Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1702 ggr
Spruca
2013-01-19 09:55
0

Sötsaker

Hej alla:) Undrar hur mycket sötsaker som igentligen är okej att äta under en vecka utan att det blir dåligt för kroppen. Jag försöker inte gå ner i vikt utan hålla vikten. Har funderat lite på detta och undrar vad ni tror.

Spruca

Karmatarerskanise
2013-01-19 10:01
2

Bäst är att undvika sötsaker helt. De gör inget bra för kroppen.

[Qimsid]
2013-01-19 14:00
1

Håller med Hera. Sen finns det ju typ bättre alternativ än socker, typ Agavesirap, men allt med måtta.

chilisalsa
2013-01-19 20:27
2

Agavesirap, björksocker, socker eller honung som fanns förr har nog ingenting med de sötsaker Spruca tänker på misstänker jag…

Vilka sötsaker tänker du på och tänker du bara på tillsatt socker… vilket idag kan vara många fler än de jag nämnde!

Medarbeterare på Kost

Spruca
2013-01-19 22:13
1

Ja, det var ju en bra idé att baka med honung och agave Glad Tack!

Spruca

Marie Dahlén
2013-01-21 09:07
0

Det beror helt på hur känslig du är för sötsaker, vissa kan äta en del sötsaker utan att det utlöser sug efter mer. Andra måste helt utesluta eller bara äta mkt begränsat av socker, sötningsmedel (inkl. stevia), mjöl, honung, frukt, bröd, potatis, pasta, och annat sött.

Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

[Qimsid]
2013-01-21 14:29
0

Potatis, pasta och mjöl är ju inte sött. Skulle du kunna trycka i dig 2 påsar vetemjöl efter varandra? Och om du menar att det triggar sötsuget fair enough, men sött är det då inte.

Spruca
2013-01-21 15:15
0

Jag syftar mer på saker som godis, choklad  och kakor ock sådant :) Är bara 14 så jag kan ju inte sluta med kolhydrater helt.

Spruca

Marie Dahlén
2013-01-21 17:06
2

#6 Jag tycker faktiskt att pasta, bröd och potatis smakar sött när man tuggat på det ett tag (inte vetemjöl direkt ur påsen, dock, men i osockrad pajdeg tex…). Och 2 dl pasta gör samma sak i kroppen (höjer blodsockret) som några rågade matskedar socker… Så i min värld är det sötsaker…

Spruca: Det går inte att sätta en gräns för hur mycket godis och kakor var och en kan äta - alla är olika. Men det viktiga är att du först och främst ser till att äta riktig, varierad mat flera gånger om dagen (med både grönsaker, kolhydrater och kött/fisk/ägg/bönor) och försöker få i dig flera olika sorters fett, både smör, olika oljor och nötter. Så att du inte äter sötsaker istället för mat. Sedan är det nog ingen fara om du fyller på med godis och kakor ibland :)

Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

Karmatarerskanise
2013-01-21 17:13
1

Jag tycker också att dessa produkter smakar sött.
Men även om man inte tycker det så påverkar det kroppen likadant.

chilisalsa
2013-01-21 19:45
2

När det gäller saker som godis, chips, kakor eller läsk så kan man lugnt räkna med att det som står på näringsdeklarationen som "Antal kolhydrater" eller "Totalt antal kolhydrater" eller bara Kolhydrater är att betrakta som socker, eller tillsatt socker. Ibland står det t.ex "Kolhydrater Xg, varav Socker Yg".  Sen är det ju alltid angivet per 100g så man får ju göra ett överslag.

5dl läsk (500g) där det står "Kolhydrater 10g, varav 6g tillsatt socker", bör alltså räknas som att man får i sig 50g socker om man dricker flaskan.

Vissa saker räknas t.ex som stärkelse, när funktionen i praktiken är socker, dock inte för sötman. Ett exempel är t.ex Maltodextrin, vilket är en kemiskt tillverkad mix av enkla sockerarter av olika storlek… men det räknas som stärkelse. Kan tillverkas av allt som innehåller stärkelse, som majs, vete eller potatis.

Livsmedelsverket tycker att det är okej att upp till 10% av energibehovet kan komma från "tillsatt socker". Det är naturligtvis onödigt mycket om man vill leva hälsosamt och inte är extremt aktiv, och syftet med sockret är att återställa efter träning, vilket i praktiken inga vanliga motionärer har nytta av.

Här ska man utöver socker i "godismaten", naturligtvis räkna in tillsatta sockerarter man får i sig i den vanliga maten, vilka alltså kan ha en mängd andra namn än socker… eller bara ett E-nummer.

Här är en liten fin artikel av Jacob Guidol om det här med socker
http://tranastyrka.se/olika-namn-for-samma-sak-socker/

Den lilla listan är dock långt ifrån komplett i fråga om vad det kan stå på innehållsförteckningen och som i praktiken är tillsatta sockerarter…

Medarbeterare på Kost

Kiyona
2013-01-25 13:12
1

Jag är nog den som kan äta liiiite sötsaker. Letar efter vardagskickar och får direkt ett sug ifall jag mumsar i mig. FÅr hålla med om att pasta och bröd ger sug för mig. Har kunnat äta enbart pasta kokt tillsammans med en klick smör.

Gick över gränsen igår när jag bakade kokostopppar med sötningsedel/stevia och trodde det skulle gå men icke! istället för en blev det 3 stycken sen mådde jag bara illa ><

Jag mår bäst helt utan sötsaker men vid vissa tillfällen kan jag smaka helt utan problem men då får det stanna där. typ en bit choklad kan funka. Köper aldrig hem själv för då vet jag att jag kommer få ett knäck xD

Missbrukar träning och light drycker i perioder istället :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **