Fikarummet 2
En ny tråd är trevligt! Den gamla är här!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Nu tycker jag det är trevligt med en kvällsfika såhär på söndagskvällen! Jag kommer bjussa på kamomillte alternativt ro-te för kvällen. Något örtigt. Till detta te tänkte jag berätta vad jag har gjort idag. Nämligen ingenting. Jag har bara haft ont i min stukade fot och min stukade svans. Jag ramlade nämligen i tisdags, och gjorde mig ordentligt illa. Så jag är ganska rörelsehindrad. Därtill var vi hemma hos vänner i Göteborg igår, vi tog en tur till smithska udden för att se på havet och ev fiska musslor till kvällsmaten.. Alldeles innan vi skulle åka så vrickade jag om min stukade fot, en gång till. AJ! Och var tvungen att linda om den. Det gick bra och vi kom iväg. Jag försökte ta det lugnt med ond fot och ond svans. Inga musslor fann vi, det var för högt vatten. Men en fantastisk eftermiddag och riktigt gott kaffe och god smulpaj när vi kom tillbaka. Idag är jag som sagt mör. Jag är god vän med div värkmedicin idag ;P Hur har er helg varit?
//Ida
Muttrar över beskedet fraktur på svanskotan..
//Ida
Nämen usch då Ida, det lät inget trevligt med stukad svans heller
Aoch,,, Hoppas det går över snart.
Här har snön fullkomligt vräkt ner större delen av dagen. Men nu håller det på att regna bort.
Tänk att oktober snart är slut. Vart tar tiden vägen egentligen??
visst går det läskigt fort!
nä stukad svnans är inget kul.. och det var inte heller kul att gå till doktorn och få reda på att stukningen var en fraktur..
den uppgraderades till sprucken svans. fast det såg jag nu att jag redan skrivit.
Går på värktabletter, och är lite snurrig i bollen. Maken den fuskisen dricker rom, som luktar fantastiskt.. Vill också ha! eller i alla fall ett litet glas derssertvin.. men jag får avstå i ett par veckor till eller så.
här har det stormat och regnat hela dagen, kommit massor med vatten och det var nästan översvämning nere i backen ett tag. Temperaturen har hållit sig runt behagliga +8
//Ida
Oj, ja fraktur är ju snäppet värre
Förstår att du blir sugen på rom.. hi-hi.., fast det är som sagt bäst att låta bli kan jag tro.
Här är det också översvämningar på sina ställen, fast kanske inte lika mycket som det är i New York för tillfället 
Översvämningen rann undan. Vi har haft soligt idag och jag har till och med varit ute barfota. Jordat mig lite. Visst var det småkyligt, men så välgörande! :-) fick laddat lite energi och motivation. Kunnat börja greppA tanken om vidare utrensning igen. Nu så!! Lyssnar på "Rensa i Röran med Fueng Shui" den är fantastiskt inspirerande, och jag vet inte för vilken gång i ordningen jag plöjer den ;-)
//Ida
Tassar in här på Kost o säger godmorgon.
Tänk att det finns så mycket intressat samlat på iFokus ändå, det känns som jag hittar nya spännade delforum var vecka nu. För var sak jag nördar in mig på finns det ett forum för likasinnade, det är ju suveränt. :)
Dax att börja göra nytta nu, antar jag…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag tror att jag kanske möjligtvis brjat halka in på rätt kostspår igen. Dagen har börjat med en protein-rik ägg+bacon frukost, lunchen en sallad (med lite bacon men mest grönt och bladgrönt), bananer som mellanmål medans jag väntade på tåget och en ny sallad, utan kött, när jag kommit hem. Stora portioner sallader.
Den sista ''kvällsmaten'' var kanske inte helt lyckad men kunde varit värre; 100g skivspill med lite mjukost på.
Jag dricker fortfarande kaffe men alternerar med kryddad 'mjölk' (typ chai eller nåt; havremjölk med kanel, nejlika och kardemumma, som serveras varm). Gott och faktiskt ganska mättande. Sitter jag och smuttar på en sån kopp så håller sig små-ätar suget lite i skinnet ett tag :)
Så idag har jag ökat intaget av grönsaker stort, minskat intaget av onödiga, snabba kolhydrater (=ingen potatis, bovete pannkakor etc som jag mår bättre utan egentligen), fått i mig lite proteiner och börjat minska kaffet. De senaste dagarna har kaffet bytts ut till viss del av te också, grönt te framförallt. Dessutom har jag gått förbi flera Pressbyråer och igenom en hel affär utan att köpa godis trots att jag vart hungrig (där kom skivspillet och osten in i bilden).
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Starkt jobbat Zab! Och välkommen hit jagga-ewe! Hoppas du kommer trivas och förgylla vår lilla hörna. :)
//Ida
Bra jobbat Zabbio! 
Välkommen hit Jagga-Ewe! 
Nu tror jag att jag snart är ikapp efter min lilla resa 
/Désirée
Idag har jag en ond dag… Svansen värker och jag spänner mig så resten av kroppen också värker :P tror att jag satt för mycket igår. I morgon har jag i alla fall tid till osteopaten, han kan inte ta bort det onda, trasiga, men kan säkert lindra, så jag spänner av och får bli rak igen! :) eller något sånär i alla fall. Jag tänkte även att jag skulle försöka fasta lite, eller mycket ;) håller på att trappa ner. Fast mat till frukost, men ganska lite. Jos och potatissoppa till lunch, så blir det en dryck på vattenkefir, rejuvelac och hallon på kvällen. Ev lite buljong med renande örter, och te till senare ikväll. Det är min plan i alla fall. Vet att jag kan komplettera med olja om jag blir illamående. Även med alger om det blir hungrigt.
//Ida
Välkommen hit jagga-Ewe, säger jag med 
Roligt att se dig DesK också, och dig med Zabbio. Var ett tag sen. Hoppas du haft det bra på din resa DesK.
Och skönt att du är på rätt spår med käket igen Zabbio.
Hejhej, Idag har jag promenerat i skogen med min skurkhund. Vi var ute en timma, och han uppförde sig exemplariskt! Det var en sån där promenad som man bara älskar! Jag insåg återigen hur synd det är att maken inte tål honom! :( När vi kom tillbaka så var han svart i stället för vit, i alla fall från knäna och ner, samt hela undersidan. Dessutom svartfläckig på ovansidan, rygg, nacke, huvud, öron. Det blev raka vägen till badkaret, via en handduk på altanen. En dryg halvtimma senare var jag trött och hunden ren. Pudelfnattet var ett faktum! :D Det trista är väl att det var det jag orkade idag, fick lägga mig och vila och hade ont resten av dagen. Men skam den som ger sig. På't imorrn igen!
//Ida
# 13 Pudelfnatt, det skulle jag vilja sett 

Har haft strömavbrott större delen av eftermiddagen , så gissa om jag är tacksam över att vi har vedspis också 
Oj, strömavbrott! Blåst mycket? Jo pudelfnatt är ett ganska känt begrepp, som valpfnatt, fast de växer inte ifrån det ;) pudelvalpar fnattar oftare och längre än vuxna. ;) rusar runt besinningslöst, utan kontroll, och studsar på möbler, väggar och allt som råkar vara i vägen :D samt ålningar och korvningar och är fullständigt okontaktbar. Tills man faller ihop av pur utmattning och somnar i en liten pälshög. Förekommer alltid efter bad, och ofta en liten stund efter bajs. Det är kul att se :D Idag har jag varit på sakrokraniell behandling, och fått bl.a. Lymfdränage.
//Ida
Nej, kan tyvärr inte skylla på blåsten denna gången. Vet faktiskt inte varför än det blev strömavbrott. Igår var det en sån där dag då bara ALLT jävlades 
Jamen sånt har jag nog sett att en del hundar haft för sig. Det ser ganska så lattjo ut ja 

Gjorde lymfdränagen ont? Har härt andra som gjort det och skrikit i högan sky.
Nä den gjorde inte ont, eftersom de var en kraniell behandling så sker det på kroppens villkor. Terapeuten håller på vissa ställen utefter rygg och nacke och stimulerar kroppen att lägga sig rätt, cirkulera och rena. Det handlar om fria flöden av kroppsvätskor och energi. Lymfmassage där emot, det är inget att leka med :P Idag när jag var ute med doggen, trampade jag ner i ett hål, och gjorde illa min onda fot igen.. Inte allvarligt, men tillräckligt :/
//Ida
# 17 Sorry, läste lymfmassage, fast jag skrev dränage, därav min komentar
Lymfdränage har jag däremot inte hört om förut, förrän nu. Skönt att det inte gjorde ont.
En stukad fot kan va nog så illa… Stackars dig! Hoppas det går över snart.
effektn av båda är ju ett lymfdränage. Vägen dit är olika. Tanken är ju att få´fart på den. 
Jo foten är jobbig, den läker ju inte fortare om jag går och vrickar den hela tiden.
Nu på kvällskvisten har jag bakat tunnbröd, men jag tror det står fel i receptet, för hela köket stinker amoniak, och bröden smakar menthol, av hjorthornssalt. Har aldrig bakat med det innan, och aldrig tunnbröd heller. Så jag har ingen koll på propotioner. Men nu vet jag att det är dubblet så koncentrerat som bakpulver, och då blir en halv dl VÄLDIGT mycket
. Särskillt till en kvarts jäst och fem dl degvätska. 
Det blev att göra om och göra rätt, om det ska bli frukostmacka här imorrn!
//Ida
Ida jag är så ledsen och skäms som en hund 
/Désirée
Ingen fara Dessan! *skrattar* åt att jag inte ens var misstänksam innan jag bakade. Nu har jag lärt mig om hjorthornssalt! Dessutom har jag såpass mycket kvar att jag inte lär behöva köpa det på länge! :)
//Ida
Idag ska jag diska, städa och kanske tvätta lite. Pyssla hemma. Men först ska jag fika kaffe och fantastiskt goda tunnbröd! Tack före det receptet Dessan! Jag har till och med fått ett par beställningar på dem :)
//Ida
Tunnbröd ÄR gott 
Jaa!!! Såhär blev de!
I eftermiddag ska vi äta raw-ceasarsallad. Det ska bli spännande 
//Ida
Åhh så smaskigt det ser ut 

Idag fick jag min iFokusvinst!
Här skriver jag lite om mitt första intryck av den 
/Désirée
Grattis DesK till vinsten! 
Grattis, hoppas du kommer gilla den lika mycket som jag :) eller hur man säger ;) I dag har vi varit och provkört en "ny" bil. Det lutar åt at vi blir med fyrhjulsdrivet ganska snart. :D en Subaru Forrester.
//Ida
# 28 Bra val. Vi har en Subaru Outback
Ja den känns bra, vi skulle återkomma imorrn med vidare besked :) vi får bilen dessutom nyservad och kamremsbytt om vi slår till :)
//Ida