Nu blir det låtsas LCHF
Nu har jag kännt mig tjock och onyttig för länge. Det har blivit mycket godis och ännu mer onyttigheter, dessutom började jag äta yoghurt dagligen och det klarar inte min kropp. Så nu känner jag att det är dags att ta tag i't igen :)
Det jag vet med mig att jag funkar bäst på är en LCHF-liknande kost. Jag säger liknande för den är inte ren nog att få kallas lchf.
För min del betyder den: slut med potatis och ris, slut med godis, slut med yoghurt och musli, chips, pommes (ja, potatis var det ja ;) ) och försiktighet med vissa färska frukter (m.a.o. vindruvor som nog är det enda jag tenderar att ersätta godis med.. för övrigt äter jag inte frukt jätteofta och blir inte triggad av fruktsocker så den ser jag inget problem med även om de innehåller kolhydrater).
Det som inte stämmer överens med lchf tänket är att jag kommer hålla kvar havre-grädden, färska grönsaker av alla sorter, frukt, rotfrukter (utom tatisen) osv.
Jag tror att förutom godiset har yoghurten gjort sitt. Det har varit smidigt att ha med till frukost och lunch.. nu blir det äggsallader med bacon och grönt istället, stekta ägg till frukost osv. Mindre små-ätande. Ingen godispåse till tågresan ''bara för att''..
Istället för potatis till middagen blir det grönsaker i form av broccoli, blomkål, morötter.. rotfrukt.
Den här maten har jag mått bra på förr :) Vet aldrig riktigt varför jag glider ifrån det jag egentligen mår bra av..
Egentligen är det ingen extrem kost, med tanke på att jag ändå inte tål pasta eller bröd så är det inte ens någon jättestor förändring. Men nu har jag iaf tagit steget för att halka in på rätt bana igen :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bra jobbat! Själv har jag inte kommit riktigt så långt än, jag jobbar på att vilja fortfarande ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Vadå inte ren för att få klassas som LCHf ?
1. Det är LCHF (med all sannolikhet)
2. Vem bryr sig ?
potatis <> rotfrukter…. men det vet du ju redan !
Rotfrukter är skitbra LCHF-rätter !
Gamla kulturrotväxter är skitbra lchf-mässiga rätter… !
Du kanske är mer LCHF än vad jag är… inte för att jag bryr mig så mycket men ändå !
Medarbeterare på Kost
#1 :)
#2 Hade jag skrivit bara lchf hade jag fått på …. för det av nån ;) Fått höra att varken rotfrukter, frukt eller ovanjord grönsaker hör dit och absolut inte havredryck av något slag. Så jag kör på låtsasvariant, det är mest för att det blir lättare för mig att slippa förklara mig :)

Jo jag förstår dig !
Själv hävdar jag ju bara att jag äter kolhydratintelligent… lite av samma anledning :-)
Händer att nån får för sig att mopsa emot, men det är ovanligt. Har aldrig varit för det där med att klassa in någon kost sådär… Det kan bli så helfel. Kost är näring…
Medarbeterare på Kost
Fortsätt så! Ibland faller man tillbaka i mindre bra vanor men det är då man tar lärdom av hur mycket man faktiskt saknar att göra det där som är lite tråkigare och rutinbundet men också det som man faktiskt mår bäst av i längden. Fortsätt så! :D
Rutiner och hälsomässigt positiva grundtoner i livet behöver inte betyda ensidigt och tråkigt :)
Tack :)
Det låter ungefär som samma som jag mår bra av. Det mesta från frukt och grönsaker och kött, fisk och fågel.

Ren mat skall det vara. Utan spannmål, mejeriprodukter och alla möjliga sorters tillsatser…
Jag har inte ätit ägg eller mjölkprodukter på två år, efter en allergitest som visade att jag inte tål ägg och mjölk. Mjölk märker jag tydligt om jag får i mig, för det mår jag verkligen dåligt av. Men ägg kan jag inte säga att jag reagerat på någon gång, kanske har jag hållit mig "ren", eller så är jag inte så allergisk. Måste testa om jag tål ägg snart…
Men nu är jag djupt nere i mackträsket, och har svårt att hitta motivation att ta mig ur det

Ja, ren mat står ganska högt upp på listan här. Ägg från gårdshöns (inte egna dock) och förhoppningsvis snart kött från egna kaniner. Väntar första kullen i februari sen blir det mindre gris och kyckling för min del :) Har för mig att kor och får har lite drägligare förhållanden, sen kan man ju behöva rött kött också.
Jag har varit fast i godisträsket rätt länge och väntat på rätt tillfälle att ta tag i det.. för mig finns det perioder då det bara inte är lönt att försöka men så kommer det perioder där allt känns lätt och smidigt :)
I höstas, för drygt ett år sedan, var jag inne i en ganska bra period. Jag lyckades äta sånt som jag mår bra av, till största delen i alla fall. Och det var inga större problem att komma tillbaka på banan, så att säga.
Kring maj märkte jag att nuvarande period började. Den här perioden är en riktig skitperiod. Det känns som att vilka småsaker som helst kan få mig att spåra ur och det är helt omöjligt att komma upp på banan igen…
Nu är det i och för sig inte bara småsaker som hänt. Två cancerfall i den närmsta familjen, ett barn som missat halva skolan p.g.a. svårdefinierbart illamående och mycket sjukbesök för resten av familjen.
Tyvärr kan jag även räkna ut på fingrarna att vändningen från "bra period" till "kass period" kom ungefär en månad efter att vi skaffade en hundvalp. Som jag dessutom kanske är allergisk emot…
*blundar hårt*
Det jag kan påverka är min kost, men jag orkar inte…
#9 Det är inte alltid lätt att leva. :/

Alla ovanjord och en hel del underjordsgrönsaker är LCHF.
Det beror ju på hur mycket av det man äter. Potatis kan man ju trycka i sig en hel del av (pommes, chips), men med tex lök eller rädisor är det ju mer begränsat.
Sen är LCHF "instruktionerna" en rekommendation, inte en regel. Hur strikt man ska vara beror mest på varför man äter det; viktnedgång, sjukdom, allmänt välbefinnande?
Hatar cancer och älskar vårlökar.