Buljong?
Hej,
Någon som har förslag på bra buljonger att köpa, dvs utan modifierad stärkelse, konstiga smakförstärkare och helst också utan jästextrakt?
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Oj detta är inte så alldeles lätt! Tror att det finns nån sort att köpa i hälsokostbutiker. Bäst är att koka själv, för då vet man exakt vad som finns i buljongen 
/Désirée
Måste få fundera på det.. Utan vare sig stärkelse eller jästextrakt blir svårare. Den första jag kommer på är Renée Voltaires lantbuljong. Det är en av de renaste. Sen är kung markattas ganska ok med, men inte helt bra. Koka egen? Inte svårt alls och du får den som du vill ha den ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Varför duger det inte med enkla buljongtärningar? Jag begriper inte varför lite stärkelse och jästextrakt skulle vara skadligt.
#3 det beror helt på hur känslig man är och för vad. Har en vän som inte tål något med majs eller säd. Alltså får det inte finnas modifierad stärkelse, maltodextrin i för det. Hon har haft svår candidaförgiftning, så bara lite jästextrakt har gett svår migrän. Glutamaterna är starkt allergiframkallande och kan funka som nervgift, och är direkt skadligt även i små doser. Man börjar med att sila bort kamelerna i det man inte tål och mår bra av, dvs de stora sakerna.. Sen ju renare man blir börjar man jaga mygg
det handlar om vad man märker att man blir dålig av. Maken blir sjuk av "spår av" mjölk, det är väldigt lite, som inte borde skada, men honom slår det ut i närmare en vecka. Men såklart, tål man vanliga buljongtärningar så kan väl de duga
jag köper det, men väljer bort de med glutamat och maltodextrin.
//Ida
Marigold swiss vegetable bouillon!
http://www.marigold-health-foods.com.au/home_page.htm
Vet inte om den finns o få tag på i Sverige, vill du köpa min? Har använt 2 teskedar, kan inte komma över mitt sopphat >.<

Ja det är ju en fråga om exponering över tid också. Oftast finns det någon triggernivå som är olika mellan oss alla. Gå över den nivån och man kan plötsligt inte tåla en sak alls. Det gäller både yttre exponering och inre. Och en del saker som man ju kan undra vad det har i mat överhuvud taget att göra, metanol och hexan (bensin) i margarin t.ex…
Medarbeterare på Kost

Tack för bra förklaringar! Jag saknade den insikten.
Då kan så känsliga personer aldrig äta halvfabrikat eller unna sig godis, kaka till kaffet o dyl.

Medarbeterare på Kost
Tack för alla tips! Kung Markatta köper jag ibland (men den är som sagt inte helt bra), Renee Voltaires lantbuljong innehåller tyvärr över 15% sockerarter, något som ju inte heller går för en sockerberoende, Marigold innehåller rismjöl som största ingrediens - funkar inte heller tyvärr (som sockerberoende är man dessutom också ofta väldigt känslig för olika tillsatser som "mixtrar" med kroppen, som t.ex. glutamat och modifierad stärkelse, så ja, halvfabrikat av olika slag går också bort).
Koka själv är jättebra när man har tid och ork, annars fortsätter jag nog att använda Herbamare örtsalt som "buljong" - innehåller bara bra saker (och smakar nästan som buljong iaf). Men den funkar ju inte som ersättning för kött- och fiskbuljong precis…
Jag hade hoppats att det fanns nåt undermedel som jag missat :)
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Jag fick tips om den här Miso'n som man skulle kunna använda som buljong. Någon som testat? Den innehåller soja dock, så är man känslig för det så funkar inte den heller…
http://shop.reneevoltaire.se/matprodukter-vrldens-snabb-miso-p-91
Miso innehåller även så gott som alltid vete, även om det är lite. Bra att veta i intoleranssmanhang.
//Ida
Ja du har rätt, vete stoppar tillverkarna in i det mesta av någon anledning…
Men när man läser innehållsförteckningen så finns det två sorter av Renee Voltaires snabb-miso - en som innehåller råris och en som innehåller korn. Det står inget alls om vete, så jag hoppas det stämmer…?
**"Ingredienser
**Råris-miso* (sojabönor*, råris*, salt, koji), korn-miso* (sojabönor*, korn*, salt), wakamealg, kombualg (* ekologisk ingrediens)"
Miso är ju en jäst soyaprodukt, så ur den synvinkeln är soyan snäll. För att jäsa soya behöver man något för att få rätt processer. Oftast används vete jag gissar att det är billigast ;) men uppenbarligen går det med råris och korn också. :) Soyasås är samma grej, men jäser med vete som vanligast. Men det finns med majs också.
//Ida

Tamari = vetefri sojasås
Ja precis, Kikkoman har också en vetefri sort och så har jag hittat ett par märken till.
//Ida