Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 4201 ggr
[Mairah]
0

Livsmedelsverket

Hur många av er brukar följa livsmedelsverkets rekomendationer? Brukar du vara inne på deras sida och läsa igenom alla rekomendationer över vad man bör äta, eller inte bör äta?

Oftast så är det som så att det som är bra ena gången, är inte alls bra andra gången. T ex förr så rekomendrades det att man skulle äta både 7-8 brödskivor om dagen, vilket en lchf:are aldrig i livet skulle göra t ex.

Tycker du att man ska följa deras rekomendationer till 100 % ?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/

MonisN
1

Jag läser ytterst sällan på deras hemsida. Följer nog aldrig deras rekommendationer heller om det inte är något speciellt viktigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Mairah]
1

Inte jag heller.

Anterrabae
5

Nej det tycker jag inte, och det skulle aldrig falla mig in att hålla mig till vad de säger. Givetvis har de bra åsikter om vissa saker. men det är mycket som fattas.

Professorerna som jobbar där och kommer med rekommendationerna är till stor del engagerade i jordbrukslivet. Livsmedelsverket sponsras av jordbruksverket som är en intresseorganisatione för att vi ska äta säd.

Min erfarenhet är att de inte är objektiva.

Någon annan som har andra erfarenheter? Jag är mycket intresserad av att höra alla åsikter i frågan. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
4

Det var brödinstitutet som rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen och lyckades få svenska folket att tro att det var Socialstyrelsens rekommendation.

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

DesK
0

Jag läser då och då på deras sida, men jag instämmer med Ida om att de är sponsrade av jordbrukverket och således inte objektiva. Det som sägs där bör tas med en stor nypa salt.

Sakring japp så var det! Glad

/Désirée

Shakti
1

Tja, nu äter jag ju själv gärna mycket bröd. Sex skivor om dagen minst ;) Och jag mår alldeles fantastiskt. Jag gör precis som det står på livsmedelsverkets hemsida och väljer i första hand fullkorn, så väl när det gäller bröd, pasta och ris. Men av dinkel naturligtvis, som är bland det hälsosammaste sädesslag som finns.

Sen äter jag mycket frukt och grönsaker, men aldrig godis, läsk, glass, snacks och sådant. Nu håller jag inte med om precis allt som dom skriver på livsmedelsverket, t.ex vill jag inte ha några margariner i min kost och i stekpannan använder jag mig för det mesta av kokosfett. På plats nummer två kommer rapsolja och i sallader kör jag helst med olivolja. Men i det stora hela äter jag nog ganska så, som det står på deras sida, förutom att jag inte heller äter fisk tre gånger i veckan för att jag inte äter några döda djur alls och jag mår alldeles utmärkt.

Men av alla de människor som jag känner som beklagar sig över livsmedelsverkets kostråd och som säger att dessa gjort dem feta äter ingen av dem ens i närheten av vad där står och de flesta dricker läsk, äter godis och snacks. Kör dom med pasta eller med ris är det inget fullkorn det handlar om utan om de vita sorterna och brödet är för det mesta vitt det med eller med massor med socker i ;) Men så länge mängden åtminstone stämmer överens med vad livmedelsverket rekommenderar så följer dom ju deras råd (inte).

Men nej, jag brukar inte vara inne på deras sida och följa deras rekommendationer och även om dessa skulle förändras skulle jag fortsätta äta som jag gör. Men i det stora hela tycker jag inte att dom är så dåliga. Problemet med dagens ohälsa och övervikt ligger snarare i att folk verkligen inte äter som där står, utan hellre äter godis och glass eller sitter på McDonalds.

[Mairah]
0

# 4 Ahh, OK! Bra att du rättade där. Då vet jag Glad

[KosmosBill]
3

Såg häromdagen att LV rekommenderade giftbesprutad mat till barn, i en intervju på svt.

Man påstod att bekämpningsmedel inte var något problem alls.

Livsmedelsverket har inget intresse av att skydda befolkningen.

Verkar tyvärr vara tvärtom.

Anterrabae
0

Hurr! Det var en otäck info KosmosBill! Det är sånt man befarar, men inte vill tro att det är riktigt sant.

//Ida

[KosmosBill]
0

…mmm….om du bara visste vad som pågår !

