frånvaro under större delen av dagarna. Fast idag har den förstås kikat fram lite mellan molnen, för att sedan försvinna igen.
här har det varit en strålande fantastisk sommardag idag igen!
dock har jag önskat hela dagen att den skulle ta slut. Jag har mått så dålgit. ångest, depression, irritabilitet, jag har liksom kännt mig hudlös, okontaktbar och haft svårt att både förstå och uttrycka mig. Ganska tydliga tecken på att jag stoppat i mig något jag inte tål. Låter lite som mjölk, men jag vet inte vart jag skulle fått i mig det igår.
därtill tog jag fel matlåda i frysen så istället för vegansk pastasås med grönsaker och ev linser så blev det en med grönsaker och karrekött.. Gissa vems mage som pajjade fullständigt. 
Imorgon tack!
//Ida
Här varvas det med solsken och tjocka moln och regnskurar. Tycker man också blir hängig av vädret på ett sätt. Just nu spöregnar det 
Visst blir man lätt påverkad av vad man stoppar i sig, eller inte får i sig. Jag har blivit hyperkänslig för vad jag stoppar i mig, jag också. Och ibland räcker det bara att jag missar en del energi på en dag, för att gå i botten direkt. Måste tänka mig för hela tiden, och värst är det som du säger Ida, när man gör misstag och tar fel mat helt enkelt . Vet hur sånt kan vara .
Här har det varit omväxlande skyfall och sol idag. Åska i förmiddags. jag har känn mit klubbad, grinig och lynnig. En "sån" dag helt enkelt.
Men efter middagen vilade jag en sund, och sen har jag fått gjort lite nyttigheter i alla fall, och lite onyttigt. 
Bakade en baklava idag, jättegott, men den glönde jag att fota så jag bjussar på en pion i stället.
Annars håller jag på och torkar kalvnjure i ugnen, det luktar verkligen urk!! Men fläkten är på och vovven lär bli glad över sitt nya godis. beef jerky utan kryddor på njure. Lätt at stoppa i fickan och ta med på prommis.
//Ida
# 15 Hi hi, Ida - jag trodde du gjorde kalvnjure som måltid åt familjen först när jag började läsa vad du skrivit. Läste lagar - istället för torkar, som du skrivit
Tänkte, kan det vara gott..? 

Pustade ut när jag fick se att det skullle bli godis till vovven 

Missade den här tråden helt, trevligt med lite fika! 
*Sätter mig ner och smuttar på mitt polkagris-te (chokladmynta med lite honung i smakar tydligen polkagris
)*
Idag har jag fått besked att jag är antagen till min utbildning!
Om 5 år kommer jag ut som nykläckt bildlärare.. troligtvis är jag engelsklärare då också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
# 18 Vad kul! Grattis Zabbio och lycka till med din utbildning 
Här har det åskat och regnat hela eftermidddagen 
Grattis Zabbio! Kul med utbildningen!
//Ida
Tack :P Ja, det ska bli roligt :)
Zabbio grattis! Hoppas att du kommer att trivas som student och senare som lärare 
/Désirée
Tack tack :)
Jag brukar ha lätt för studier och om inget annat så är det skönt med 5 års garanterad inkomst.. även om jag måste betala tillbaka lånen sen ;)
Så hoppas jag ju lära mig lite nytt om bild också, även om det mesta lär handla om andra saker som hur man lär ut och lägger upp studieplaner osv.. :)
Arrgh…
telefånjkjhjmhgmgbjg slutade fungera. Tog tillbaka den till kundtjänst, alternative var att skicka på reparation vilket skulle ta 3 veckor och eftersom det troligtvis är fuktskada (inte för att jag förstår hur det skulle gå till eftersom den inte varit speciellt utsatt för fukt + att den ska vara vattentät, men tecknen tydde på det) så skulle slutresultatet bli att det skulle kosta 500kr och de skulle INTE fixa den ändå.
Jag har inte råd att lägga 500kr till de 2100 som telefonen redan kostat (för mindre än 3 månader sedan), speciellt inte när den ändå inte skulle fixas.
Så det blev att avreagera mig lite istället. Det känns något bättre nu. Fast de lär inte ta in den igen om jag skulle ändra mig..
Det bir inga fler smartfånar för mig.
# 24
Oj.. ja det där blev en riktig aggretionsutlösare märker jag 
Fast jag förstår dig att du känner dig besviken. Är ju inte alla som har så mycket pengar att de kan slänga ut för en ny mobil efter bara tre månader. Fy vad trist Zabbio! Lider med dig 
Mjo.. har mått lite kasst senaste tiden. Försökt hålla mig vid ytan men det har varit kämpigt. Sover dåligt med diffusa mardrömmar, är trött och har inget initiativ.. det känns som om allt jag gör och inte gör är fel och jag känner mig dömd och anklagad utan större grund…
Så det blev en liten utlösare. Jag har dessutom inte mycket pengar, tjänar runt 3-4000kr i månaden så 2000 är en halv månadslön.. Men det är väl inte det egentligen som är problemet. Jag brukar inte fästa mig så mycket vid lyxartiklar och pengar även om det är lite kämpigt.
