Istället för sädesprodukter
Tänkte höra med er om ni har förslag på vad man ska äta om man har tänkt att undvika sädesprodukter helt och hållet ett tag. Jag vill först påpeka att jag är inte ute efter att undvika kolhydrater, Jag är heller inte ute efter att äta lchf, utan jag håller på att prova mig fram med vad som jag mår bra av att äta eller inte äta.
Jag är försiktig med fullkornsprodukter nuförtiden eftersom magen har börjat protestera en hel del mot allt för mycket av den varan, men små mängder av fullkornsvete och krossade linfrön går bra. Tål inte baljväxter heller, för då protesterar också magen.
Så nu undrar jag vad man kan äta för att hålla sig mätt , istället för fullkornsprodukter ( jag har snabb förbränning) som kan ersätta fullkornsprodukterna istället. Jag kan inte äta mjölkprodukter och inte alla grönsaker eller frukter. Kan inte stoppa i mig för mycket fett på morgonen heller, för då mår jag illa. ( Där har fullkornet gjort susen för magen. med mättnadskänslan)
Jag tänkte nu försöka prova på att låta bli sädesprodukter helt och hållet för ett tag, men först vill jag veta vad jag ska stoppa i mig istället för till frukost? Har ni något bra kostförslag som kan ersätta morgonmålet och dess fibrer, som man får en rejäl mättnadskänsla av? Inte för mycket ägg bara och musli likaså.
Majsbröd har jag provat på, men jag tycker att man inte håller sig mätt så länge på det heller.
Vad göra?
Räknar du havre till sädesslagen? Vet att det tekniskt sett är sädesslag, men det brukar ju funka bättre än de andra tre :)
Majs och potatis? Hög halt stärkelse, du kan reagera på för mycket av den varan.. eller, det gör jag i varje fall.
Jag äter mycket sallad, ägg och kött. Fett och protein brukar mätta ganska bra, men det kan ta lite tillvänjning. Tyvärr har jag inte så stor koll på mättande kolhydrater, blir mest mätt på fett och protein. Frukt håller inte mig så mätt..
Rotfrukter, morötter osv brukar hålla mig mätt när jag är vand vid det ett tag. Bönor osv med.
Fullkornsris?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Frukost var det ja, jag äter kött och ägg till frukost. Eller sallad :P
Kallt ris sötat/smaksatt med lite honung och frukt kanske kan funka?
Gör egen granola, på hirs, bovete, kokosolja, kanel, frön och nötter. Och ev lite råsocker eller honung, om man vill ha det sött, eller sötare. Ju mer nötter och frön desto mättare håller man sig. Detta lägger man i en smoothie, gärna med banan eller avokado som bas, spetsad med lite kallpressad olja av valfri sort. Jag vet att det låter som mycket olja, men det blir inte det. Någon msk i granolan, allt tillsammans. Och en eller ett par tsk i smoothien. Olja är bra när tarmen är känslig. Smörjer för fibrerna. Och ger mättnad. Ett kokt ägg till, eller några skivor köttpålägg för ev mer protein. Jag brukar göra min smoothie ganska tjock, så den passar i skål, med sked och müsli. :) Är du en sådan som behöver variera frukosten, Mairah?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
# 1 Havre funkar tyvärr inte längre för mig. Blir sjuk av det
Fett och protein brukar jag få i mig till lunch och middag, men jag mår lätt illa om jag äter för mycket fett just på morgonen. Lika så har jag svårt att äta riktig mat på morgonen om det blir för mastigt. Annars så äter jag fullkornsris, så det är helt ok för mig
Sallad håller jag inte mig så mätt länge på. Majs äter jag också.
# 3 Nej, jag äter oftast 2 st fullkornsmackor med köttpålägg och ett ibland två kokta ägg till. Sedan dricker jag en rejäl bärsmothie med alger i till efterrätt. Brukar stå mig bra på det fram till lunch. Den där smothien med bovete och avocado du föreslår, med frön och olja ska jag testa. Bananen får jag nog skippa eftersom jag får lätt halsbränna av banan. Fast gott och mättande är det förstås. Kokos har jag dessvärre svårt för.
Jag brukar försöka få i mig ordentligt med rapsolja, alt olivolja varje dag, eftersom jag vet att det är smörjande för magen. Tyvärr så är jag nötallergiker men solrosfrön och linfrön kanske går lika bra. Jag brukar äta solrosfrön som tilltugg när jag blir sugen på nåt. Och det mättar bra.
Man blandar det man vill, klarar och känner för. Oljan i granolan är för att den ska rostas bra, med kryddor och råsocker. Att du har svårt för kokos, beror det på smaken eller till hör de nötterna du inte tål. Jag tänkte att det kan vara bra att lägga till kokosolja, utan smak om man vill det, eftersom dess speciella fettsyrasammansättning är antiinflammatorisk och läkande.
//Ida
Jaha, finns det kokosolja utan smak? Det hade jag ingen aning om.
Förr så käkade jag mig less på Bounty, minns du den chokladen som det var en massa kokos i? Jag föråt mig på den och efter det så har jag haft svårt för kokossmaken. Men finns det utan smak så gärna för mig 

