Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 5107 ggr
Kiyona
0

Bra för ämnesomsättningen?

Hejsan!

Jag äter medicin blandannat för min försämrade ämnesomsättning. Har ätit Levaxin för detta i 3-4 månader nu. Ämnesomsättningen har knappt förbättrats alls men tillräckligt för att vakna från mitt sjusovande som pågick i ett helt år och lite mer feramtills för några månader tillbaka.

Skönt att vara vaken igen!

Försöker med att lägga om min kost. Gått upp fasligt massa kilon och att äta normala portioner (ganska variationsfattig föda) då jag omsätter så litea v det jag äter trots alla mina ansträngningar med träningen.

Måttar typ upp maten nu och gjort det lite då och då men tänker göra det alltid nu då ämnesomsättningen som är såpass låg kan jag tänka mig en 1.5 dl / en soppslev är en bra minskning och då äta 4 gånger om dagen så kroppen aldrig ställer om på svält.

Vad finns det för bra mat med mycket näring som är bra för främst ämnesomsättningen & återhämtningsmakapären då jag tränar mest kondition men även lätt styrketräning.

Har en juicemaskin och en duktig mixer som mixar ner det mesta och jag äter det mesta.

Några receptförslag på näringsrika fiberika drycker jag kan blanda ihop?

Vilka näringsämnen främjar ämnesomsättningen så att sköldkörteln producerar mer T4.

Har en väldigt stor databank på goda frukostar och mellanmål men säg olika varor som triggar ämnesomsättningen så tillsätter jag dem om det inte redan fanns något sånt i.

Tack på förhand!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Okej. Läste lite.

Man ska äta mycket kolhyddrater, b-vitaminer, starka&varma kryddor som kanel, chili, cayene, välja magert protein m.m

Läste att frikosten skall innehålla rikligt med kolhydrater, vart kan jag finna dessa?

Undvika eller utesluta smör på mackan *gråter* och välja mejeriprodukter med så låg fetthalt som möjligt *stor gråter* Mejeriprodukter är det absolut godatse jag vet äter ju inte godis, kakor, bakelser tåtor och liknande god gammaldags mjölk och turkisk yoghurt eller kesella är vardagslyx Gråter

Aja får dricka vattenmjölk då tills ämnesomsättningen blivit normal..-_-

Vart hittar jag ovannämnda och vad kan jag göra för smaskens?

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Får nog väga maten också se om råttornas matvåg går att väga upp såpass lite som 30-100 gram. Hitta siffror på iform och drog ner på dem då jag skall äta lite mindre än normala viktminskningsportioner.

1.5 dl verkar ju vara lite väl mycket med det mesta frukost /mellanmål. Tar ner det till ½ dl för enrgirika födomål och 1dl som standard.

Sen bryta på mina mejeriproduktsvanor som aldirg påverkat min vikt tidigare men tydligen skall vara förödande för mig idag. Det kommer bli en svår omställning.

**Mvh//Andrea **

DesK
1

Många människor mår bra av att minska ned på kolhydraterna och äta de normalfeta mjölkprodukterna. Tänk på att de flesta lättprodukterna innehåller en del skräptillsatser.

Molkosan och Rejuvelac är två bra saker som kan hjälpa vid viktminskning, problem med ämnesomsättning och magproblem Glad Molkosan köper du i hälsokostbutik och Rejuvelac gör du själv Glad

/Désirée

Anterrabae
2

Hej,

Först, dricker du kaffe? The? Om ja, ska du ABSOLUT INTE ta dessa tillsammans med levaxin. Koffeinet krockar med levaxinet och gör att hjärnan har svårt att kontrollera och reglera läget.

Fett behvöer du inte oroa dig särskillt för, kroppen behöver fett och kan utveckla fettbrist (även om man skulle vara överviktig) och när vi då pratar om fett, har du ätit d-vitamintillskott? D-vitamin är helt avgörande om kroppen ska kunna tillverka tyroxin.

Annars är det bra att äta jod-rikt. Jod finns i salt, och i champinjoner.

Men kanske viktigast. Man ökar i vikt av för låg ämnesomsättnig. Och det kan ta flera månader på levaxin innan det vill vända neråt igen. Så ha tålamod. Men givetvis är det bra att tänka på vad man äter. Om mejeriprodukter inte påverkat dig tidigare, så kommer det sannolikt inte göra det i fortsättningen heller, när Levaxinet har fått full effekt, och är rätt inställt. Varje dosändring tar 6-8 veckor innan man vet om den är rätt, och behöver man flera justeringar ser man lätt att månaderna kan rinna i väg.

