Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2692 ggr
[cookies]
2013-01-21 21:29
0

Tonåring - Äta?

Tjenare!

Jag är en kille på 17 år! Det jag vill är att få lite mer/störe muskler, inget extremt utan lite mer muskler och mindre fett för min egen trevnad.

Jag är 180-181cm lång, väger 91kg. BMI = 28. Jag är inte överviktig, det inser jag själv, men det jag vill är att få bort det fettet som finns på magen och överkroppen. ;)

Jag tränar badminton 3 gånger i veckan, 1-3 timmar per gång, jag gymmar även 3 gånger i veckan. Så träning får jag i alla fall.

Nu kommer "problemet"…

Hur ska jag äta för att byta ut fettet på kroppen? Gör mig ingenting om jag vägen 90 kilo när "transformeringen" är klar, om det är muskler.

Jag vet att man inte ska äta för mycket kalorier, det är väl typ det jag vet. Sen så ska man väl få i sig lite protein för musklerna? Jag vet att det finns kolhydrater, kalcium, oxidanter och massa mer, men hur ska man göra för att få bort detta hyfsat fort?

Jag vet inte vad "LCHF" och vad allt nu heter innebär, men jag vill inte gå på något sånt, jag vill äta som jag gör nu fast nyttigare, så vad kan man ha till frukost så man håller sig lågt? Tänkte äta max 1500kalorier per dag.

Laktosintollerant kan jag tillägga.. Men har sådana tabletter så det går bra. Jag äter vanligt bröd och ost ofta, men mjölk, fil/yoghurt,  :)

KORTFATTAT:
-Vad kan jag göra åt maten, som jag äter nu men nyttigare? Grovt bröd med lite kalorier istället för ljust (exempel)?
-Vad bör jag få i mig och hur får jag i mig det?

Mvh Kristoffer. =)

Anterrabae
2013-01-22 00:11
1

Hej Kristoffer! :) och välkommen! För en kille med din längd och aktivitetsnivå tycker jag 1500kcal låter lite. Det är ungefär vad jag (inaktiv, kort kvinna) behöver för att gå mer i vikt. Generellt är rådet jag kan ge dig att äta mat som inte höjer ditt blodsocker nämnvärt eller i alla fall inte fort. Mat som höjer blodsocker är kolhydrater och finns i socker, mjöl, ris potatis pasta osv. En utterlighet, som många mår bra av är just LCHF. Men borde inte behöva vara nödvändigt. :) att sikta på att äta kolhydrat-smart borde du komma långt med. Riktig mat, med betoning på mer kött/fisk/baljväxter protein, och grönsaker. Fett av god kvalité, inte margarin. Mindre av potatis/pasta/ris, om du vill äta det alls. Komplettera frukosten med ett ägg eller två. Bacon, bräckt (stekt) skinka, fetare yoghurt minst 10% och frön och nötter i, med bär eller frukt. Och bara en macka om ens någon. Välj i så fall bröd med hela korn i. Se det lite som att mackan är något att lägga mycket pålägg på ;) då håller du dig mätt längre. En sån frukost ger ett stabilt blodsocker och motverkar sötsug. Ja, en sån frukost innehåller mycket energi, men det behöver du när SU startar. Särskillt om du ska träna också. Tänk att du lägger kalori-krutet på morgonen och sedan avtagande under dagen. Men du ska aldrig gå hungrig. Då skickar hjärnan signaler om svält och börjar spara.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[cookies]
2013-01-22 10:06
0

Hej! Tack så mycket!

Tänkte på det, om jag inte ska äta ris/pasta/potatis, vad ska jag då äta till köttet? ;) Känner mig helt borta x)

Ska läsa detta inlägg flera gånger till när jag är hemma och diskutera med mamma så hon köper rätt mat :)

Ägg till frukost, kokt då eller? :)

Lill-Kisse
2013-01-22 11:12
1

Att plocka bort potatis tycker jag verkar onödigt. Det är ju en rotfrukt. Potatis och andra rotfrukter plus grönsaker passar bra till kött och fisk.

Anterrabae
2013-01-22 15:05
1

Ja det är sant, potatisen kan vara kvar, men om inget händer vad gäller omfördelningen så får man kanske peta där sen :) jag tänkte även att ris och pasta kan vara kvar, men i mindre mängd. Men vill man ta bort detta så byter man ut det mot andra grönsker. Tex blomkål, zucchini broccoli, harico verts osv. Ägg kan ätas som man känner för, kokta, stekta enkel- eller vändstekt. Äggröra, omelett. Lite som du känner för. Min tanke är snarare att medvetet minska på snabba kolhydrater och socker, byta mot bättre än att utesluta något helt och hållet. Går det bra så är det tillräckligt. Händer inget så får man då i så fall ta det ett steg till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[cookies]
2013-01-22 21:02
0

Tack för svaren!! :)

Som rent okunnig människa, i vad finns det snabba kolhydrater? :O

chilisalsa
2013-01-22 21:39
1

Socker såklart… men det är ju inte mat Glad

Allt som innehåller snabbsmält stärkelse. Exempelvis mjölmat baserad på vetemjöl. Vitt bröd, hamburgerbröd t.ex, pizza, pasta, pannkakor, våfflor etc.

Ris är rätt snabba kolhydrater beroende på typ. Klibbigt ris är sämre än oklibbigt. Klibbet är stärkelse… I mindre mängd lär det vara okej för dig, speciellt klibbfritt ris, gärna fullkornsris.

Eller testa quinoa som ersättning för ris. Innehåller en del bra protein oxå.

Potatis är väl det bästa alternativet av dom 3. Men gör man potatismos så blir det plötsligt en värsting ! Om man kokar potatis och har den i kylen och sen värmer eller steker den har en del av stärkelsen bytt egenskaper så att den hojer blodsocker långsammare, så det kan vara en idé.

Annars finns det en mängd andra nyttiga rotfrukter.
http://www.ica.se/recept/rotfrukter/

Rostade rotfrukter i ugn är lyxigt gott !

Annars generellt ät större andel grönsaker i stället för den del ris, pasta etc. du tar bort.

Och var inte rädd för fett om du ska bygga muskler och bränna fett.

Smör, rapsolja eller kokosfett för stekning. Oliv eller rapsolja på sallad eller i dresing.

Medarbeterare på Kost

[cookies]
2013-01-22 22:22
1

Vad alla kan mycket O.o

Tack så mycket! Ska tänka på detta nu! Känner mig nästan som en helt ny människa x)

Tack för hjälpen alla! :D

[luneri]
2013-02-01 11:02
2

Kanske någon redan nämnt redan, men viktigt är det att du äter mer av proteinerna för att bygga muskler. Och välj rätt kolhydrater (tror jag redan har nämnts). Kolhydrater tror jag ändå behövs till en viss gräns sålänge man tränar, men man ska fortfarande inte överkonsumera det. Jag har läst på ett kostråd att man ska ta protein vid varje måltid, inkl. mellanmålen.

Men det allra viktigaste är nog att äta hälsosam näringsrik mat som är väl balanserad.

Lycka till! :)