På tal om mat...
läs gärna detta…
http://www.dn.se/debatt/fabriksmaten-ett-hot-mot-skolelevers-och-aldres-halsa
och även denna sajt är bra…
Sen denna sajt…
http://gluten-celiaki.blogspot.se/
Ville bara dela med mig och samtidigt få en diskussion kring detta med maten i dagens samhälle i vårt land inom skola, vård, ålderdom mm.
Vad tycker ni? Är det okej som det är eller?
Själv så fick man ekologiskt närodlad mat som tillagades av en kock när jag gick i skolan och dom kör fortfarande med det.
Att det inte är så i övriga instanser är förkastligt. Speciellt inom olika typer av vård då mat är en form av medicin…
Önskade att det var så också även där det finns barn…ekologiskt närodlad mat vore ju bäst…
Låter härligt att du gått i en skola där man satsade så!
Ja det är en underbar skola.
Vilken bra skola Gurky! :) Önskar fler kunde tänka sig att göra den satsningen och inse att det behöver inte bli mycket dyrare. Det är ju bevisat så många gånger liksom. Generellt tycker jag kvaliteten på maten som serveras våra barn och våra äldre visar en fruktansvärd respektlöshet Gentemot dessa. Det visar vilket lågt värde dessa har i vårt samhälle. De gamla är ju de vi kommer ifrån, och barnen ska ta hand om oss när vi blir gamla..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
En sån bra skola gick jag också i som barn och det var i forntiden!
/Désirée
Här finns det skolor som försöker ha så mycket det går ekologiskt närodlat men många gånger är det ju kommunen som "ställer till det" som söker billigaste alternativen och så blir det mycket halv och hel fabrikat istället *suck*
Jag lagar mitt barns mat och skickar med till skolan och det har blivit så då hen inte äter skolmaten, dom kan ej laga hennes mat utifrån hennes allergier/intoleranser/överkänslighet - som hon ärvt av mig!
Sen vill jag även att hon skall få näringsrik mat i sig och nyttig sådan och så har hon diagnos inom AST - autismspektrumtillstånd och äter bara viss mat också…
Men det är värt det…för att hon skall må bra, fast det är tungt och dyrt!