Personligen sänker vete min ämnesomsättning, äter jag mycket vete och kolhydrater från dessa så behöver jag med tiden öka levaxinet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zondell
2

Jag har fått riktigt bra fart på min ämnesomsättning genom att äta lite kolhydrater. Jag bloggar om det med mina tips och recept HÄR

Rekommenderar också kostdoktorn.se

Kiyona
1

JO alltså min bror som är bodybuilder har alltid sagt till mig "för att bränna fett måste du äta fett" "ät allt och myckt protein" Och när jag väl slutat att bete mig så dåligt med maten och fått ett naturligt förhållande med mat och börjat lyssna på min bror läser jag att jag inte ska äta fett pga då min låga ämnesomsättning. Har man normal ämnesomsättning och tränar så mycket fett, mycket protein mycket grönt egentligen kan äta allt och inte undvika något då kroppen är gjord för att äta.

Blir lite klyvad. Mjölk har jag alltid hört att det ska vara riktigt mjölk man ska dricka, alltså gammaldags mjölk där fettet inte är fördelat, och att man ska välja riktigt fett som bregott när det gäller smör och inte lätta då det inte är riktigt fett. Ska pröva att minska på mjölkdrickeriet, smöra mindre i mat och på mackan och utesluta turkisk yoghurt tills min ämnesomsättning klarar av att spjälka fettet i vanlig ordning.

Vadå? Jag dricker hur mycket kaffe och te som helst :O Och går på efesdrin i perioder och innan dagliga träningspasset. Tänkte at det skulle elda på lite så ämnesomsättningen spruttar på lite snabbare. Är det dåligt?

Tar magnesiumtillskott och ett multivitamineraltillskott och tänkte lägga på lite extra B-vitaminer utöver vad det finns i muiltitillskottet. Ska kolla…. Jo det är D3 3.75ug på dagsintaget ska kolla hur mycket som rekomenderas. Det är ju fettlösligt så inte bra att råka överdosera.

Har alltid varit sån att jag inte saltar maten då jag går på mycket höga doser lithium men kan köpa jodberikat salt och börja salta maten. Lithiumet gör att jag skall hålla strikt på saltintaget då man ska äta saltfattigt. Har bregott extrasaltat och saltar ibland när jag kokar pasta och lagar mat men lätt att jag glömmer salta då jag tycker det smakar gott ändå. Men har mineralsalt stående i kryddhyllan.

Jo har gått upp och ner beroende på mitt psykiska mående och ända sedan jag började med mina mediciner mot mitt psyksiak mående. Dessa ger mig starkt matsug, extrem törst och muntorrhet samt dålig mättnadskänsla och är också anledningen till att min ämnesomsättning blivit så låg. Hade god kontroll på vikten och gick ner utan problem men gick lätt upp igen så fort jag släppte efter eller när mitt mående kraschade. Men sen min mamma insjuknade började jag gå upp och min ämnesomsättning blev stadigt sämre. Sen när hon dog började sovandet några månader efter och höll på i ett år.

Nu är jag vaken, men har ingen viktkontroll ALLS då jag inte gått ner ett enda gram sen gnistan tändes i mig igen och jag mår bättre än nånsin förr förutom mitt mående över min vikt då jag gått från 63 2009 till 95kg nu. Det är ett BMI på 33 = FETMA!

Så är galet desperat på att tappa vikt och tränar flitigt men bara gått ner 3 kg eller nått men med tanke på mina ansträngningar tycker jag ju att jag borde gått ner mer. Men är väl ämnesomsättnignen som ställer till det och att jag ätit normala portioner när jag borde äta väldigt mycket mindre om jag vill gå ner i vikt med denna ämnesomsättningen… -__-

Det ska jag kolla! vad roligt!

Ah tack ska kolla. Är desperat!

**Mvh//Andrea **

Zondell
4

Jag har lagt in 10 punkter om hur jag gjorde i starten för att komma igång. Började på 84,3 kg i juni och väger nu strax över 69. Jag ska ned under 60 till sommaren tänkte jag. Från storlek 48 till 38 :-) Stöttar dig gärna!

Kiyona
1

#7 Jösses. Grattis du är ju jätteduktig! Måste ju kännas underbart :D

Ska kolla lite nu när jag ändå väntar på tvätten innan jag kan gå ut med hundarna :D

Vad vänlig du är. Tack!

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1

Dina omeletter såg supergoda ut. Hur mycket är lite kolhydrater per portion eller under en hel dag? 20/20/20 har jag hört är det LCHF light?

Dina steg var väldigt lika mina som jag gjort senaste i en del punkter.