Funderar på om det är mjölken eller nåt med kosten som tar ut sin rätt att jag är känslig nu, men jag orkar inte utesluta den igen… Energin räcker knappt till att andas för tillfället. Huvudet snurrar och kroppen känns mest bortdomnad.. har sovit bort större delen av kvällen i halvdvala. Är hungrig men är rädd att få en kommentar som ''man ska inte äta efter kl. 6 om man ska gå ner i vikt''..och just nu orkar jag inte det så det är lättare att låta bli.
Känns lite som i ett par av låttexterna från artisten jag var och såg igår (Loke Nyberg):
"Det är väl inte så att något gör mig ledsen, det är väl mera det att inget gör mig glad…
(….)
Visst borde jag ta mig i kragen,
leva ut och fånga dagen,
festa till o prova bungy jump,
vara här och nu och mitt i livet,
men själva initiativet
sitter märkligt fast som i en kramp…..
Så jag tror att det blir jag o TVn även denna kväll,
det känns för övrigt ganska skevt att gråta i en karusell,
blir mest beklämd utav upplevelsepressen;
visst vill jag vara med om, men vet inte vad…
så här kommer jag med nedstämdhetsexpressen
i 150 knyck mot Melankolia stad.."
Bra låt med liten uppmuntrande knorr i slutet.
Hej på Er….
Här kommer jag hitlockad av Desk
Läs gärna min artikel om Rejuvelac.
skall fixa till en omgång idag, dvs börja med att blötlägga kornen. Denna gången tänkte jag pröva med quinoa. Ett tips jag hittade på Google!
Låter inte kul den där känslan Zabbio, tyvärr känns det igen. Har varit där många gånger! Det bästa med det är att man numera VET att det tillslut går över, även om det verkar hopplöst o tradigt! En bra grej med att bli äldre
en blir inte bara rynkig…en blir visare också! En värmande kram skickar jag till dig iaf som du kan pigga upp dig med tills det vänder! Klicka på bilden så blir den roligare …
Hej Ians och välkommen in här 
/Désirée
#27 Välkommen och tack :)
# 26 Javisst känner man igen sig. Kan ju inte påstå att man är på topp i humöret för jämnan direkt. Och att man sen har dåligt med pengar gör ju inte saken bättre om det kör ihop sig, om även det minsta.
Visst kan kosten ställa till det för en om man får i sig fel grejer, eller missar att få i sig det man så väl behöver. Lika så har man fullt sjå med att hålla bukt på alla hormoner som man också får dras med som kvinna
Det är nåt att tänka på hela tiden.
Men vet du Zabbio, jag tycker inte du ska behöva tvinga dig att gå omkring och lida och vara hungrig för jämnan. Bara det blir man ju nestämd av. Nog har du väl något du kan käka utan att behöva känna att du måste gå upp i vikt för det?
Lider med dig vännen. 
# 27 Hej Ians och välkommen, säger jag med
Ska läsa din artikel.
#30 Tack :)
Det är väl mest det att få i mig saker som jag tål och mår bra av som är jobbigt. Har kommit fram till att jag ska sluta med mjölkprodukter igen, och om jag tycker att vetefritt är lätt så är det svårare med mjölkfritt… men det kan vara att jag tillåtit mig att dricka för mycket mjölk som dragit ner humöret. Kanske, vi får se..
Vikten är jag inte lika stressad av även om jag gärna tappar ett par kilo. Men det är inte prio ett, utan framförallt handlar det för mig om att äta det jag behöver och framförallt tål. Sen får jag erkänna att medans farmor bor här känner jag mig lite handikappad, inte för att hon är elak eller nåt men vi drar inte helt jämnt alltid. Småsaker som att varenda morron när jag precis tagit en kopp kaffe så kommer ett litet ''önskemål'', hon ber mig städa kylen tex, eller köra och köpa mjölk, eller plocka ur diskmaskinen, eller… inget stort ochinget som måste ske med en gång, men likafullt är det alltid något. Oh jag villl helst bara sitta och slappna av en stund med mitt kaffe. Sen känner jag väl - och det är lite diffusare och värre - att det jag gör och inte gör är fel. Jag vet att hon tycker att jag inte hjälper till tillräckligt hemma, jag sover fel tider, äter fel osv, även om hon numera inte säger det rent ut. Men de där små uppdragen handlar om det, någonstans. Jag gillar henne och är väl det av barnbarnen som oftast kommer och hälsar på tror jag, men nu när hon bor här ett tag så blir det lite jobbigt för mig och resultatet är att jag helst drar mig undan. Speciellt när jag redan är påväg neråt.Jag vet att hon menar väl, hon bryr sig om mig och det är därför hon på något sätt försöker skola in mig så att jag ska vara en välartad, hjälpsam flicka i livet ;) At jag sen är 25 och redan har mina rutiner och uppfostran glöms bort. Det hade nog varit lättare om jag kunnat ha kvar min lägenhet, det är ju annorlunda när man är självständig. Det sliter också lite även om jag vet att det är en onödig lyx för mig, att jag inte har råd och att det är ganska meningslöst eftersom jag ändå har hästen här och här finns plats (sen tror jag att far min är ganska nöjd över att ha lite sällskap o inte gå här ensam med allt).
