Att tåla eller inte tåla
Tänk att man tål vissa matprodukter och andra inte, trots att de är besläktade med varandra. Har upptäckt att jag inte tål att äta ost, mjölk eller grädde, (Duger inte med lactosfritt längre heller.) Fast vanligt Bregott går bra!
Lika med olika frukter. Jag kan t ex inte äta t ex persika, men nektarin går bra. Vissa äppelsorter går inte alls, medan andra går bra. Alla nötter klarar jag t ex inte heller, men vissa går hur bra som helst. När det gäller olika sädesprodukter så är det lika där med.
Jag kan inte låta bli att tycka att det här är lite märkligt, för antingen så tål man det eller inte. Men det verkar vara lite hur som helst för mig just nu.
Jag blir nog aldrig klok på det här med vad och hur man ska äta, men jag är på god väg att lära mig tack vare mina härliga och kunniga Medarbetare härinne, Ida och DesK som har hjälpt mig på traven rätt mycket i det här fallet 
Är ni fler därute som har det så här så dela gärna med er och berätta.
Mairah tack för de fina orden! Ja detta är knepigt, men delvis kan det vara så att kroppen bara behöver vila från vissa födoämnen. Jag har lärt mig mycket av Ida om detta 
/Désirée
Jo, jag har nog börjat inse det jag med. Det är bara att kämpa på och fortsätta testa vad man tål och inte, och inte ge upp hoppet.
Tålamod är nog ett bra recept i det här fallet 

Även jag tackar för de fina orden!
jag är glad när jag kan hjälpa till.
Visst är det märkligt när det blir sådär. Men du är inte ensam. Det är ganska vanligt. Det handlar om sammansättningen, hur mycket histamin ett livsmedel innehåller, hur mycket det är besprutat. Eller bara vilken kemi äpplet har. Jag har alltid varit mer känlsig för äpplen med röda skal. Maken tål inte gula med prickar. och så vidare. Vissa nötter kliar, men inte andra.
Jag tror det viktigaste är att prova sig fram, och inte utesluta något för all framtid. Om man reagerar på många saker, och att de liksom alternerar kan det vara en god ide och kolla upp om man fått parasiter i tarmen. Det är jättevanligt att just magen pajar, och man reagerar nästan som man skulle vara typ gluten eller mjölkallergisk mot nästan allt, men inte alltid.
Det finns tester man kan få på vc, men de är lite kinkiga eftersom de är av övertygelsen att man inte kan få parasiter om man inte varit utomlands på något exotiskt ställe. Det finns även örter som man reagerar på om man skulle ha parasiter. Ett mycket enkelt sätt att kolla om man har svampöverväxt är att spotta i ett glas vatten det första du gör på morgonen. Vänta en timma eller så och se om saliven trådar sig. Den ska ligga som ett skum på ytan, som när du spottade. Om den sjunker, trådar sig eller beter sig småmysko på annat sätt är det en hint om att man har för mycket svamp i systemet.
Det testet är gratis
. Annars är tyvärr skiftande slemhinnereaktioner, mot "nästan allt" ett vanligt symtom på att man inte är allergisk mot nästan allt utan snarare, som min lärare sa när vi gick igenom detta på utbildningen, "idkar hotellverksamhet"
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Nämen fy vad hemskt! Parasiter vill man ju helst inte ha 

Men tack för tipset Ida. Ska göra ett försök med saliven som du föreslog.
Tusen tack i a f för svar och engagemang.
Vad skulle jag gjort utan er 
Förresten, kom på att vitlök tar bort parasiter av alla de slag, sa de på ett hälsoprgram på tv förut. Så man får väl ta en rejäl vitlökskur då i förebyggande eller botande syfte 
japp vitlök ät kanon! 
//Ida
Det finns ett te också som man kokar på en liter vatten, 4-5 kryddnejlikor, 2 lagerblad, 1 stjärnanis. Låt sjuda under lock i 15 minuter och slå sen av värmen på spisem. Då lägger man i ett par skivor färsk ingefära som får dra med.
Drick detta under dagen, och känn efter noga så att det inte blir för mycket. Vissa dagar kan jag bara dricka någon dl. andra dagar har jag kunnat hälla i mig hela litern. Detta te är även bra för cirkulationen i lymfan.
//Ida
# 7 Ja den drycken har jag provat förut och jag mådde fruktansvärt illa av krydddnejlikorna tyvärr. 
Då tror jag den var för stark. Bättre att antingen späda den i muggen, tex en halv dl till 2 dl vatten i muggen. Eller som jag skulle glort. Bara ta en eller två nejlikor. Det är kryddnejlikan som dödar parasiterna, i störst utsträckning.. Så reagerar du på den så kan det vara att det gick för fort så kroppen inte hann med att få ut gifterna, då mår man illa.
//Ida
# 9 Aha, ja kanske det! Får testa med att ta färre nejlikor.
och tänk inte att du ska dricka allt. känner du att det räcker med nara kite, så drick bara lite och spara resten..
//Ida
Bra, då vet jag 
Funderar ju genast på min lilla mjölkdryck, har ju en hel del nejlika i den.. en halv tesked mald iaf. Kan den tänkas göra någon nytta? (har iofs inte någon av de andra ingredienserna med :P )
Funderar lite på vad kanel och kardemumma kan hitta på med kroppen också. Senaste dagarna ar jag haft väldigt lätt för att bli trött,varm och lite tung i huvudet. Inte obehagligt egentligen, men lite orkeslöst. Har inte kopplat det till drycken men när jag tänker efter så kan där finnas ett samband, det kom nog efter att jag börjat med den. Kan det vara kroppen som fått hjälp att laga något och lägger energi på det?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kanel är superantiinflmmatoriskt, samt värmande. Nejlikan vet jag inte vad den kan ställa till med men visst är det möjligt att den startat en utrensning av något slag. Tungkänslan i skallen pekar åt det hållet. Kardemumma har jag ingen koll på så här på rak arm..
//Ida
Vad det än är så är det säkert bra :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det förutsätter vi ;)
//Ida
Hoppas att det är bra