Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1840 ggr
[Mairah]
2013-02-09 13:39
3

Dinkelmjöl

Jag blev rekomenderad att använda Dinkelmjöl istället för vanligt vetemjöl, eftersom Dinkelmjölet inte är lika raffinerat som det vanliga vetemjölet.

Jag har nu använt det ett tag och jag känner själv stor skillnad om jag får i mig rent Dinkelmjöl, mot det vanliga mjölet. 

Någon annan som använder Dinkel?

DesK
2013-02-09 17:59
2

Jo jag använder en hel del Dinkel när jag bakar och ja, det ger även mig färre magproblem

/Désirée

chilisalsa
2013-02-09 20:23
1

Nu är jag ingen mjölexpert !

Men jag tror man man måste skilja på vetesort och beredning av vetekornet.

Beredning = raffinering (dvs malning/siktning m.m.) + att man i en del mjölsorter tillsätter både diverse jox och adderar extra gluten…

Förmodligen kan man göra liknande saker oavsett ursprungligt vetekorn.

Det andra är om om det ena vetekornet i grunden är bättre hälsomässigt än det andra… sätter en peng på att ju äldre desto bättre för hälsan och också näringsrikare framförallt mineralmässigt.

När man kollat på näringsinnehåll i äldre frön har de regelmässigt varit näringsrikare. Sen går det oftast inte att testa för att dra slutsatser om det om man inte kan parallellodla olika sorter på samma mark med samma förutsättningar… långt ifrån alla äldre är grobara, som många av de i den här studien.
http://uadm.uu.se/digitalAssets/112/112370_asplund-linnea-arbete.pdf

http://www.kostdemokrati.se/optimal/2012/08/22/brodberoende-hur-vetet-gor-dig-fet-och-skadar-din-halsa/

Medarbeterare på Kost

Bjornen
2013-02-10 07:21
3

Idag odlades endast ett fåtal sorter som ger bra bakegenskaper.  Den är genetiskt lika på stora arealer som ger dem ännu mera genetiskt lika. Gamla sorter odlas på mindre arealer och ger större utrymme för genetisk variation. Vetekorn har normalt kort livslängd som grobara korn, genom deras relativa höga fetthalt. När fettet härsknar försvinner också grobarheten.

Anterrabae
2013-02-10 08:30
2

Dinkel ska enl vad jag hört och läst mig till ha lägre halt av både gluten, gliadin och stärkelse. Och är därmed snällare mot magen. Inte som vanligt standardvete med sina +16ggr mer gluten och +49ggr mer gliadin än ursprungsvete..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade