Bra mat vid viktminskning
Har ni bra förslag på mat och recept man kan äta vid viktminskning och som man håller sig mätt på?
Jag tränar mycket så det får vara mat man står på.
Jag försöker undvika vitt mjöl, och de onyttiga kolhydraterna.
Rotfrukter ( det vill säga i min värld *lol* : kålrot, morot, palsternacka, rödbeta, rättika, vitkål, rotselleri , blomkål etc) är bra att använda istället för potatis, tex :) Inte så mycket kcal eller kolisar i dem.
Ägg. Innehåller en del kcal men mycket nyttigheter och ett par tre stycken är faktiskt en mättande lunch som är lätt att ha med sig.
Sallad (köp färdig i påse ;), släng i en gurka, ett ägg och lite dressing. Kanske en tomat eller frön eller svamp eller vad du tycker är gott.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
rotfrukter är gott, det äter jag gärna
Ägg äter jag gärna också. kan bli enformigt i längden bara, men det är mycket näringsämnen i.
Det blir mycket sallader av olika slag det borde fungera bra.
Jag räknade ut min energiförbrukning jag förbrukar under dagen och den blev ganska låg, så jag får äta sparsamt och mättande mat om jag ska gå ner i vikt. inget småätande här inte!
När jag äter rotfrukter, kött, ägg och sallad ligger jag på under 1000kcal/dag trots att jag äter så fort jag blir hungrig/sugen, så det borde inte vara något problem att hålla sig mätt och inte överskrida gränsen med de råvarorna ;)
Lycka till :) Småät morötter ;)
Gröt i de flesta former!
Billigt och mättande.
oj, det var inte alls särskilt mycket kalorier.
Gröt äter jag gärna. det brukar bli havregrynsgröt:)
Protein, protein och protein! 
Finns i alla möjliga GODA former!
Några exempel…
- Kött
- Kyckling
- Fisk
- Keso
- Kesella
- Ägg
- Ost (om man inte är rädd för fett)
- Bönor, linser (innehåller dock en del kolhydrater också)
m.m. m.m.

#7 hehe tackar! Det är bara en liten lista på precis det jag äter själv dagligen :) mmm mumma!
Tack för listan 
Just nu har jag kokat en påse kikärtor så det har blivit mycket utav det:P Jag älskar hummus och falafel, men falafel är ju visserligen ett mindre nyttigt alternativ.
Ägg, helt klart! Keso mättar också bra och kan blandas både med grönsaker och något annat protein tex tonfisk, kyckling men också med bär och nötter om man är lite sötsugen.
Baljväxter upplever jag också som väldigt mättande.
Gjorde en indisk curry i förra veckan, helt vegetarisk, som var sjukt mättande.
Hacka en gul lök och 2-3 morötter i slantar. Fräs tills löken är mjuk. Tillsätt currypasta och låt fräsa med några minuter så att kryddorna vaknar, tillsätt sedan vatten. Låt koka under lock tills morötterna är mjuka. Mixa allt slätt. (smidigt med mixerstav) Tillsätt en burk kokosmjölk och koka upp.
Smaka av och vänd ner kokta blomkålsbuketter. Servera med ris och hackade färska örter tex koriander eller bladpersilja.
Currypasta: (mixas)
Ett nippe salladslök
ett par dl kokos
½-3 röda chili (beroende på hur stark man vill ha curryn)
ca 3-4 cm färsk ingefära
1-2 klyftor vitlök
ett par tsk fänkålsfrön och korianderfrön
gurkmeja
olja eller vatten för att binda samman allt
Gjorde en lunchvariant på den såsen en annan gång men tog en burk kikärter istället för blomkålen.
Tack för receptet detta ska jag testa
Jag äter ofta ägg till frukost, men det börjar bli tröttsamt
Jag gillar bönor och har fått för mig att det är bra trots att det är kolhydrater i bönor. Men jag tror det är bättre kolhydratskälla än tex bröd.
Å det senaste har jag börjat steka upp lite köttfärs och blanda med frysta grönsaksmixer + hamburgerdressing. Det är iaf gott.. man kan ju byta ut dressingen :)

Havregryn är ju samma sak som vitt mjöl. Om du nu undviker det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#13 Nu förstår jag inte riktigt hur du menar 
Rent botaniskt så skiljer de sig i alla fall åt. Havre är dessutom glutenfritt.
"Havre skiljer sig från våra andra vanliga sädesslag vete, korn och råg, på många sätt. Botaniskt kan det förklaras av att vete, korn och råg har ett närmare släktskap med varandra än med havre. Bland annat skiljer sig proteinstrukturen i havre från de övriga sädesslagen genom att det inte ingår gliadin som är den skadliga komponenten i gluten vid celiaki, utan istället avenin som har en annan struktur. Havre har därför sedan länge ansetts som mindre toxiskt vid celiaki och kliniska studier har visat att havre kan ingå i kosten hos de allra flesta med celiaki (1-5). Även om det funnits mindre studier som varit tveksamma (6), har fördelarna med att inkludera havre i kosten ansetts överväga. Havre är fiberrikt och har ett balanserat innehåll av fett, protein, vitaminer och mineraler. De tär också lättare för personer med celiaki att variera sin mathållning om man kan inkludera havre i kosten. Det är dock viktigt att livsmedel med havre är ren från kontaminering frånvete, råg och korn"
Källa:http://www.oatly.se/PageFiles/37/Nu%20r%C3%A4knas%20havre%20som%20glutenfritt.pdf

14. "ingår gliadin som är den skadliga komponenten i gluten vid celiaki, utan istället avenin som har en annan struktur" Det är alltså inte glutenfritt, men nån annan sorts gluten.
Sen är det ett sädeslag, som alla andra, och därmet innehåller det kolhydrater som omvandlas till glukos. Man kan ju baka med havre också.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Havre är toppen för kroppen. I a f min kropp 
Jag slutade gå upp i vikt på LCHF, men började inte gå ner förrän jag gick över till vegan med betoning på rå.
Vad jag vill ha sagt med detta är att alla mår inte bra på för mycket protein (som för övrigt också kan byggas om till socker) Alla klarar inte heller mänden fett. Jag vet flera som gått upp massor på extremt kort tid på LCHF. MEN Jag vet också många människor som mår dåligt på vegetariskt.
Jag tror nyckeln ligger i att känna efter noga, våga testa olika saker under en längre tid och Se till att njuta av maten.
Sen är en tumregel som passar ALLA att socker och raffinerade kolhydrater, typ vita mjöler och stärkelserik mat bra att hålla nere eller utesluta helt. Och alla mår även bra att öka andelen levande föda. Dvs rå mat. Grönsaker, Nötter, frukt om man vill och kan och om man vill och kan animalier. Fisk, kött ägg opastöriserade mjölkporukter samt surkål. Genom levande rå mat får vi fria amionsyror, enzymer och massa annat som är avgiftande.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag brukar äta ganska mycket havre och tycker det fungerar jättebra.
Är det inte så att det är just gluten som ställer till det i kroppen? Om man just bakar bröd som inte innehåller gluten borde kroppen må bättre jämfört med om man äter mat med gluten i? Bara en teori, det är en del brödrecept jag läst som är just glutenfria men som ska vara hälsosamma. Om man då utesluter gluten av hälsoskäl borde det vara den som är boven.
Av andra mjölsorter däremot blir min mage som en ballong, men havre går bra
Jo gluten är en stor bov eftersom det är ämnesomsättningsdämpande. Men majs- och rismjöl etc innehåller så mycket stärkelse så det blir mycket svängande socker som också hämmar viktminskning.
//Ida
# 17 Bra skrivet och bra tips där. Kan bara hålla med. 
tack! 
//Ida
Jag har många recept på goda, mättande och matiga omeletter här http://zondell.bloggspace.se/r34449/Recept/
Zondells omeletter är JÄTTEmättande pröva dem!
Bladgrönsaker är bra för förbränningen. Gör en drink på morgonen av bladgrönsaker frukt och bär som är hälsosamt och hjälper kroppen att förbränna och omsätta.
1dl hallon
1dl spenat
1dl mango
1dl broccoli
häll vatten över och kör i mixern (lättare i matberedaren om du har en sådan) Oroa dig inte för sockret i frukten och bären när du mixar ner det kan kroppen inte ta upp det har jag läst så ska inte vara något att oroa sig för. Brukar köra med varor från frysdisken att mixa men defenitivt godare med färskt! Sen delar jag blandningen med mina råttor så du kan ju dra ner på mängderna för att få mindre. Annars häller du upp det i en bringare och ställer i kylen och tar som mellanmål under dagen. Dricker 2 stora glas om dagen upp till en liter :) Bara nyttigt! Fin hud och hår i längden dessutom!
Sen blandar jag alltid i äppelcidertvinäger i mitt dricksvatten ½-2 msk till 1 liter vatten. Är dokumenterat att det hjälper kroppen att spjälka fett och är bra för tarmen.
Glöm inte att för att bränna fett måste du äta fett! Bra fetter då förstås!
Kiyona Så kul att du gillar mina omeletter! Det ger mig energi att fortsätta komma på roliga recept. Just nu har jag dock haft en extraalltattätajul tyvärr…
LCHF funkar för en del (de flesta jag vet ska jag tillägga). Det högre fettintaget gör att du känner dig mätt längre och håller ditt blodsocker på en jämn nivå, vilket minskar sötsug… Vilket gör att du inte stoppar i dig onyttiga ting som har negativ inverkan på din vikt. Min sambo har gått ner 12 kilo på 6 veckor och jag har gått ner 6 kilo på de veckorna. Och vi har inte rört oss mer än vanligt, dvs att vi går promenader med vår hund, jag rider och han spelar innebandy 1 gång per vecka. Funkar utmärkt för oss. Värt att testa kanske :D Ska också tillägga att vi inte ätit strikt LCHF. Vi har ätit vaniljyoughurt från Arla och knäckebröd som inte är tillåtet. Man får prova sig fram hur känslig man är mot olika kolhydrater.
Mvh/Emelie