Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 9019 ggr
ettlitetalias
0

Kost för hormonerna

Många kvinnor är väldigt hormonkänsliga, speciellt om de knaprar p-medel, har pms eller går igenom klimakteriet.
En del hävdar dock att kostomläggning kan hjälpa till att balansera hormonerna, eller åtminstonde minska effekterna de har på oss.

Har ni några rön, tips eller kanske till och med "mirakelkurer" som hjälper mot hormonsvängningar? Äter ni med tanke på era hormoner (soja innehåller ju t.ex. växtöstrogen), eller har ni kanske bara av en slump hittat något som passar er?

Namiko
0

Det enda jag har koll på angående kost och hormoner är just soja och att man ska introducera det sakta i kosten om man inte är van med det. Sen jag skaffade min hormonspiral så har jag inte haft några humörsvängningar så jag har inte behövt tänka på det heller, har inte heller märkt någon skillnad i dom perioder då jag äter mycket sojaprodukter och då är vi ändå väldigt hormonkänsliga i min familj.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
0

Många kvinnor blir vid PMS lite låga i ämnesomsättniongen. Jag har haft en period med väldiga pms-besvär.. Så jag testade helt sonika att höja mitt levaxin (ämnesomsättningsmedicin) vid PMS. Jag tog en halv tablett extra över de dagarna fram till mens. Ökade vid första pmx-symptomen och sänkte igen när mensen kom igång. Besvären försvann.

Om man inte går på mediciner för ämnesomsättningen så kan man öka ämnesomsättningen gemom maten. Salt eller rättare Jod är en sån grej. Och mörk choklad. Choklad innehåller ämnesomsättningshöjande ämnen och det är därför många blir sugna på just choklad (och salt). Därför kan man även tycka att det är extra gott med choklad på eftermiddagarna, när ämnesomsättningen går ner lite inför kvällen.

Givetvis gäller det inte alla, men kanske kan hjälpa någon.

Sen är mat som är näringstät och färsk hormonbalanserande jämfört med snabbmat, färdigmat och annat högprocessat som främjar obalans och näringsbrist. Orsaken till detta är att hel och levande föda är näringstät och det är näringsämnena och aminosyrorna i maten som används till bla byggnation av hormoner.

Den processade maten kan fungera som tröstmat då den ofta innehåller sockr och andra kemikalier som tiltar belöningscentrat i hjärnan, men ger i längden bara ett sämre mående eller mer hormonoblanser.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror på mat som innehåller mycket B -vitaminer. Brukar ta extra starka B-vitaminer runt pms.

Soyan blir jag lite dålig i magen av, så det försökaer jag vara försiktig med. Annars är ju ägg, bananer och mörk choklad känt för att få en och  må bra Glad

[Aquelegia]
0

Jag har dragit ner på all sorts kött/fisk, då jag haft enorma humörsvängningar och märkt att jag blir irriterad av att äta kött varje dag. Har kört vegetariskt mestadels nu och sambon har märkt enorm skillnad Skrattande Har kännt mig lättare i kroppen också vilket har gjort att jag har haft mer energi och ork/ vilja att hitta på saker.

Mitralis
0

Jag har hört att kvinnor med PCOS kan mildra sina hormonella besvär genom att äta en viss kost. Kommer tyvärr inte ihåg vilken just nu Obestämd

Anterrabae
1

#5 Det handlar mest om att hitta och eliminera mat man är känslig för. Värst och vanligast är säd, framförallt vete och komjölk.

Just rester av dessa immiterar hormoner om de inte kan smältas ordentligt  i kroppen och orsaka insulinresistens, låg ämnesomsättning och störningar i könshormonerna, däribland pcos. Givetvis kan fler livsmedel ställa till det,  och på fler sätt. Men detta finns det ganska tydliga kopplingar till.

