Alger? Detox?
Fått tips om & hört från flera håll nu att jag borde käka alger för att hjälpa kroppen rensa ut gifter från sköldkörteln..?
Min fråga: Hurdå alger?!
Vart köper man det? (Aldrig sett alger på Maxi precis.. Hälsokosten? Och vad heter det förresten? Produktnamn alltså..?)
Och hur äter man det? Haha jag har ingen aning om det liksom är som stuvad spenat eller i form av te eller kanske rent av på burk!
Hjälp mottages tacksamt
Alger är en fantastisk källa till allehanda vitaminer, mineraler och spårämnen. De innehållet också hög andel protein, vilket kroppen tycker om. Dessutom har alger en unik förmåga att binda och föra ut tungmetaller ur kroppen, även andra jobbiga gifter. Alger är också rika på klorofyll. Klorofyll är rikt på syre, och det behöver kroppen massor av. Klorofyll är även avgiftande. Alger innehåller naturligt jod, som behövs för att sköldkörteln ska fungera. Det finns många sorters alger, men de tre vanligaste är chlorella, spirulina, och vanliga ishavsalger. Spirulina är mörkgrön och proteinrik, ich vad jag tror vanligast. Chlorella är även den mörkgrön, tror den är mörkare än spirulinan. Ju mörkare grön, desto mer klorofyll. Båda dessa upplever jag som ganska snälla i smaken. Men det är klart, hav smakar de. Ishavsalger finns från Alg-Börge, och är de prisvärdaste. De är också superbra men mer som ett baspreparat. Alger köper man på hälsokosten, eller på nätet. De varierar i pris men är generellt prisvärda, man får ganska mycket för pengarna. Man äter det antingen i pulverform, blandar i vätska och dricker. Det smakar ganska illa, men har å andra sidan ett bra upptag. Eller i tablett/kapsel. Man börjar med ett krm/tablett om dagen i en vecka. Sen trappar man upp med ett krm/tablett om dagen PER VECKA. Så v 1 tar man en om dagen, v 2 två om dagen, v3 tre osv. Man kan ta allt vid ett tillfälle eller ännu bättre, dela upp det på två. Man stannar på den nivån man mår bra. Dvs trappa upp tills man i kroppen/munnen/magen känner att det är lite för mycket, och backa ett steg. ;) Hoppas det klarnat lite, och fråga gärna mer om du vill och behöver :D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Vad menar du med att klorofyll är rikt på syre?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Klorofyll, det är det gröna o växten som tar ljus, och näring från jorden, samt koldioxid och genom fotosyntesen bildas syre och sockerarter/stärkelse i plantan. Ju mer klorofyll, desto mer fotosyntes och syre :) jag träffade en Biopat en gång som sa att det blir som att äta sol eller liv. Summan av komponenterna man stoppar i sig blir större just för att det är levande och höjer ATP-energin i mitokondrien i cellen. (Mitokondrien är energifabriken, den producerar energi som benämns ATP och förbränningen sker med syre och Q10 bl.a.)
//Ida

Kloryfyllen är ju bara ett färgämne som hjälper till att fånga in solljus, och syret släpper ju växterna ut igen, vad jag vet så lagras det inte i växten (på samma sätt som vi ju inte lagrar upp koldioxid).
Sen finns det säkert en massa bra mineraler i algerna, det håller jag med om.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jaja, kanske inte lagrar, men något gör den däringa klorofyllen i alla fall. Har själv mätt att syremättnaden i kroppen ökar när jag käkar alger och annat som är väldans grönt 
Utan klorofyllet, så funkar inte fotosyntesen, och den gör mer än bara är färg, och fångar ljus.
//Ida
Jag har funderat ett tag nu om inte nässlor borde funka i princip lika bra? De kallas ju ''landbackens alger''..men bör vara något billigare och miljövänligare att få tag i. :3
Vad är skillnad på alger och nässlor?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
jag vet inte om nässlor har samma förmåga att binda och driva ut tungmetaller och andra miljögifter, som ftalater, och bisfenoler och flamskyddsmedel och sånt.
//Ida
Jag har för mig att de har sådan effekt och att det är därför de ofta rekommenderas vid njur-och urinvägsproblem.. men jag vet inte :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bra, då har jag lärt mig något nytt idag! 
//Ida

Hur kan man veta om man har gifter i sköldkörteln? Gäller det generellt eller är det något som konstateras genom provtagning?
Det märker man nog snarast på funktion och om man uppvisar andra symptom på det. Underfunktion märks vid viktuppgång, håravfall, trötthete, nedstämdhet, frusenhet. Sköldkörteln blir liksom lite svullen.
Med tanke på hur mycket miljögifter som finns i vår omgivning så har de flesta ustatts för tungmetaller, och sånt. Och då är sköldkörteln extra känslig.
//Ida