Riskakor? Smakar som att äta luft, men det kanske kan fylla lite i magen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 7 Ahh, riskakor var länge sedan. Tack för tipset 

Det gällde väl att uppnå mättnadskänsla utan fullkorn?
Då rekommenderar jag matbröd bakat på rågsikt. Både hårt och mjukt bröd fungerar lika bra ur den synvinkeln.
(Riskakor anser jag vara värdelösa.)
#9 Fast rågsikt är ju sädeslag/spannmål så där missade du nog poängen lite ;)
Precis som Zabbio säger. Vitsen var att äta nåt mättande som inte inehåller spannmål.
Det finns fullkornsriskakor med fröer i, både solrosfrön och sesam. De måste mätta mer än vanliga i alla fall, särskillt med mycket pålägg, typ ägg, kött osv
//Ida
# 13 Ok, de ska jag absolut testa 
bovetegröt kanske 

Jag började fundera på hur sädesslag definieras egentligen, särskilt när det kom upp förslag om att äta bovete och riskakor. Spannmål nämns också. Här är en kort sammanfattning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desslag
#16 Just det här med att definiera sädeslag och spannmål är ganska luddigt. I skolan och vardagstal hör an ju oftast ''de fyra sädesslagen'' i svenskan, vilka då refererar till vete, korn, havre och råg. Att just vete, korn och råg brukar ställa till det mest när det kommer till exempelvis glutenintoleranser osv gör ju att man gärna klumpar ihop dem, inte minst i sådana här frågor. När någon säger att han inte tål spannmål (i generell term, sen finns det oss som inte tål ex. vete, men då brukar man nog säga just vete eller vad det är) så kan man direkt utesluta vete, råg och korn. Däremot brukar man tåla övriga sorter så det kan vara lönt att nämna dem.
Därför är det inte orimligt att ge förslag på frön som rent tekniskt kan klassas till sädeslag, men praktiskt mycket väl kan fungera för personen i fråga. OM TS nu gärna byter ut kolhydrater h*n inte tål mot andra kolhydrater så måste man ju fråga huruvida h*n tål de olika sädesslag som till vardags inte riktigt anses ligga i samma grupp, men ändå har likheter och rent tekniskt är spannmål. Det viktiga är ju att hitta något som fungerar i praktiken. Inte att leta ord.
Naturligtvis är det alltid bra att veta vad som rent vetenskapligt hör termen till :) Tack för länken.

#17 Jag tänker lätt slentrianmässigt utifrån vad jag lärt mig i skolan. Sedan kommer jag på att det kan finnas mer i ämnet att lära, och det var det. Verkligen lärorikt att läsa igenom sådana här trådar.
Jag kan bara äta ytterst lite vetebröd. I andra sammanhang går vete bra. Fullkorn av olika slag går, men i måttliga mängder. Sånt där kanske beror på vad magen fått vänja sig vid.
#18 Det är aldrig fel att ta reda på fakta :)
Jag tål inte vete alls, ändå har jag ätit bröd i stora mängder i stort sett hela livet. Kanske det i vissa fall beror på att kroppen fått för mycket av det.
Bovete är namnet till trots inte ett sädesslag eller vetesort, utan en ört (är släkt med rabarber och ängssyra). Så bovete brukar gå bra om man har svårt för spannmål.
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Ok, det var bra att få veta