Är det bara pasta/ris/potatis att undvika? Det ska jag väl kunna lyckas med. Ägg borde jag ju lyckas få i mig om jag lagar såna där goda omeletter! :D

Alltså LCHF skulle jag nog aldrig klara helt och hållet när jag kollade på steg 2 :O Men ska definitivt börja minska kolhydraterna och börja vara lite mer noggrann med att äta kött och ägg ^^ Börja med att slänga mitt tredje paket med ägg som jag köpte för att jag var sugen på ägg…hehe gick ju bra, tre gånger xD

Ska ta mina mått, väga mig och skriva upp bmi i ett träningsblock. Sen ska jag se om jag kan skaffa nya batterier till min gamla stegräknare eller bara vänta månaden ut tills att den nya kommer. Och börja skriva ner träningarna igen på iform samt skaffa batteri till min pulsklocka.

Jag ska försöka ännu mera och tänker inte ge mig jag SKA gå ner till min normala vikt trots min dåliga ämnesomsättning jag ska bara äta mindre och tänka mer på Vad jag äter. Tränar gör jag redan flitigt så hoppas kostomlägggning kommer ändra på saker.

**Mvh//Andrea **

Zondell
0

Jag vet inte om det hjälper men jag tar en brustablett som heter viktkontroll varje morgon. Stödjer förbränningen och minskar sötsur. Köper i vanliga mataffärren.

Kiyona
0

Jag brukar alltid göra drinkar med starka kryddor och rödbetsjuice som jag kickar igång med på morgonen och innan träning istället för att köpa kapslar med samma grej i. Dock lite lättare att ta men gillar att exprementera med kryddor, örter och nyttigheter.

Alltså jag är ju sämst! Gick ju och köpte lättmjölk nu då för att dricka det istället för fet mjölk och tänkte att jag inte skulle få i mig så mycket. Köpte den igår det är redan slut Förvånad

Har ätit müsli igår och idag och haft mjölk i kaffet. Får normalt folk i sig så mycket mjölk som jag Skrattande

Men med LCHF äter man inte musli va? Får väl sluta äta det som jag gjorde två gånger igår >< Så Gott till mellanmål och frukost.

Sötsug har jag inget. Inte ätit godis på över ett år Glad Eller snacks. Har väl dock tryckt i mig någon pepparkaka och lussekatt och lite födelsedagstårta då jag fyllde 22 i november. Sen turkisk yoghurt är ju lite som godis eller delikatess som jag unnat mig för ofta men annars äter jag inget sådant Glad

La ner Lowcarbpasta i kundvagnen också då jag har köttfärssås och pastasås hemma. Går pastan att äta?

Tänkte köpa Mivitotal sport på Bodystore dom säljer den för halva priset, kan den vara något? MIna multivitamineraltabletter börjar ta slut…

**Mvh//Andrea **

[Pandette]
0

Den där pastan ska vara lite fejk har jag förstått. Så kanske undvik den.

Müsli kan du göra själv också, med nötter och sådant.

Zondell
1

Jag åt müsli till frukost ihop ´med turkisk yoghurt. Jag gjorde egen blandning av nötter, pumpakärnor, kokosflingor, kokoschips och melonkärnor och linfrö. Funkade som LCHF det också.

Kiyona
1

Okej. Inga gryn? Kan blanda lite älskar müsli och turkisk yoghurt :D

Åt min första Lchf omelett alldles nyss ^^ Kryddig och god! Bytte dock ut vispgrädden till matlagningsgrädde med 4% fett och lite mjölk. Skulle ju undvika för höga halter fett pga min ämnesomsättning.

På tal om den. Mitt t4 värde har gått upp till 12 fick jag reda på igår. :) Vilket är precis på gränsen mellan sjukligt låg och låg. Upp till 20 hade jag tänkt men får se vad läkaren säger -_-

**Mvh//Andrea **

Anterrabae
1

Grattis! Fortsätt så så hoppas vi att den sparkar ogång. Annars finns det naturläkemedel och sånt att ta till, men det är ju också medicin så det vore bäst om det gick bra ändå ;)

//Ida

Kiyona
0

Jag köpte några piller som skall blockera kolhydrater från friggs. Dem fanns i min matbutik. Tror ni dem kan funka att ta när jag ska äta upp min müsli? det är ett patenterat glykoproteinkompplex från GMO-fri vegetabiliskkälla ^^ Ingen aning vad det är för nått men tror ni de<t kan funka eller är det bara bluff?

Har mätt mig nu också JÖSSES vad fet jag blivit :O Håller siffrorna hemliga tills dess att jag kan skryta med att jag krympt Cool

Vad är det för naturläkemedel?