90% av det som finns i livsmedelsaffärerna är mer eller mindre toxiskt.

En del av det farligaste är Aspartam(sötningsmedlet) och Glutamat.

Man har nu även börjat att odla genmanipulerade grödor…..som man inte ens behöver ange i innehållsförteckningen.

Grödor där man blandar DNA från växter med DNA från insekter.

Finns nu även grödor som tillverkar sitt eget kemiska bekämpningsmedel.

Kul att få in det i kroppen Gråter

Finns mycket info om vad som pågår och är på väg att hända på konspirationsteorier.ifokus.

Anterrabae
1

Jo jag vet en hel del om det! Har även turen att ha en kropp som reagerar starkt på det den inte vill ha. Lite otympligt att kräkas bara, men hellre det än att få i sig skräpet och bli förgiftad. Här hemma är det glutamat- färgämnesfritt samt fritt från kemiska sötningsmedel och koncerverinsmedel, GMO så långt jag har kontroll. Och försöker minimera andra kemikalier inkl fluor.

//Ida

[KosmosBill]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra att du undviker fluor.

Man försöker lura i folk att det är bra för tänderna. Det skapar dock dental fluorosis…en tandsjukdom.

Anledningen till att man använder det är dock en helt annan.

Man använde denna kemikalie i dricksvattnet under Hitlertiden för att göra fångarna mindre flyktbenägna. Det framkom under Nurnbergrättegångarna.

I toxitet ligger det mellan arsenik och bly.

Det skapar skelettsjukdomar ,leverskador och hjärnskador.

Man har det som verksamt ämne i råttgift och Prozac.

Det står varningstexter på tandkrämen i USA att man ska kontakta läkare om man sväljer mer än en ärtstor bit tandkräm….och ändå tillsätter man det i 60% av dricksvattnet i USA och Irland och England…och en ärtstor bit motsvarar ett halvt dricksglas kranvatten.

Munnens slemhinnor tar upp fluoret från tandkrämen till kroppen

Fluor är känt för att sänka intelligensen hos användaren

Varför håller man fortfarande på med detta jättebedrägeri?

Tycker man att vi är för många ? Tyvärr är det nog så !Rynkar på näsan

Anterrabae
0

Eller dessa meningslösa fluortabletter. Fluor invertera har aldrig bevisats ha någon nytta, och bara en form utvärtes på tänderna, inte den i tandkräm och liknande! En biprodukt av aluminiumframställning.. Fluor är läskigt

//Ida

[KosmosBill]
2

Och nu är fluortanten tillbaka i skolorna !!

Det är som med vacciner…ett fasansfullt gift !

Dags för folket att vakna upp nu i dessa yttersta tider då man håller på att ta livet av planeten Jorden och dess innevånare.

Koldioxiden är inte det stora hotet.

Kemikalier,strålning från 3-G master,gmo och det kommersiella tankeklimatet är problemet.

Börjar bli dags för människan att fråga sig vad meningen med tillvaron är….för en sak är väldigt klar. Detta samhälle som styrs av banker och industri, som kontrollerar politikerna och deras beslut, är helt åt he***te.

Inte mycket att förlora nu !!!

Forska i vad som händer och väck andra.

Det är vår enda chans.

Blir vi tillräckligt många så kommer världen att förändras.

Anterrabae
0

Nå, nu hamnade vi i entusiasmen utanför ämnet! Dags att gå tillbaka! denna tråden handlade ju om livsmedelsverket.

Så brukar ni läsa? och följa deras rekommendationer? Glad

Den andra diskussionen som också är intressant får gärna fortsätta i en annan tråd.

//Ida

[sakring]
0

Nu undervärerar du CO2.

[KosmosBill]
0

#15  …mmm…jag vet att det blev lite OT Anterrabae.

Jag fick dock sagt vad jag ville Glad

För det är ju så….att det ena hänger ihop med det andra.

Zabbio
1

#13 Vad föreslår du att man bör borsta tänderna med? Finns det flourfri tandkräm eg?

