Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3453 ggr
Anterrabae
0

Kräksjuka

Nu är det ju kräksjuketider, har ni några bra huskurer att ta till om ni eller familjen drabbas? Hjälper det mot sjukan, eller lindrar det eländet? Drabbas ni hårt eller lindrigt, eller kanske har just du turen att tillhöra dem som aldrig drabbas?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
1

*pepparpeppartaiträ* så blir jag sällan magsjuk. 
Jag har kräkforbi så får panik om jag mår så illa eller kräks :(

Har tyvärr inga huskurer, tror inte sånt hjälper.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
1

Har inte kräkfobi, har kräkts mycket i mina dagar (fd anorektiker och bullimiker) men i stort sätt aldrig av magsjuka. Jag tror att jag tillhör de där som inte smittas alls.

Förra året när vi var hos mina föräldrar hade bror med familj legat däckade i kräksjuka, dottern fick det och spydde ner hela mig. Sen blev mamma och pappa sjuka också. men jag klarade mig. Så är det oftast. Även fast jag blivit nerspydd från håret till fötterna Tungan ute

Vissa säger att hela vitpepparkorn funkar att svälja. En 10-15 sådär. Men jag har inte så stor koll.

Däremot vet jag att kollodialt silver funkar så länge man tar det. man måste hålla på, då kan man hålla det stången. Mor min lyckades Flört Jag behövde inte.

//Ida

Fridaaaa
2

#2 Ja det har jag med hört men jag tror dock inte på sånt. Får man det så får man det helt enkelt. Undvika dem man vet varit magsjuka ett tag efteråt osv :P

Anterrabae
0

Det där med undvika kräksjuka människor ett par tre dygn är nog viktigast!

Silvret vet jag som sagt att det funkar, vet många som klarat sig med det.

//Ida

Fridaaaa
1

#4 Ja det brukar jag köra på. Dock svårt i affärer osv att veta om dem nyligen varit det eller inte. Respektlöst av folk att vistas i affärer osv när dem precis varit magsjuka anser jag :S

Anterrabae
0

Absolut! Man ska hålla sig inne, men det är ju inte alltid man har valet eller möjligheten att hålla sig inne. Även om man borde.

Det är där handtvätt och handsprit kommer väl till pass, pilla på så lite som möjligt och sprita, sprita, sprita.

//Ida

Fridaaaa
0

#6 Finns alltid något sätt man kan få hem ev det man behöver. Eller får man åka till en liten affär där det inte är så mycket folk eller liknande, inte till storbutiker kanske :)

Namiko
1

Jag kan inte ens minnas sist jag var magsjuk, var i låg- eller mellanstadiet kanske, inte senare än det iaf.. Har ändå umgåtts med folk som haft vinterkräksjukan eller magsjuka utan att smittas själv. Men jag vet att jag har ett starkt immunförsvar och litar fullt på det, annars hade jag hållt mig undan från sjuka människor mer.

Blev dock matförgiftad för några år sedan och det enda tipset jag har är att banan är bra mat vid såna tillfällen, gör det hela mindre obehagligt även om det inte hindrar en från att kräkas.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

chilisalsa
0

Överdosera inte kollodialt silver bara…

Gör man det extremt och länge kan det få oanade konsekvenser FörvånadObestämd

http://www.youtube.com/watch?v=Gq8C0GknwAM

Guld i munSkrattande

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
0

Hehe, jo visst finns det en liten risk om man dricker massor. man måste ju se till att kroppen orkar göra sig av med det också.

han gjorde silver själv via elektrolys, tror inte det är samma som det man köper. Har för mig at jag kollade upp det, och det man köper ska inte medföra den risken.

Däremot bör man vara noga med att stoppa i sig något som innehåller probiotika om och när man tar kollodialt silver, eller annat med antibiotisk effekt. Annars kan man bli väldans illamående. Både goda och onda bakterier tar stryk.

Jag har funderat ganska länge på det det att bli blå, det borde man väl kunna bli av med, om man slutar med silvret och hjälper kroppen att rena lever och njurar? Man blir ju inte permanent orange av för mycket karotenoider tex. Även om man blir orange.

//Ida

chilisalsa
1

Tja visst är det en dosfråga alltid. Läste någonstans att från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet (ca 60-70 år) så fanns det 365 kända fall av Argyria (som det kallas att bli blåfärgad) i den medicinska litteraturen, så det är ju inget nytt fenomen.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Kolloidalt-silver/

Han var med i ett Oprah program och DrOz sa att han aldrig kommer blir av med det…

DrOz är ju ingen favorit i många åsikter han har, men ibland har han mer rätt.

