potatismjöl
Jag undrar om man kan använda potatismjöl där datumet gått ut? Jag hittade en öppnad förpackning som gick ut i mars i år.
Inga som helst problem, om det ser okej ut, de flesta torrvaror och även många färskvaror håller rätt länge efter bäst-före-datumets sista dag. Bäst-före betyder alltså inte att produkten är dålig efter det aktuella datumet. Det var därför man ändrade från sista förbrukningsdag till bäst-föredag för många år sen.
/Désirée
Ok tack. Jag frågar för jag har hört att vanligt vetemjöl ska man inte använda gammalt för det kan bildas larver i det
Går utmärkt att använda vetemjöl också, men om det har blivit ohyra i det, så syns de så kallade mjölmaskarna med blotta ögat. Om detta skulle hända, då måste man kasta allt mjöl och noga städa skåpet där mjölet varit.
/Désirée
Bra svar du fått. Det är bra påminnelser :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag har florsocker med utgångdsdatum 2002… helt ok fortfarande.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det här med gamla mjöler, det är viktigt att förvara sådant i burk med tättslutande lock, så slipper man slänga halva skafferiet om ohyran skulle vara framme.
#6 Okej. Jag har alltid haft kvar mjölet och alla andra torrvaror också i orginalförpackningen. Får tänka om där
Känns som att det är lite som att sätta utgångsdatum på cigaretter… hur mer hälsofarligare kan de bli? Nejmen… Är det förpackade så är det bara lag på att de Måste märkas med utgångsdatum. Hade vacumförpackade makrillfiléer som gått ut en månad tidigare, inge fel på dem. Don't waste food… förutom om det är ohyra och mögel i dem…

De flesta torrvaror är fullt användbara åtminstone 10 år efter datumet. Vetemjöl och fetare produkter kan börja härskna efter omkring 3 år efter datumet. Fullt ätbart ändå men inte så god smak.
Mjölbaggar kan uppträda även som färskt. Om de blir angripna blir det att sikta mjölet för att få bort dem. Annars blir det ju lite näringsrikare med ännu mera protein.