Jo självklart vore det ju bäst om  jag slapp stoppa i mig mer än vad jag redan gör. Men som sagt får ju se vad min läkare säger hon är inte en höjdare på det där med ämnesomsättningen d¨å hon är min läkare på vuxenpsykiatriska mottagningen men istället för att skaffa en läkare till så fick hon ta hand om det med en annan läkare som bakjour. Men hoppas hon låter mig få tillbaka min snabba ämnesomsättning som jag haft förr. Men nästan precis höjt dosen med levaxin men mistänker där blir en höjning till får se vad nästa blodprov säger :) Vill ju som sagt upp till 20 i t4 så vpore jag nöjd :) Men är glad att vinden har vänt iallafall :D

**Mvh//Andrea **

Anterrabae
0

naturläkemedel är just vad de säger. Läkemedel grundat på naturliga saker, såsom örter till exempel.

Dessa är också mycket potenta och ska precis som vanlig medicin användas sparsamt. Men är bra att ta till när man till exempel mår dålgit av vanlig medicin. Naturmediciner har inte alltid lika många eller besvärliga biverkningar, och kan kräva mindre resurser från kroppen att ta hand om.

Vi är alla så olika, vissa svarar bättre på naturmediciner, andra svarar bättre på vanliga mediciner.

//Ida

Kiyona
1

jojo jag vet vad naturläkemedel är men vilka naturläkemdel är riktat att vara bra för just ämnesomsättningen? ^^

Tydligen har mina insattser senaste 3-4 veckorna inte varit förgäves!

Gått ner från 98.6 - 93.2 :D minus 5kg :D

**Mvh//Andrea **

Zondell
1

# 18

Grattis till riktigt bra resultat!

Fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett är individuell.

Om man tränar behövs lite mer av dagens intag av protein för att inte tappa muskler.

För mig fungerar 15% protein 5% kolhydrater (max 20 g/dag) och 80% fett.

I starten av LCHF åt jag kanske 25% protein 15% kolhydrater 60% fett och fick resultat då.

Hursom - fortsätt som du gör så länge du får så pass bra viktminskning. Ändra först när du hamnar på en platå.

Kiyona
0

Tackar! :)

Får verkligen hoppas att det fortsätter att gå neråt :D Ska kämpa vidare :)

Finns det någon lchf lista över matvaror man kan använda sig av och hur mycket de inehåller så man kan räkna sina portioner i protein, fett, kolhydrater och kalorier. Älskar att planera och göra listor och trolla ihop det ena med det andra Tungan ute

Jag älskar groddar, rårivna morötter och rårivna rödbetor och lite grönt typ spenat, rucolla etc…..

Med lite rapsolja, äppelcidervinäger, svartpeppar och vitpeppar.Går detta att äta bredvid så jag får i mig lite sallad?

Sen om jag ska grodda, såg att bönor och linser innehåller MASSA kolhydrater :O

Kan jag kanske grodda lite linser att ha i salladen ändå?

sen skulle jag vilja koka upp lite kidneybönor och kikärter att ha i omeletterna eller bara hacka röd och gul lök pressa ner massa vitlök och hälla krossade tomater över och vola en bönsalsa.

Laddat ner massa recept men hittar inga sallader. Vad finns det mer som man kan laga till som är LCHF?

Visst kan jag leva på omelettaer men skulle glädjas av fler recept ^^

Omeletterna är riktigt roliga att tillaga plockar åt mig typ massa grönt som jag gillar och fräser till i pannan innan smeten hälls på. Hur jag än gör så blir dem riktgit goda!

**Mvh//Andrea **

Zondell
0

Jag länkar till ett inlägg i min blogg om en bra sida där man kan regga sin mat och se fördelningen HÄR

Annars finns listor på bra varor här på KIF och på kostdoktorn

Kiyona
0

Märkte härom dagen att jag kunde dra ihop dragkedjan ända upp på mina känger! Har inmte kunnat stänga dem på över ett år!

Slankare och fastare ben helt enkelt! Magen/höften har krympt också! Kommer inte ihåg hur mycket men det hä'nder något iallafall! :D

Känns skönt att synliga kroppsliga resultat börjat visa sig! :D Tränat som en galning de senaste 4 månaderna! SKÖNT! :D

Ska mäta m9ig och väga mig igen nästa måndag :) Hoppar över julafton ^^ hihi

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1

Någon påstod att kokosfett skulle vara bra för ämnesomsättningen. kan detta stämma? Hittade inget om detta.

Startar en tråd om min viktminskingssatsning så går tråden inte utanför ämnet :)

**Mvh//Andrea **