Kommer ni ihåg D-vitaminet?
Kommer ni ihåg D-vitamin nu när det blivit höst och mörkt?
D-Vitamin behövs dels för att kunna lagra in kalcium och andra mineraler i skelettet. Men även för en mängd andra saker. Inte minst för Psyket, och för att man ska kunna balansera eventuella up's and down's. Framörallt den melankoliska delen av det hela. Man kan mota höstdepressionen/-melaknonin med D-vitamin.
Men, D-vitamin behövs även för:
- ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag
- skyddar nerverna
- att reglera immunförsvaret och motverka autoimmunitet
- reglerar överskottskortisol
- skyddar blodtrycket
- skyddar hjrät-kärlsystemet
- motverkar inflammation i kroppen
- nödvändig för sköldkörtelns funktioner, bla produktion av tyroxin
- motverkar insulinresistens, skyddar betacellerna i bukspottskörteln
- hjälper till att reglera blodets koagulering, skyddar därmed mot stroke
- Hjälper huden att andas
- stärker lever och galla
… och mycket mycket mer.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jajjamensan! Jag försöker äta det året runt eftersom vi ändå har på tok för lite sol här även om det är sommar. Dock ökar jag dosen rejält när mörkret och kylan sätter in!
Vi behöver ungefär 10000E om dagen
//Ida
Jag äter D-vitamintillskott för första gången nu. Märkte direkt att jag har lättare att vakna på morgonen när det är mörkt ute än jag brukar ha. Bara det är anledning nog för mig. Det känns dock viktigare i år än tidigare då jag äter färre berikade produkter nu än jag gjorde innan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Dags att öka intaget av animalisk föda, särskilt feta fiskar som lax och makrill då. Mjölkprodukter ska visst också vara bra.
Det är väl rätt tänkt?
# 4 Visst är det också bra att göra 
Fast jag tror inte ändå att vi får i oss tillräckligt med D-vitamin via kosten, så ett tillskott behövs nog för de flesta. Kan bara instämma.
Alldeles rätt tänkt. men så här på vintern kan man no
g behöva extra som Mairah säger. Men man kan ju starta med kosten, och se hur långt det räcker.
//Ida

Brist på D-vitamin kan öka risk att få ms
Här har man jämfört 25(OH)D i blodprov med effekter i form av sjukdom. Eftersom proverna är från unga korrelerar de såklart till de sjukdomar unga får…Hade proverna varit från vuxnare
och äldre hade man troligtvis hittat mycket mer !
Hur tusan väljer man font förresten ?!? 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/brist-pa-d-vitamin-kan-oka-risk-att-fa-ms_7683332.svd
Anterrabae det finns mer högdoserade droppar på apotek. 667 IE/droppe isf 80 IE som i barndroppar. Dock receptbelagt. Men om man mäter upp låg nivå lär man kunna få det utskrivet.
Dock D3 såklart, och väl sannolikt från lanolin…
Annars finns väl bara D2 för infusion som läkemedel… såvitt jag kan utröna även om den här artikeln påstår att det ska finnas…
Kosttillskott finns ju men svårt att få tag i högre doser än 1000IE i Sverige.
Annars blir det import…
Medarbeterare på Kost
#7 D2 finns att köpa, har såna tabletter framför mig just nu :)
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Visst finns D2, men är det i högdos som Anterrabae troligen är ute efter ?
Dvs inte bara 25 mikrogram = 1000IE ?
D3 finns ju iaf upp till 50 000 IE per tablett/kapsel
Själv har jag två olika på 5000IE men då såklart D3.
Medarbeterare på Kost
Vart har ni hittat D2 i 1000ie? de starkaste jag hittat var på 100 IE! Har provat med D3, men det går sådär.. Mår illa på dem!
//Ida

Fast det blir billigare att importera mer högdoserade D2-tabletter via t.ex Amazon…
Medarbeterare på Kost
Chilisalsa att din font ser konstig ut i #7 beror på att du har kopierat rakt av och klistrat in det här, då får man ofta med en massa onödig kod. Bättre att först kopiera texten till en texteditor och sen därifrån in hit. På det viset får du inte med all onödig kod som de flesta ordbehandlingsprogram genererar.
/Désirée

Jo jag förstår det …. Heja Falun föresten !!!
Men varför kan man inte välja font, storlek, bold., etc. direkt ?
Vem orkar med den omvägen i längden ?
Medarbeterare på Kost

#13 Det här är inget ordbehandlingsprogram precis, tack och lov.
Man inte får klippa in texter lite hur som helst. Någon har copywright på dem. Däremot får man skriva av en liten del, men helst använda egna ord. Ange också var den fullständiga texten finns.
Du får också göra precis som du gjorde, nämligen lägga in länkar, så att andra kan läsa direkt i originalet.

Problemet här var att jag inte kunde ändra font på min egna text…
Klippte in rubriken på artikeln i efterhand ovanför min text, åsså blev allt under i samma font…. typ irriterande ! 
Medarbeterare på Kost

#15 Där kom du på ytterligare en anledning till att man bör skriva allt själv och inte kopiera in text. Det är normalt på diskussionsforum, som alltså inte ska ha funktioner för ordbehandling.
Nåja, det finns forum där man kan ändra font med mera, men som sagt det blir ofta strul när man kopierar in text rakt av.
Chilisalsa ja, Heja Falun!
Verkar finnas ett gäng falubor inom iFokus 
Åter till ämnet D-vitaminer! Någon som har fler förslag på inköpsställen?
Här är en länk till svd.se om att brist på D-vitamin kan orsaka ms.
/Désirée
#4 hm. kanske finns en förklaring till min ökade aptit på döda djur..
Så fort CSN hör av sig ska jag köpa D-vitamin.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Här finns både D2 och D3 fast jag vet inte om det är tillräckligt starkt. Men det finns d-vitamindroppar att köpa på apoteket.
http://www.svensktkosttillskott.se/#!kategorier/vitaminer_och_mineraler/vitaminer
Jag köper Holistic, de finns i både 2000 IE och 5000 IE
#20 Var?
/Désirée
De finns att köpa på nätet, jag har tex köpt mina 2000 IE från www.svenskhalsokost.se och 5000 IE finns att köpa på tex www.bodystore.com
Sakring, de på Apoteket har jag kollat upp, de är för svaga för mig. 10-20 kapslar om dagen känns onödigt dyrt
Men jag ska kolla den via amazon, det låter helt klart intressant! Tackar för det tipset! Dessan, holistic är ett märke som många hälsokostbutiker har, om de inte är kedjebundna. Life får inte ta in dem tex, då de inte har terapeututbildning.
//Ida
Har gått runt med blåsor i munnen av och till sedan i somras, fick nu veta av min läkare att det är D-vitaminbrist, även en förklaring till min sinnesstämmning så har nu börjat med att käka en D-vitamin tablett om dagen, det dröjde inte länge innan de försvann!
Idag köpte jag på hälsokost av Holistic med 2000IE.

Egentligen bör man alltid välja D3 före D2 då vi inte vet konverteringsfaktorn till aktivt D3 som är det vi behöver.
Mig veterligt finns det bara två märken av D3 som är växt-framtagna (inte lanolin) på världsmarknaden. Bägge är dessutom kapslar på 5000IE.
Medarbeterare på Kost
Oj, tack chilisalsa! jag hade ingen aning om att det fanns vegetabilisk d3 alls! 

//Ida
Och här finns också vitamin D3 i 5000IE

Tack själv ! 
Åtminstone den ena (Engelska VitaShine) baserad på lava är ju lätt och billig att få tag på i Sverige.
http://www.clearlife.se/vitashine-d3--p-800.aspx?externalsearch=1
Medarbeterare på Kost
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En mycket intressant förelasnign om D-vitamin!
//Ida
T A C K /Ida
Varsågod!
//Ida
Äter LCHF till vardags så här tas det D-vitamin! :D