Funderar lite på det nu när jag äter så mycket frukt  och får i mig så stora mängder socker (Jag vet, jag är hjärntvättad), samtidigt ska man ju inte borsta täderna direkt efter att ha ätit tex apelsin för att man sliter på dem då…  och skölja med flour-munskölj verkar inte vettigae :P

Till ämnet: Följer inte LVs riktlinjer och litar  inte på dem över huvudtaget. Jag brukar försöka lyssna på min kropp och genomskåda när den lurar mig (till exempel är jag ganska säker på att jag inte behövde varken marabou-kakan eller chipsen igår.. ;) )

Men det går väl inte alltid så jättebra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[KosmosBill]
0

Det finns fluorfri tandkräm på nätet och i hälsokostaffärerna. Weleda har några varianter…..brukar också köpa från veda-lila på nätet.

Du äter frukt Zabbio. Se till att den i möjligaste mån är fri från bekämpningsmedel. Ofattbart att folket accepterar gift på sin föda.

Hur smart är det att spruta gift på maten ?

Bara detta borde ju göra att folk anar ugglor i mossen….eller ?

Det fattar ju en femåring att man inte gör…men en stor del av svenska folket sover i denna fråga…märkligt !

Man smetar in "smartfresh" på äpplen ….då håller de i flera år. Kul att få in det i kroppen.

Kommer ni ihåg Änglamarks reklamfilm med en gubbe som sprayade restaurangbesökarnas mat med gift….en film för organisk föda….den blev förbjuden …hmmm….den finns på youtube.

MonisN
2

#19 Vi kanske ska återgå till ämnet och ta gifterna i en annan tråd som Ida har föreslagit? Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[KosmosBill]
1

MonisN…..Livsmedelsverket ser inga problem med att skolbarnen får giftbesprutad mat !

Tråden handlar om LV:s rekommendationer !

Relevant i högsta grad…..eller ?

Anterrabae
3

Mja, till viss del. Tråden handlar om hur vi ställer oss till livsmedelsverkets rekommendationer, och så långt är det helt ok.

Men att i detalj diskutera specifika gifter och så vidare är bättre att ta i en egen tråd, så är det inte lika lätt att vi halkar snett igen.

Jag tycker att det är viktigt och har en självklar plats i ett hälso- och kostforum. men kanske inte i en tråd som handlar om huruvida vi brukar läsa på LV's hemsida. Flört

Jag gör en ny tråd, om Gift

//Ida

Svartkatt
2

Nej, jag brukar varken läsa eller följa det som LV rekommenderar. Tycker att det är rena skiten som dom håller på med, en sån sak som att rekommendera lättprodukter till barn, samt margarin.. Bara en sån sak tycker jag är så fel!

[KosmosBill]
0

Nu ska barnen förgiftas med toxiskt margarin. Det nyttiga smöret får inte förekomma.

I skolan och i förskolan har vi margarin.Vi utgår från livsmedelsverkets rekommendationer, säger Stefan Hagström

En mamma i Vaggeryd blev stoppad i förskolan när hon skickade med ett paket smör med dottern till skolan. Anledningen? På skolan använder de sig av margarin.

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Lill-Kisse
1

Enstaka utrop, som lyfts upp i pressen med hänvisning till Livsmedelsverket, bryr jag mig inte om. Möjligen kan jag söka närmare förklaring i den vetenskapliga rapport, som uppgifterna saxats ur. Då visar det sig ofta att det är lösryckta meningar ur ett betydligt större sammanhang. Däremot använder jag Livsmedelsverkets hemsida som uppslagsverk, när jag vill ta reda på vissa detaljer om ett ämne. Där finns mycket material samlat på ett ställe.

[Mairah]
0

# 24 Håller med om att det är sjukt att skolorna ska servera margarin istället för riktigt smör! Jag reagerade också på det när jag hörde det. Obestämd

chilisalsa
1

Jag tycker inte som Mairah antyder att det ändras i SLV:s råd till friska personer, eller de som inte har för avsikt att gå ner i vikt. Inget hoppjerkeri som i pressen. Problemet är snarare brist på förändring ! Och i en del fall tveksamma, och för många direkt farliga råd som förstärks utan vetenskaplig evidens.

Som t.ex http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-salt/

Helt vansinnigt… Att minska några ynka gram har ingen positi effekt på BP samtidigt som det är skadligt… Fler kommer att dö av sådana vansinnigheter, främst äldre.