//Ida

Mitralis
0

#6 Bra information Glad

Anterrabae
0

Tack! Glad

//Ida

[Aquelegia]
0

Imorse kollade jag på Rachel Rae där detta togs upp med insulinrestisan då många kvinnor lider av detta såkallade syndrom w. Syndrom W

Har själv senaste åren gått upp i vikt och trott jag haft problem emd blodsockret. Skall nu testa min insulinnivå för att se om det är det som bråkar med mig.

Anterrabae
0

Japp, ännu en sida av det metabola syndromet. Svängande insulin, för mycket kortisol.. Stor bov i dramat. Många litder av detta.

//Ida

Anterrabae
0

En annan aspekt av det hela är att mycket av maten vi får i oss innehåller konstgjorda östrogener som rubbar hornonbalansen och ger ett underskott på progesteron.

Genom att äta mat som gynnar progesteron, och minskar östrogen så kan man får mycket bättre mående och få lättare att balansera vikt, komma åt pms och massa andra saker. Tex delar av det metabola syndromet.

//Ida

Marie Dahlén
1

#11 Jag har börjat vandra in i klimakteriet sedan i våras och får nu alltid migrän en vecka efter mens (migränen sitter i minst en vecka, jättetråkigt). Jag har tolkat det som att det beror på att jag har östrogenöverskott och jag har provat progesteronkräm (de två veckorna före mens) men den får jag också huvudvärk av, jag är jättekänslig för gulkroppshormon öht och mådde jättedåligt när jag hade hormonspiral t.ex. Så jag är jättenyfiken på vad man ska äta för att gynna progesteronet på naturlig väg - har du ngt tips?

Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

Anterrabae
1

Det är typ tre steg. först äta mat som minskar mängden östrogen. Det är alla korsblommiga grönsaker framförallt kålfamiljen, men även rå lök, vitlök och tomater. Sen som steg två äta mat som gynnar den egna produktionen av progesteron, dvs råa, blötlagda frön och nötter, feta frukter och grönsaker som avokado. Sen som en tredje grej införa så mycket grönt man bara kan, mörkgröna blad, gröna grönsaker och sånt som hjälper kroppen att detoxa överkottshormoner.

Jag tror jag ska en artikel om detta liggande här någonstans, ska kolla om jag hittar den, och vilket skick den är i Flört

Kan man läsa på engelska rekommenderar jag boken "the anti-estrogenic-diet" som tar upp det här, och förklarar mycket utförligt vad och varför och hur östrogen och progesteron påverkar oss, och varför det är så lätt att få obalans.

Länk till adlibris om Anti-Estrogenic diet

//Ida

Marie Dahlén
1

Tusen tack! Jag äter massor av avocado och nötter så det borde ju vara bra i alla fall :) Jag har en dotter som är vegan också, så vi äter mycket sojaprodukter här hemma… Är det bra att minska på sojaintaget också?

Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

ettlitetalias
1

Om jag inte missminner mig så är väl soja full av vegetabiliskt östrogen eller något liknande?

Anterrabae
1

Ja, absolut! De två värsta östrogenbovarna från mat är soja och lakrits. Från kemikalier är det såklart DDT, Bisfenol-A och ftalater. Men det mesta i besprutningsväg blir östrogener till slut, eller så främjar de östrogen.. Och preventivmedel såklart.. Kamomill och passionfruktsblomma hämmar östrogen. Finns som tinkturer och te.. Jag testade en vecka eller så, och märkte skillnad på kroppen redan efter ett par dagar :)

//Ida

Marie Dahlén
1

Kamomillte är ju lätt att hitta, men passionfruktsblomma har jag köpt i en kvällsteblandning. Den innehåller 30% passionsört men också tex pepparmynta. Jag har hört att pepparmynta ibland hindrar upptaget av andra ämnen - någon som vet om det hämmar upptaget av passionsörten?

Anterrabae
1

Det tror jag inte, vore dumt att lägga dem i samma te då?

//Ida