Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 2370 ggr
Anterrabae
2012-11-08 15:30
3

Äpple

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Ett äpple om dagen håller doktorn borta" Det har vi ju alla hört. En gammal sanning som kanske fått kliva tillbaka något.

När man började analysera c-vitamininnehåll fick äpplet kliva tillbaka till förmån för c-vitaminrikare furkter som citrus och kiwi.

Med tiden började man även analysera andra ämnen i frukt och grönsaker. Man kunde konstatera att synergieffekten, dvs den totala effekten, av äpplets c-vitamininnehåll tillsammans med fytokemikalierna (antioxidanter, mikronäringsämnen) är större än vad summan borde vara. Ett exempel på detta är den antioxidativa effekten i äpple. Ett äpple har lika stor antioxidativ effekt som motsvarande 1,5 gram, eller 1500 mg c-vitamin!

Man ska inte räkna ut äpplen, de är ett av våra näringsrikaste och mest skyddande livsmedel. Mycket bra i bland annat kampen mot cancer!

Så fram för det svenska trädgårdsäpplet! Skrattande

Hämtat från Näringsmedicinsk Tidskrift November 2012, Nr 6

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2012-11-09 13:30
2

Nämen vad glad jag blir att höra detta. SkrattandeÄlskar äpplen, bara det är "rätt" sort. ( Kan inte äta alla sorter.)

ÄÄlskar äppeljuice också Glad

DesK
2012-11-09 15:00
1

Mycket bra att få veta! Skrattande Även jag älskar svenska äpplen!

/Désirée

Anterrabae
2012-11-09 18:12
1

Visst var det trevligt att höra! Glad jag blev också positivt överraskad när jag läste det.

//Ida

Lill-Kisse
2012-11-10 01:06
2

Och så bra för miljön. Våra äpplen fraktas inte runt halva jordklotet. Närodlat är bra.

Anterrabae
2012-11-10 21:53
1

Helt klart! Och ofta får de väl sitta något sånär klart i sverige? Eller har jag fel?

//Ida