Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 4769 ggr
Vintersnö
2012-10-25 16:34
0

Spirulina och algtabletter

Hej!

Jag undrar om man kan äta spirulina samtidigt som man tar algtabletter? Läste nyss på wikipedia att spirulina är en bakterie som även kallas blå-gröna alger. Men är det samma sak som riktiga alger, eller är det bara så man säger? Dum fråga kanske men jag är oinsatt och vill vara säker på att inte överdosera något. Till vardags äter jag övrigt Alg-Börjes Algtabletter. Borde jag hoppa över dem de dagar jag äter spirulina?

Tacksam för svar. Glad

Anterrabae
2012-10-26 21:42
1

spirulina är en sorts alg, det som alg-börgetabletterna innehåller är en annan. jag tror att du kan kombinera dem. så länge du känner att du mår bra på det

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2012-10-27 14:37
1

Jag dricker också Spirulina algpulver och tycker de är bra. Glad

Känner du dig osäker så fråga en kunnig hälsokosthandlare annars. Men som Ida säger så känner du bäst själv i kroppen om du tål det eller inte. Tror inte att det är några farliga grejer du stoppar i dig.

Det enda som kan hända är nog att magen protesterar om du får i dig för mycket kanske. Flört

Anterrabae
2012-10-28 12:54
2

Om man får i sig för mycket kan det börja klia på kroppen, det är för att utrensningen går lite för fort. Då backar man ett par steg i dos och stannar där. Klådan är inte farlig bara lite jobbig.

//Ida

Vintersnö
2012-10-28 20:58
1

Hej och tack för era svar!

Det var skönt att höra att det i alla fall inte skulle få värre konsekvenser än så om jag råkar få i mig lite för mycket någon gång. Fast klåda är ju inte så roligt så jag ska nog hålla mig till den angivna dosen i alla fall. Flört

Ha det bra och tack igen!Glad

Anterrabae
2012-10-28 21:03
0

När jag började med alger skulle man ta en tablett om dagen (alt ett krm pulver) i en vecka, sen öka till två tabletter per dag osv. Öka med en tablett i veckan per dagsdos tills man kände att kroppen nått sin maxdos, backa en tablett och ligga kvar där. Om man ville kan man efter 2-4 veckor testa att öka igen. Jag kände inte av klåda, ville bara inte öka mer ;-)

//Ida

[Mairah]
2012-10-29 19:21
1

Ja det är riktigt att man ska mjukstarta med en halv tesked alger om dagen första veckan. Om man tar pulver alltså. Sedan ökar man på till en tesked, (en halv tesked 2 ggr/dag.) Och sedan kan man öka på till tre teskedar/dag tredje veckan. ( Uppdelat på 3 tillfällen/dag) om man är i behov av det, står det. Annars så är nog mellandosen lagomt att ta.

Fast du känner väl bäst själv hur mycket du kan ta och mår bra av, som sagt.