Kost mot ångest?
Finns det något sånt? Och mot depressioner?
Det skulle nog i så fall vara livsmedel med högt tryptofan innehåll.
Läs mera här
Sojabönor hade högst såg jag, råa då.
Tack för tipset.
Nu vet jag att tråden är gammal, men frågan är ack så aktuell.
Komjölksprotein är det livsmedel som kopplas tajtast till ångest och andra psykiska problem. Jag känner många som blivit av med sin ångest helt eller nästan helt sen de insåg att ångest är ett symtom på mjölkintolerans och tog bort det ur sin kost.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag säger också tryptofanrik mat! Kemiskt antidepp ger jag inte ett ruttet rävöre för (har fått flera år av mitt liv förstört pga det).
Jag googlade precis runt lite och fann denna blogg:
http://metrobloggen.se/mayahel/hur_vi_hojer_serotoninnivan_pa_ett_naturligt_satt/

5-HTP som hon rekommenderar som tillskott är ingalunda den naturliga vägen/sättet då man hoppar över kroppens egna kontroll över hur mycket 5-HTP som ska tillverkas (från Tryptofan via munnen)… klassas som läkemedel.
Tillverkas antingen syntetiskt eller från nåt exotiskt frö som inte betraktas som mat.
Även ursprungsaminosyran L-Tryptofan , är som den enda av de essentiella aminosyrorna inte tillåten att plocka ut och saluföra separat i Sverige.
I produkter som baseras på mat är det okej så klart, t.ex mjölk eller sojaproteinpulver. Däremot egentligen inte i t.ex EAA (Essential Amino Acids) där man plockat ut de essentiella aminosyrorna och förpackat i en produkt. Det förekommer dock i enstaka utländska EAA-märken…
Men man får inte högre serotoninnivåer av mer L-Tryptofan från mat om inte man faktiskt har ett underskott på tillgängligt Tryptofan i blodet… vilket kan bero på att man får i sig för lite som frisk (ovanligt), eller att man har problem med omsättningen/upptaget och behöver mer än normalt för att kroppen ska få en tillräckligt mängd substrat att jobba med.
Med 5-HTP kan det vara annorlunda, och om det är det (inte testat) kan det vara skadligt.
Medarbeterare på Kost
Sen bör man även beakta det faktum att med en läckande tarmvägg, en tarmvägg som alltså släpper igenom osmält mat ut i blodet, så får man ofta brist på neurotransmittorerna då dessa tillverkas i tarmväggen.
När tarmväggen läcker så innebär den trasigheten även att det finns en pågående infllammation och överaktiverat immuförsvar. Dessa faktorer bidrar också till att minska tillverkningen av bla serotinin. Man kan alltså ha fulla lager av byggstenarna så att säga, men ändå brist, för att magen är trasig.
//Ida

Klokt påpekande!
Medarbeterare på Kost
Jo, och så är boken "Ät dig glad" Intressant i sammanhanget
. Den tar just upp hur man genom kost och tillskott kan balansera sitt psykiska mående.
Och läkaren Ursula Jonsson, som jobbat större delen av sitt yrkesliv med just allergier och intoleranser skriver i sin bok "Nu räcker det!" Om just basallergier berättar att hon ALDRIG träffat en person med psykiska problem (oavsett svårighetsgrad) som tål mjölkprotein. Det tycker jag är en intressant tanke, eftersom jag märkt både hos mig själv, min familj och nära vänner att ett av huvudsymtomen när vi fått i oss mjölk, ovetandes, är just ökad ångest.
//Ida

