En portion i gram?
Jag ska nu se över mina portioner då jag vill gå ner i vikt.
Men hur stor är egentligen en portion? Äter LCHF hur mycket ska man egentligen äta? Är 150 gram en bra portion? mer eller mindre? Blir det lättare att gå ner om jag väger maten eller ska jag bara äta mig mätt?
Vill göra det lättare för mig.
Har en tendens att äta för mycket ibland när det är gott, men för det mesta tror jag att jag äter normalt, typ en soppslev när det kommer till soppa och grytor.
Är det rätt?

Alltså det beror ju helt på VAD portionen består av…
Tänk dig exempelvis att du äter 150g sallad t.ex
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29087&lang=sv
vilket är en helt OK LCHF-sallad…. däremot i det närmaste kalorifritt utan olja på den… 30kcal/150g är i princip ingenting!
Magert kött ger inte heller väldigtmycket kalorier att tala om även om det är kanske tio gånger så mycket. Fet fisk ungefär detsamma…
150g lax cirkus 300kcal t.ex
Det viktiga är att man ska hålla sig mätt på det man äter en längre tid… annars är det lätt att det blir cravings…
Vägning kan absolut vara ett hjälpmedel initialt för att få upp känslan för vad det man stoppar i sig ger energimässigt. Det går ganska kvickt att få in den känslan, så efter ett tag behövs det inte längre.
Medarbeterare på Kost
Jag har alltid varit kass på att väga, kommer ihåg att jag skulle ha vägt. En bra känsla att gå på är lagom mätt, och nöjd. Om man tänker magen som en ballong, den ska vara uppblåst annars har man ätit för lite. Men blåser man ballongen så den nästan spricker har man ätit för mycket. Har man lagt upp för mycket, så är det bättre för känslan att inte äta upp. Tugga långsamt och lägga ner besticken så hinner man känna när det är lagom. Man lär sig känna ganska fort. Väger du dessutom maten, så får du veta hur många gram som behövs för att du ska bli mätt. Men går du hungrig för att man "ska" bli mätt på en viss mängd så kan det få motsatt effekt, då kan hjärnan och kroppen få för sig att det ät brist på gång. Personligen har jag "ätardagar" dessa går det mer för att bli mätt, andra dagar blir jag knappt hungrig alls. Mår du bra på LCHF och går ner, kommer du få bäst resultat av att lära dig lyssna på kroppen. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
ja alltså tror ju också på att det är bäst att lyssna på kroppen men är mer ut eefter en bild av hur mycket jag faktrikst äter. Mina mediciner kn ge dålig mättnads känsla men självklart känner jag ju mig mätt om jag äter långsamt men har det i bakhuvudet.
Har gått på LCHF i tre veckor varav första veckan var litre frikostig. Har inte gått ner ett gram >< Men hoppas på att det kommer har dock minskat en del centimeter rutn om iallafall. Så därför jag var på detta med att väga maten. Har ingen digitalvåg men det borde ju ge hyffsat rätt. Jag kanske låtet allt gå för fort men ska tänka på att äta långsamt och sakta så får jag hellre spara/slänga maten som blir över även om den är fruktansvärt god ^^
Ska kolla mina portioner och uppdaterar senare ;)
Värt att nämna är ju att jag aldrig känt mig så mätt och belåten under heladagen som nu när jag går på LCHF. Bra sak att nämna så kanske kan minska ner på potionerna.
Ja och sen måste du låta det få ta lite tid.. Kroppen kan vara lite seg i omställningen, det kan ta ett par månader innan alla delar är med på banan :) Jag vet att man vill att allt ska funka på en gång, men eftersom det hela inte är en Quick fix så kan det som sagt ta ett tag! Men så blir det bestående oxå ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad skönt att du säger det. Alla frväntar sig att jag ska gå ner alla kilon jag gått upp på en gång. Det tog mig trots allt över 1½år att gå upp alal kilon!
Jag tror och hoppas också bara att kroppen håller å att ställa om sig. Jag har ju inte gått upp heller utan snarare pendlar någrta hekto till det mindre mer. så ligge stabilt och håller min viktnedgång på 5kg. Det kommer väl precis som du säger. Men ska utmana mig med portionerna kanske inte väga dem men börja med att ta lite mindre och se om jag blir mätt på en mindre portion.
Att stressa iväg är så lätt. det skulle ju helst hänt igår liksom ;)

Mmmm tålalod är a och o !
Och som Ida säger är det ingen snabb fix… men synnerligen hälsomässigt bra. Ett sätt kan vara att faktiskt byta ut den vanliga tallriken mot en mindre. Kan låta urlöjligt men tallrikarna var mindre förr. Vissa har bytt vanlig tallrik motstorlek typ assiett… Att äta långsamt samt att äta så man inte går/är hungrig är effektivt.
Största tallriken jag ätit på var säkert en halv meter i diameter… Man satt i skräddarställning med tallriken i knäet. Jättebra mat och lång tid tog det innan man fick maten, men gud vad jag var hungrig sedan ! Men det var värt det då för det var nog den godaste restaurangmat jag ätit tror jag…. lätt grillad färsk tonfisk med citronsås och blandad sallad.
Medarbeterare på Kost
håller med det om att äta från en mindre tallrik =) och så hjälper det att dricka ett stort glas vatten precis före maten oxå =)
Sådär överlag anser jag att om man äter lchf så har inte själva portionsstorleken någon större betydelse bara man äter det man får =) lchf är ju en diet där de säger att man ska äta sig mätt =)