Att 25% av USA:s befolkning har B12-brist tror jag han sa i samma program… sannolikt helt rätt där med.

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

Nej nytt är det inte, den där blåheten, eftersom man använde silver i stället för antibiotika, innan detta fanns.

Är det farligt att bli blå? jag har inte uppfattat det så, men jag kan ju ha fel Flört

Håller just på att kolla in en föreläsning om D-vitamin. Visar sig att det kan ha samma effekt som både antibiotika och vaccin. Han säger inte att det har det, men visar på mekanismen som pekar åt det hållet. Glad

Läste en annan artikel, som berättar att probiotika har större efekt på infektioner typ lunginflammation, än antibiotika.

//Ida

chilisalsa
0

Har ingen aning…

fast social hälsa ska inte förringas och han undvek att gå ut för att det var jobbigt med allas blickar.

Pigmenteringen borde ju rimligen få till konsekvens att D-vitaminbildning av sol försämras. Inget kul att gå i shorts heller kanske ?

Länka gärna föreläsningen Flört

D-vit är en förutsättning för att vissa egenproducerade antibiotikum ska fungera.

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

Jo jag ska lägga in den i d-vitamintråden tänkte jag, måste bara checka av att allt är ok först. Vill ju inte lägga upp sånt som jag vet är fel Tungan ute Men den verkar ok.. skulle bli mycket förvånad om den skulle visa något skumt sista kvarten. Men som ansvarig utgivare för sajten… Flört

//Ida

[TrollKvinnan_66]
1

magsjuka: vitpepparkorn 10 st dagligen funkade då för oss för flera år sedan då vänner hade magsjuka…eller så var vi immuna just då! =)

Annars kan jag bara tänka mig att man behöver fylla på med bra magbakterier i ett sånt läge…för att hjälpa magen!

[Buppie]
0

#6 Sprit biter inte på magsjukebakterier. Det bästa är att tvätta med tvål och vatten och gnugga ordentligt och sedan komplettera med sprit. Det ska vara en rejäl klick sprit som ska gnuggas in på torra händer tills det lufttorkat. Det ända som helt tar bort magsjukebakterier är klorin.

Anterrabae
0

Det är handsprit jag pratar om i #6 :) precis som du säger! :)

//Ida

piri-piri
2

Jag tillhör lyckligtvis till dem som så gott som aldrig insjuknar i magsjuka. Håller med tidigare talare om vitpepparkorn, silver, probiotika och handsprit.

[Tassy]
3

God hygien, mycket vätska och salter för att bibehålla balansen i kroppen. (Brukar finnas brustabletter på apoteket av typ vätskeersättning). Byt handdukar, tvätta händer, skrubba toa, håll hårt på 48 timmarsregeln. Uppvispad coca cola (bort med kolsyran) är ett husknep som jag vuxit upp med. Probiotika är suveränt. Handsprit är som sägs ovan inget som biter på just kräksjukan, men då man är allmänt nersatt är det inte fel att skydda sig extra mot andra basillusker. Notera även att många smittor biter handsprit med lägre sprithalt bättre, ca 70% max bör man ha som privatperson. Man skulle kunna beskriva det som att man tar "bacillerna på sängen" då de inte försvarar sig mot lägre spritkoncentration i samma grad, och då kommer spriten åt att verka. Många tänker tvärt om, ju starkare sprit desto bättre.

Halvdansken
1

Jag har aldrig fått kräksjukan (tack o lov). Ändå åker jag i trånga pendlartåg 45 min varje dag, jobbar med folk som fått det, går och handlar och står i kö som alla andra människor.

Är vissa immuna? Och varför då? Jag måste nog erkänna att jag inte är så jättehygienisk. Sådär allmänt renlig, men nån handsprit eller liknade har jag aldrig använt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tassy]
2

#20 Ja, vissa är immuna mot vinterkräksjukan. Glad Det har med en liten defekt att göra, så vissa kommer undan för att kräksjukan inte kan fästa sig och infektera.

Halvdansken
2

Tar ca 5000 IE D-vitamin också, året runt. Kan hjälpa.

[Buppie]
1

#22 5 000 IE tycker inte jag låter bra alls! Den rekomenderade dagliga dosen är cirka 400 IE. Att överdosera vitaminer är farligt, speciellt de fettlösliga (som D-vitamin), de vattenlösliga kan du kissa ut men inte de fettlösliga. Jag skulle råda dig till att hålla dig till den rekomenderade dosen och endast under vinterhalvåret. I värsta fall kan dina organ bli förkalkade av en sådan överdriven dosering.

Halvdansken
1

Förslag på lagom dos vid solbrist:

• Vuxna: 2 000 – 5 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer)

Det är svårt att förutsäga en perfekt individuell dos, eftersom det varierar från person till person. 2 000 – 5 000 E dagligen räcker normalt för att undvika uttalad brist (barn under 10 år: 1 000 E). Men för att komma upp till optimala nivåer kan det ibland behövas mer.

Läs här om D-vitamin. 400 IE är för att hålla allvarliga skuldomar borta, men inte mycket mer.

[Buppie]
0

#24 http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm här rekomenderas 400 IE. Så det är frågan om vilken källa man litar på. ;) Jag skulle då inte chansa och överdosera.

"the daily vitamin D intake according to age, as recommended by NNR 2004,24is as follows: 6–23 months,10 mg/day; 2–9 years, 7.5 mg/day; 10–60 years, 7.5 mg/day;>61 years, 10 mg/day"

Vitamin D requirement and setting recommendation levels -- current Nordic view. Pedersen JI.

Artikeln är skriver år 2008 men hänvisar till vad man rekommenderade år 2004. Jag tror inte så mycket kan ha hänt sedan dess.

Anterrabae
2

Det som händer om man överdoserat D länge är att man först får huvudvärk. Detta sker innan ev andra skador då kroppen signalerar förgiftning. Den ende som jag vet gjort det och fått för mycket åt mer än 60000IE om dagen i ett par år innan han fick toxiska symtom. Nu rekommenderar jag inte att man överdoserar så kraftigt men ODI ligger mellan 2000 och 10000 IE om dagen. Har man magknas som läckande tarm tex, brist eller svårt med näringsupptag bör man välja den högre dosen.

//Ida

piri-piri
2

#25 En hel del har faktiskt hänt sedan 2004 när det gäller rekomendationen på D-vitamin. Många läkare rekomenderar minst 2000 IE.

Halvdansken
1

#25. Just när det gäller D-vitamin så har det hänt massor. 2004 är 9 år sen…

chilisalsa
2

Lite kul att Buppie hänvisar till SLV iaf…Skrattande,

Men rekommendationerna avs D ökar globalt. I förslagget till nya NNR +20% men i andra länder rätt mycket mer om än inte tillräckligt.

Viktigt spörsmål minsann. Ska man ta det SLV säger som det bästa rådet ?

I en del fall ja och i en del andra fall absobut inte !

D-vitamin är kategori absolut INTE….

Eller saltrådet från SLV i dagarna…

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-nu-ar-for-mycket-mat-storsta-problemet

En människa omsätter mellan 1000g och 2000g natrium i njurarna varje dygn…. hyfsat spann må man säga, men SLV tror att genom att minska saltkonsumptionen från 10-12g till 5-6g per dygn vi ska spara tusental liv..

Dom har rätt i en sak och det är att högt blodtryck ger död.

Däremot har dom helt fel i att saltminskning (på populationsnivå) skulle ge minskat blodtryck och därmed minskad död….

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

Har man inte tillräckligt med salt så får man högt blodtryck… Salt behövs även när man är kräksjuk ;) för att klara av att hålla vätskebalansen. Men i alla saltavseenden ska det vara rent havs/bergssalt utan klumpförebyggande medel aka cyanidföreningar.

//Ida

chilisalsa
1

Havssalt innehåller i princip de mineraler vi behöver.

Ja har man kräksjuka, diarré, eller av olika anledningar svårt att hålla vätska är salt riktigt viktigt… livsviktigt. Eller kraftig svettning av ansträngning eller värme…

De flesta som dör i värmeböljor gör det av akut saltbrist primärt.Det samma gäller de som ligger på sjukhus och bara får sockerdricka som dropp i stor mängd. Sjunker salbalanser stiger inte bara blodtrycket. Man drabbas av cirkulationsrubbning eller i värsta fall cirkulationskollaps…
Man dör av chock helt enkelt !

Det är för kroppen livsviktigt med rätt saltbalans, så kroppen gör allt den kan för att hålla upp nivån. Och precis som för Kalcium gäller att kroppen prioriterar överlevnad, vilket gör att har man för lite Natrium eller Kalcium från maten äter den av det förråd den akut kan undvara vilket är skelettet… Man kan alltså ha okej nivå i blodet men ändå brist, vilket i det långa loppet leder till benskörhet, vilket vi i Sverige är världsmästare på tyvärr…

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

Det är verkligen sorgligt hur lite koll man har på vad de olika mineralierna gör i kroppen, och att man inte kollar mer. Tror att det räcker att kolla Na/K -kvoten i blodet och tycka att det räcker för att se att alla salter är ok. Eller det fullständiga felet att salter höjer blodtrycket. När det är tvärt om!

//Ida