Mmm, man får väl låna boken :-)
Det där med mjölk låter dock väldigt hårddraget
då skulle ju det omvända vara korrekt också liksom…?
Medarbeterare på Kost
Mjä inte riktigt, eftersom all mat som man läcker genom tarmen kan bilda morfinpeptider. Dvs all mat som man inte tål kan vara beroendeframkallande och även ge ångest, eftersom det sätter igång en hel radda reaktioner på sin väg upp till hjärnan..
Oavsett vilken mat man stoppar i sig om man inte tål eller om man tål den egentligen. Om man läcker den i för stora peptidkedjor så kommer det ställa till problem eftersom kroppen inte kan tillvarata den. Till slut kommer kroppen vilja förvara den någonstans. När det är gjort, så kommer det i sin tur trigga en immunreaktion på det stället där maten är lagrad (hjärnan, musklerna, körtlar osv) Har man otur med sina sk killer cells. Det gör att maten förstörs, men även omkringliggande vävnad, och inflammationen är ett faktum. Har man många sådana här härdar i musklerna så är man på god väg mot fibromyalgi. Sitter det i hjärnan så ligger migrän, adhd, ångest och andra problem nära till hands. Särskilt eftersom tarmarna är trasiga och inte kan producera så mycket neurotransmittorer som behövs.
Den läkaren som höll en av kurserna i min LGSutbildning sa det att "om det känns som hjärnan måste ta en omväg för att få fram en tanke, så är det oftast så" Dvs, vi lagrar polypeptider eller i värsta fall morfinpeptider och lektiner överallt, även i hjärnan. Det gör att vi får blockeringar på nervcellerna i hjärnan så de får svårt att kommunicera med varandra. Det går trögt. Detta fenomenet ger alla möjliga störningar.. bla ångest.
Sitter detta i urinblåsan, och på nervcellerna där så får man UVI-symptom utan bakterier.. Sitter det i äggstiockarna så blir det PCOS eller andra ägglossningsproblem.
Sen har vi grejen med just komjölk, det är något som de flesta utsätts för innan sex månaders ålder, och då kommer inte kroppen känna igen det som artfrämmande föda som behöver byggas om. Immunförsvaret är redan inskolat på att att det är kroppseget, vilket det inte är och ställer därmed till massa tjafs pga det också. Sen om man har detta på gång, så kommer inte tvååringens tarmar att gå ihop, och därmed fortsätter den att släppa igenom artfrämmande osmält mat till blodet, trigga immunreaktioner och så är cirkusen igång.
Men det är klart att det inte är så enkelt. Jag har en nu mera mjölkfri mor, som fortfarande har ångest.. Men inte alls på samma nivå som innan. Hon har klara OCD-drag, och ångesten finns alltid där, varje dag. Men innan hon tog bort mjölken hade hon mycket svårare att kontrollera det.
Förlåt om jag skriver rörigt.. känner mig ganska rörig i skallen.. och formuleringarna är inte alltid solklara
även om jag ser det så tydligt så i huvudet..
//Ida
Anterrabae skriver så utförligt och fint, så jag nöjer mig med att säga: Efter att jag slutat med vete (+ gluten) så har 98% av min ångest släppt och nu kommer den bara när den förtjänas (som vid andra beskedet av CSN att jag inte får pengar och en massa krångel runt om ;) )
Skillnaden på hur hjärna och hjärta kopplas ihop efter att jag slutade med vetet, eller om jag råkar få i mig vete nu - är ofattbar. Märker inom några timmar numera om jag fått i mig vete. Känslorna slutar liksom att lyssna på hjärnan, kan tänka hur positivt som helst och ändå känna för att dränka mig i ån. Utan vete så blir känslorna lättare om jag tänker positivt. Kanske inte blir lycklig sådär på en kvart, men det lättar betydligt om jag tänker positivt och reder ut hur det egentligen, realistiskt ser ut.
Nu är jag laktoskänslig och har bytt ut större delen av min mjölk mot havregrädde, men om jag får i mig för mycket mjölkprodukter under en tid så kan jag bli lättretlig och svårmodig också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det är jätteintresssant det här !
Hänger kanske inte med i alla logiska steg du gör Ida… men de är hyperintressanta !
Jag tycker också att många, kanske framförallt, med magproblem borde testa att utesluta 1. gluten 2. mjölk Det är riktigt att många med mjölkproblem bara tror att det är laktosen som ställer till det och det menar jag är fel. Tänk vilken cirkus (overflöd i butiken) det har blivit med laktosfritt… Okej att de med för litet enzym (t.ex min katt) har svårt med mängder av laktos, men det är ju ändå samma proteiner i en laktosfri mjölkprodukt…
Medarbeterare på Kost
En tråd till som jag vill hänga med på :)
Ångesten försvann när jag skippade kolhydraterna och började äta fett istället (LCHF).
Så det enda som har fungerat för mig är stora mängder smör och kokosfett. Fiskolja är nog också bra.
Hjärnan består ju till 60 procent av fett, så ångest borde bero på fettbrist i hjärnan.
Läkemedelsindustrin säger att mättat fett är farligt, men det beror nog mest på att företagen hellre säljer sina ångestdämpande mediciner.
Läs mer om industrins dåliga kostråd på http://www.omega-3.se/nyheter/2013/tvartom-metoden/
#12 rörig i skallen är jag :) är det något speciellt jag ska utveckla, eller är det hela raddan i #10 som jag krånglar till?
//Ida

Mjae… jag var nog trött när JAG läste och kommenterade *S*
Det var lite mycket samtidigt bara 
Jag antar att vad det gäller mjölk och outvecklade barntarmar eller vuxna med skadad tarm är i huvud sak BCM-7 m.fl vi pratar om. Alltså att det är hög halt av kasein i komjölk ?
Medarbeterare på Kost
Jo precis. Och eftersom neurotransmittorerna tillverkas snarare i tarmväggen än i hjärnan så är det klart att måendet blir skevt om det saknas massa ämnen och dessutom bildas morfinliknande substanser. Sen har vi dessutom problemet med lektiner som fäster vid kolhydraterna i cellväggen. Sätter dessa sig fast vid nervceller så kommer dessa inte kunna kommunicera med varandra. Dessutom triggar de immunförsvaret till reaktioner mot dessa lektiner. Immunförsvaret angriper och förstör både lektiner och cellen den sitter på. Inflammationen är ett faktum. Härmar dessa lektiner och polypeptider hormoner så är risken stor att man utvecklar tex diabetes 2 och/eller hypotyreos2 mm. Då dessa spelar rollen av hormoner men inte har de hormonella egenskaperna.
//Ida

Eftersom det påverkar bildningen av melatonin, borde man ju ha nytta av att äta mindre vid extrem trötthet?