Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2267 ggr
chilisalsa
2012-12-27 20:49
3

Köttrfri måndag ?

Köttfri måndag i Sverige måste vara det dummaste förslaget hitintills. OM man vill uppnå något som kan vara bra iaf… bara att det blir fel på ALLA plan och helt kontraproduktivt…. men dom som tror det och kanske uppnår det tror dom gör något bra ?

Mitt förslag är istället Ekologisk mat i varje fall en dag i veckan…Det skulle påverka av rent ekonomiska skäl…

http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/

Om det sen är en ekologisk böngryta eller en ekologisk köttgryta som vinner just den dagen är irrelevant. Bara alla ingridienserna är helt igenom EKOLOGISKA !.

Det tror jag skulle göra skillnad….

Medarbeterare på Kost

Intehärutandär
2012-12-28 15:15
1

Som vegetarian ser jag inte problemet. Man äter gärna som köttätare pannkaka eller (grönsak)soppa på torsdagar, men inte något annat grönt på en måndag.

chilisalsa
2012-12-28 15:34
1

Saken är ju den att vegetariskt en dag i veckan inte löser någonting överhuvud taget, det blir bara en princip. Om man däremot ställer krav på att pannkakan inte får vara gjord med det frankenvete vi odlar i stort idag med hjälp av konstgödsel, utan det måste iaf vara ekologiskt odlat skapas en ökad efterfrågan som sätter tryck på allt jordbruk. Plötsligt blir det ekonomi i att odla/bruka ekologiskt, och ekonomi kommer alltid att vara styrande…

Medarbeterare på Kost

[Tassy]
2012-12-28 22:47
3

Det bästa vi kan göra är väl helt enkelt att rannsaka oss själva. Ibland kan man låta bli den där köttbiten eller unna sig det där extra dyra, men ekologiska etc. Många lever efter sin plånbok, men önskar mat som är  betydligt bättre för djur och miljö. Vissa saker kan man odla och föda upp själv, man kan köpa lokalt från bönder och så vidare. Alla kan finna nåt sätt, oavsett kost och plånbok.

Anterrabae
2012-12-29 13:41
2

Jag kan tycka att köttfri måndag, om man stannar där, blir som chilisalsa säger fel, eftersom det bara flyttar problemet i sidled så att säga. Men som ett led i att vänja sig vid tanken på att mat kan vara mat, även utan kött så är det bra. Sen att det ska vara bra och helst ekologiskt ser jag som en självklarhet att sträva mot. Men där handlar det om kunskap, som är svår att få människor att ta till sig. Ekonomin i eko-produktion kommer ju i att folk vill ha det. Jag såg ett TED-talks för ett tag sedan, där han som föreläste talade om weekday-veggie. Alltså vardagsveggo. Man äter bra vegetarisk mat i vardagen, och kan unna sig den där finare eller dyrare kött-/fiskbiten på helgen. Han ville ju trots allt få äta sitt kött, men insåg fördelarna med ett vegetariskt leverne. Det tror jag skulle kunna göra stor skillnad. Inte minst med tanke på att flera av våra välfärdssjukdomar kan kopplas till och förvärras av proteinöverskott, proteinförgiftning. Man äter mycket mer protein per dag än vad sim behövs, och är man då inte frisk så kan sjukdomarna förvärras av belastningen. Jag tror även på halva tallriken råa grönsaker, för balans. ;) oavsett vad den andra halvan består i.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Halvdansken
2012-12-29 15:02
1

Det viktigaste för mig är nog att maten är närodlad och till viss del säsongsanpassad. Jag gillar inte att det finns jordgubbar och liknande året runt. Jag betalar hellre lite mer för dansk mat, än billigare från Spanien och Nya Zealand, eller var det nu kommer från.
Har också slutat helt med scampi (jätteräkor) eftersom de sabbar mangrove-ekosystemen. Den där fisken (panga-whatever) går också helt bort. Man får läsa på lite.

Å andra sidan kan det vara svårt att få ordentligt (ekologiskt, gräsbetat) kött om man inte känner en bonde, så där kan det hända att jag köper importerat.

Vegetariskt är helt ok ibland, som LCHFare får man bara klicka i lite extra smör eller nåt, så blir det mumsigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

chilisalsa
2012-12-29 15:09
2

Ida, proteinförgiftning kan du nog glömma för friska. De flesta i vuxen ålder har proteinöverskott å ena sidan, å andra sidan har sjuka och äldre ett proteinunderskott! Vid all sjukdom ökar proteinbehovet och det ganska mycket faktiskt.

Vi äter mer protein än vi behöver överlag, visst är det så. Men det går inte att jämställa olika proteiner heller. Skulle vi bara äta vegetabiliska proteiner skulle behovet öka relativt animaliskt protein.

Låter som det var en klok TED:are Flört

"Ekonomin i eko-produktion kommer ju i att folk vill ha det."

Och hur fixar vi efterfrågan?

De som propagerar för en köttfri måndag gör det (tror jag) av helt fel anledningar. Deras mål är vegan för alla.

En bättre fråga de bör ställa sig är, hur kan vi skapa ett jordbruk där vi är oberoende av import (konstgödlel = olja)?

För hundra år sedan importerade vi nästan inget… däremot hade vi många fler kor… Vi åt mindre animaliskt protein trots det.

I min "dröm"-värld måste vi återgå till jordbruk i stället för fabriker. Det spelar ingen roll om det är djurfabriker eller grödofabriker… lika illa och skadligt bägge två.

Medarbeterare på Kost