Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2844 ggr
Anterrabae
2012-11-12 17:53
2

Kass mage?

Vad gör ni när magen riktigt pajar ur, och det känns som att man inte tål något? Jag tänkte att vi skulle byta lite erfarenheter, och se om det finns några skatter att gräva fram! Grubblar vi ihop så kan vi hjälpa varandra!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2012-11-12 19:13
1

Vilken bra idé Glad

Jag dricker Siliceagel för fulla muggar, plus bärsmothie gjord på rismjölk. Och så slinker en och annan kopp kamomillte ner också, för jag tycker det lindrar och blir skönt i magen då.

Anterrabae
2012-11-12 21:04
1

Själv häver/lindrar jag intoleransreaktioner och matsmältnigsproblem med enzymrika, probiotiska preparat. Typ surkål, eller ännu hellre spadet, rejuvelac. Kefir och mat till dessa i form av psylliumfrö, linfrö som fått gelea sig ordentligt. Aloe Vera är bra också.

//Ida

Anterrabae
2012-11-13 21:36
1

Sen måste jag ju nämna kaffelavemangen. :D men med ett litet varningsfinger, man måste ha ganska god grundform. De kan vara jobbigt om man har en riktigt dålig magperiod.

//Ida

Lill-Kisse
2012-11-14 02:19
3

En mage kan vara kass på flera olika sätt. En variant är när den känns uppblåst, krampig och allmänt ansträngd.

Då dricker jag inte eller stoppar inte i mig något, utan lägger mig raklång på rygg så bekvämt som möjligt, för att ge magen utrymme att slappna av åt alla håll. Jag knäpper upp byxorna i midjan också. Då finns det ingenting som trycker och klämmer.
Efter en stund brukar besvären försvinna helt. Jag föreställer mig att något litet stopp i tarmarna har lossnat, eftersom allt blir normalt igen.

[Tassy]
2012-11-14 12:29
3

Det beror alldeles på hur problemen yttrar sig, och varför jag har fått dem. Jag har tyvärr ignen universalmetod, då mina problem kan vara mycket omfattande i perioder. Men A och O är ju att jag sköter mina allergier, inte äter för mycket fibrer och undviker obalanserad kost (tallriksmodellen är superviktig för mig, minsta obalans i någon av "rutorna" så får jag sota för det, vare sig det är fett, proteiner, kolhydrater eller fibrer).

Om jag har obalans i kosten och får dålig mage därför så motverkar jag ju det med något som har motsatt effekt, det gör nog dom flesta.

Om min kroniska magkatarr börjar bråka är det skonkost och probiotika i stora lass som åker fram på bordet. Samma sak om tarmarna har det jobbigt.

Om tarmrörelserna avtar t.ex. till följd av smärtstillande är det typ soppa och promenader som gäller. Mjuk massage över magen är faktiskt också kanon, något jag lärde mig inom vården och som jag verkligen tog tillvara på för egen del också.

Om jag känner mig allmänt risig och förgiftad ser jag till att äta något jag i princip vet åker rakt igenom, typ linfrön och massa vatten. "Sköljer ur systemet" så att säga. Efteråt blir det något som lugnar och hjälper till med återhämtningen.

[Mairah]
2012-11-15 18:57
2

Blåbär är också bra magmedicin när magen har pajat, tycker jag.

unicornery
2012-11-19 17:12
0

Tack för bra tips, min mage har alltid varit ett problem & vet saker som "typ" funkar, men inte speciellt länge. Ska testa lite granna av det ni har skrivit!

Spruca2
2012-11-24 22:36
0

Min mage känns just nu helt förstörd! Gör jätteont, känns kallt på nåt sätt liksom.  Åt chorizogryta idag också. OjOj vad det gjorde ont sen Skrikandes

Maria
2012-11-25 09:33
1

Strax efter min hjärnoperation så fick jag blindtarmsinflammation vilket på många sätt har gett mer biverkningar än hjärntumörenFlört

Jag fick opereras och sedan fick jag Chlostridiuminfektion och fick ligga inne på grund av uttorkning. Jag var ju redan ganska "nedsatt" efter hjärnoperationen.

Efter det så fick jag blödande magsår och min mage har inte varit OK sedan allt detta.

Jag äter ju en del mediciner. Bland annat Citodon som är förstoppande.

Sedan har jag tyvärr en mathållning som inte är den allra bästa just nu.

Jag tycker att Ipsagulafröskal funkar bra. Finns på Apotek i portionspåsar eller på Hälssokosten och heter då "Husk" De bildar precis som linfrön gelé.

Sedan är Samarin min ständige följeslagare och så äter jag en hel del yoghurtprodukter.

/Maria

Anterrabae
2012-11-25 10:02
1

Maria, du kanske ska testa rejuvelac, den har samma bakteriestammar som yoghurt, och många fler. Den är väldans effektiv, och innehåller ämnen som läker en trasig tarmslemhinna. Läs mer här: http://kost.ifokus.se/articles/5003bc9cd4ebea33cf001579-rejuvelac-magens-basta-van?discussions-1

//Ida

Maria
2012-11-25 11:10
3

#10 TackGlad Ska kolla detta.

/Maria