Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2351 ggr
Marshmello
0

Gröna ärtor vs pasta/ris

Jag försöker att äta mindre kolhydrater, för att minska lite i vikt. Just nu byter jag ofta ut min pasta eller ris mot gröna ärtor, men sen slog mig det. Det kanske inte alls är speciellt mycket bättre..?

Säg att jag istället äter 3 dl gröna ärtor, än 2 dl pasta/ris. Vilket är bäst?

(Jag äter andra grönsaker med, men gröna ärtor är det som oftast blir det som jag byter ut det mot, då jag inte är lika förtjust i broccoli osv)

Tacksam för hjälp. :)

[Mairah]
1

Jag är ingen expert på sånt, men sålänge kan du kanske fråga om detta inne på kolhydrater i fokus istället. De har koll på sånt här.Där får du bra svar säkert.   http://kolhydrater.ifokus.se/

Anterrabae
1

Det är ju bättre så till vida att baljväxter håller närmare 50% protein. Men just gröna ärter är söta, så jag vet inte hur mycket socker det är i.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
1

Jag rekommenderar dig att istället för gröna ärtor äta broccoli eller gröna bönor som finns i frysdiskarna. Även blomkål är ett bra alternativ och samtliga dessa är bättre än gröna ärtor, eftersom de är mindre söta.

Vill du ha något pastaliknande kan du ta squash och hyvla den med en vass potatisskalare i långa strimlor och koka snabbt i lättsaltat vatten, jättegott med parmesanost på Glad

/Désirée