Det kan väl hända att jag kunde städat oftare, lagat mat till pappa oftare osv osv, men både far och jag har ju våra rutiner som vi trivs bra med. Och när jag städar så är det faktiskt oftast i det gemensamma utrymmet i huset, inte inne hos mig..
Nu låter det som att allt är hennes fel och det är det absolut inte! Hon är snäll och hjälpsam och i många fall väldigt modern och öppen. Jag vet att hon anstränger sig för att inte bli tjatig eller göra mig illa till mods, men på något skevt sätt är det också lite tärande. Men det där lilla sitter ändå ivägen ibland. Hade det inte varit för att jag redan har bekymmer så hade det ju inte heller spelat någon roll. Men jag känner mig ändå dömd och bedömd på något sätt.
Nåväl, vi är snart tillbaka i gamla trygga rutiner igen och då kan jag träffa henne på mer neutral mark ;) Och allt annat får lösa sig… snart börjar utbildningen och då har jag en ''legitim" sysselsättning.
En positivare nyhet är att magnesiumtabletterna verkar hjälpa, jag har inte lika ont längre :)
Skickar massor med styrkekramar till dig Zabbio! Jag hoppas att det vänder snart och jag finns här för dig om du behöver någon att bolla med.. 
Välkommen Ians! och tack för rejuvelac-artikeln. 
Själv försöker jag hitta en nivå där jag orkar med och fungerar i min tillvaro.. det går sådär. men men Så får det vara. Huvudvärk för fjärde dagen, jag hoppas den lättar snart.
//Ida
Tack och detsamma skulle man väl kunna säga .)

//Ida
Förstår precis hur du menar Zabbio. Du förklarar bra, och jag uppfattar det inte alls som att allt bara är din farmors fel när du berättar. Det är många bitar som ska stämma ihop när man delar husrum.
Hur som helst så är ju farmor av en helt annan generation ochså, och bara det kan göra att det blir "kulturkrock" s a s. 
Hoppas det löser sig och att du kommer igen i din egna vanor så småningom.
Tack :) Det blir nog bra.
Låter bra det 
Zabbio en farmor är en farmor….de har lite andra värderingar o tankar….
Men ju mer tiden går så kommer du att få en annan inställning till dem. 
Förlåt att jag säger det…men kanske roten till detta är dina föräldrar….klagar de till farmor om hur slarvig du är?
Annars hade hon nog inte vågat ta upp det på detta sättet. Det är lätt att fokusera på farmor o glömma att det kanske mer handlar om en konflikt mellan dig o föräldrarna, som hon tydlig gör i och med att hon trots sitt släktskap är "utomstående".
Ibland kan det hjälpa att se vart roten till tjatet kommer ifrån…och se det som vad det är….föräldra tjat från en annan mun bara!…som blir mer enerverande för att hon faktiskt är "utomstående"
fundera på det. Kram
Nu har jag min kusin på besök! Det ska bli härligt att vi kan se vad vi ska hitta på :) Igår bakade jag levainbröd med valnötter, det får bli komplementet till kaffet denna frukost!
//Ida
#38 Tack för tipsen men nej, de klagar inte till henne. Och det är inte tjat så mycket som små arbetsuppgifter vid fel tillfälle och en känsla av att inget jag gör duger.
Jag tolkar din text som att jag inte lyckats få fram något av det jag försökt säga. Jag skulle hellre ha hållt tyst, för det är så frustrerande att bli missförstådd. Ursäkta mig.
#40 Då ber jag om ursäkt. Inte min mening att såra dig alls! Bara tankar jag fick.
#41 Det är ingen fara, jag är bara känslig just nu.
pyss på pannan!
Då får jag också försöka bänka mig i fikarummet med en kopp och något gott att äta till. Vad ska jag ha i koppen? Duger det med vanligt standardte?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Mor och Far är på besök. :) vi har mysigt, njuter av finväder och äter god mat. Därtill spånar vi på om vi ska lyxa till det med en Englandsresa :D
//Ida
Tjusigt DesK
Alltid lika roligt att få presenter. Passande med receptböcker
Vilka fina presenter! Här försöker vi landa efter en hektisk sommar. Jag längtar efter en vardagsrutin.
//Ida
idag har jag kollat på Camilla Plum, på www.dr.dk/camillaplum Jag har inspirerats att saltinlägga citroner, så det blev det.
//Ida
Imorgon ska jag lägga in sånna citroner 
Idag har jag fått körkort! 
/Désirée
DesK, det var på tiden. 
Grattis! 
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja ÄNTLIGEN!
Tack! 
/Désirée
Stort Grattis DesK!! Kör försiktigt nu!! 

Tack Mairah och ja det ska jag göra! 
/Désirée
Grattis och bra jobbat! Idag har jag uppdaterat mina bloggar, för er som vill läsa: http://anterrabae.wordpress.com http://attblifrisk.wordpress.com
//Ida
Nu tar vi nya tag!
//Ida