Medarbeterare på Kost

[Tassy]
1

När det kommer till kost lyssnar jag bara på mig själv och min egen kropp. Tallriksmodellen är jag envist fäst vid, men där tar det slut.

Jag liksom många andra här förespråkar så ren och naturlig föda som möjligt, även om mina åsikter går starkt emot vissa påståenden i denna tråd, men det är OT.

Jag tycker LV har tappat greppet (om de haft nåt, eller om jag har saknat kunskap tidigare, har inte brytt mig om efterforskningar i saken).

Perdhra
3

Som anställd inom måltidsverksamhet följer vi på arbetet livsmedelsverkets rekommendationer, privat gör jag det inte. Som alla myndigheter kan dom verka oerhört stela och fyrkantiga men, när man träffar representanter är dom inte så dumma som man tror och deras gedigna utbildning gör att det är lätt att diskuterade med dom för dom vet vad dom talar om. Som sagt håller jag inte med dom i allt, dom rekommenderar flytande margarin vilket aldrig skulle komma in i mitt hem tex Jag tycker inte heller att dom är så konsekventa, deras rekommendationer ändras drastiskt med jämna mellanrum. Sen har jag kanske även färgats av media, det dom skriver ut som livsmedelsverkets rekommendationer är ibland inte hela bilden och då reagerar vi naturligtvis onödigt häftigt på det. Så i mitt arbete har jag till viss del koll på rekommendationerna men, privat skulle jag inte kolla upp det, dock använder jag deras hemsida för tips och trix och för att läsa om nya rön, forskning och undersökningar om matvanor, svinn och miljö

[KosmosBill]
2

Men….hur kommer det sig att folket accepterar att nästan allt livsmedel som finns i butikerna är giftbesprutat. Ser man inte skogen för alla träd eller vad är det fråga om.

Samtidigt så samlar cancerorganisationer in pengar till "forskning". Hmm…något som inte stämmer här.Borde inte all mat vara ekologisk?

Livsmedelsverket har inget emot bekämpningsmedel i skolmaten hörde jag en representant för LV sitta och säga i morgonsoffan på svt.

Är det någon här som är FÖR bekämpningsmedel?

Om jorden inte är förgiftad av konstgödsel och rötslam och annat så blir växterna starka och har ett försvar mot skadeinsekter. Eko-odlingar fungerar ju bevisligen.

Bekämpningsmedel = CANCER

Hörde just att år 1900 fick 1 av 20 cancer. 1970 1 av 10. Idag 1 av 3.

Ser ingen anledning att betvivla dessa siffror.

När ska folk vakna för att det är något som pågår här, och att Livsmedelsverket är i högsta grad inblandade? Industrin drar i trådarna bakom kulisserna. LV finns ju till för att skydda oss !?

Och de gör ju precis tvärtom !!! Nu byter man ut det nyttiga smöret i skolorna mot industrifett i form av margarin, med en massa kemikalier i.

Namiko
0

Jag hade koll på deras rekommendationer när jag läste kostvetenskap, men mina matvanor ligger långt ifrån. Jag har läst på vad dom säger, jag har lyssnat på dietister som lär ut just livsmedelsverket läror och jag har sen dess läst på om annat som jag tycker känns som en mer naturlig kost och det är det jag försöker ändra min kost mot.

Följer vissa saker som dom säger, men har testat mina matvanor på deras hemsida för skojs skull och får alltid höra hur dåligt jag äter för att jag inte äter bröd, kött, mjölk, fisk eller ens tillräckligt mycket frukt och grönt (för tydligen äter man max 1 portion grönsaker på 100g per måltid), men jag får ett plus för att jag knappt äter socker.. Skulle jag följa deras rekommendationer så skulle jag ha mycket större problem med min kropp än jag har idag efter flera års experimenterande över vad jag mår bra av att äta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mairah]
1

Ja blir man förskräckt eller förkräckt Obestämd

Visst ska man först och främst lyssna på sin egen kropp vad den tål att äta och inte, oavsett rekomendationer. För det som passar en kropp passar inte alla.

LV har inte rätt i precis allting verkar det som. Blir så trött på alla rekomendationer från dem som bara liknar rappakalja .

I a f det som # 30 säger. Huvva! Skrikandes

Fridaaaa
1

Nej gör jag inte. Förlitar mig inte på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.