platt mage, vad man ska äta
vad ska man äta/undvika när man vill få en platt mage? jag ska börja äta nyttigt och träna mer iallafall :) men vad är bra att äta?

Man kan få en plattare mage om man undviker sådant som jäser framförallt i tjocktarmen. Råkost och liknande. Undvik kost som orsakar IBS-liknande problem. Det här är ju långsamma kolhydrater som en del säger ska vara så bra men de ger ofta problem med svälld mage… och irriration/inflammation.
Vad gäller träning finns inget sätt att träna som ger platt mage… Man kan inte med träningssätt styra kroppen var den ska ta sitt fett… Det enda man kan göra är att minska sitt totala kroppsfett. Men det är alltså kroppen som bestämmer var det ska tas ifrån, vilket är rätt hormonstyrt…
Medarbeterare på Kost

Lagom mängd bra mat helt enkelt. Strunta i halvfabrikat och köp rena råvaror så klarar du dig alldeles utmärkt skulle jag tro….
Och så minimera spannmål… typ pasta, köpebröd etc.
Medarbeterare på Kost
Och vid träning är ryggmuskulaturen minst lika viktig för plattmagen som magträningen. Man måste även komma ihåg att stretcha ryggmusklerna. För korta ryggmuskler ger putmage. Även om den är stark :)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jo då. Man kan visst träna sig till plattare mage. Det är sit-ups som gäller. Då får man muskler som håller in magen, så att den ser fin ut.
Att enbart ändra kosten ger inte platt mage.

Man kan träna sig till fastare magmuskler. Men det är ju inte samma sak som plattare mage 
Alla människor har ju rutor på magen, även som helt otränade. Om dom sen syns är bara en fråga om mängden fett som ligger över dom…
Men att man skulle bränna mer fett på magen genom att träna just magmuskler stämmer inte, kroppen väljer själv var den tar energin från vad gäller subcutan fettförbränning. Intramuskulärt fett används dock liksom muskelglycogen, men det byggs upp igen.
sit-ups är ingen vidare bra övning, som för många ger mer problem. Möjligen på en boll om man klarar det. Annars är maghjul väldigt effektiv coreträning, men kräver grundstyrka i ryggen redan från början för att hålla emot så man inte svankar.
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/137
http://www.youtube.com/watch?v=cTF5rFM1cWk
Medarbeterare på Kost
#3 vilka övningar stretchar ryggmusklerna? :)
Oj det R jag urkass på! Då jag är överrörlig har jag aldrig lyckats bra! :( Hoppas någon annan kan. Däremot funkar det ganska bra att rulla framåt och "hänga" med händerna mot golvet för att slappna av lite och minska spänningarna. Att rulla en mjuk boll under fotsulorna hjälper också till med avspänning.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade