Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2712 ggr
Mitralis
0

Sockerkaka med sukrin och becel

Funderar på att baka en sockerkaka med sukrin och becel. 
Hur tycker ni att det låter för en person med kostreglerad diabetes och sjukdom som ger högt kolestorol?

DesK
0

Kan nog funka om du får till ett bra recept! Glad

/Désirée

Mitralis
0

#1 Ja, det var ju det ja Obestämd
Tänkte prova att byta ut ingredienserna rakt av och hoppas att det funkar Tungan ute

2 ägg
2 dl  sukrin
1 1/4 dl mjölk
3 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker av bästa sort.
50 g becel

DesK
0

Hum är inte sukrin betydligt sötare än vanligt socker? Obestämd Är osäker på detta, men om det är så måste du anpassa mängden sukrin, annars blir kakan oätlig.

/Désirée

Mitralis
0

På hälsokosten så sa de att man skulle byta rakt av Obestämd
De har ett recept på muffins med 200 g sukrin eller 2 1/4 dl på paketet.

http://sukrin.org/se/

Anterrabae
1

Jag upplever sukrin som något sötare, men samtidigt lite plattare. Men det är just det där att man byter rakt av som är fördelen, man får volymen. Jag tror det blir bra. Har du testat att provbaka? Kan tänka att det kanske passar att öka vaniljen något för att kompensera sukrinet. Bara en tanke.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
0

Vilket år som helst så ska jag försöka hinna med mej Glad
Har blivit inringd på en hel del extrapass, och när jag kommer hem så orkar jag bara laga mat. 
Smart tanke att öka mängden vanilj Glad

Anterrabae
2

Jag har en påse sukrin här hemma, som inte används just för att jag tycker det blir platt. Men ska nog testa med extra vanilj jag med :)

//Ida

Effie
2

Jag använder ogärna sötningsmedel - men det finns ju blandningar av stevia och sukrin som ska jämna ut bismakerna på något vis. De finns att köpa färdigt. Stevia Strö har jag köpt på Ica, men det finns fler; man får kolla innehållet att det är stevia och erythritol eller vad det nu är sukrin "egentligen" heter. Doseringen vågar jag inte uttala mig om, och alltså inte heller om volymen blir fel..Men jag vet att folk bakar med det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mitralis
3

Jag är heller ingenting för sötningsmedel vanligtvis, men vad gör man inte för mor lilla mor Kyss

Mitralis
2

Det blev pepparsockerkaka och nu har jag smakat. Lite för lite smak blev det. Men om jag dundrar på med lite mer kryddor nästa gång, och lite hackad sötmandel. Då kanske det blir väldigt bra =)

Anterrabae
1

Det låter som en plan! Berätta gärna hur det blev!

//Ida

Mitralis
1

Lite, lite salt också kanske också ska vara med. Brukar ju vara det i smöret som jag bytte bort Obestämd

Anterrabae
1

jo det är klart, salt binder ju samman och balanserar smakerna.

har du vanilj occkså, förutom pepparkakskryddorna? Det brukar jag ta, även om det inte "ska" eftersom lite, lite vanilj ger lite bas-smakt.

//Ida

Mitralis
2

Jag hade 1 tsk vanilj. Kommer att öka det till 2 tsk nästa gång tror jag.