Vegetariankost hjälp?
Hej jag vill planera att bli vegatarian (grundenden er skrivet i det här inlägget på hälsa) Och vill gärna ha så många tips som möjligt till min kost!
Saker som jag måste ha i eftertanke är, känslig för gluten och mår inte bra av för mycket kolhydrater. och magen får ont av bönor. tål inte nötter och tomat och tjärnfrukter.
Mycket taksam för råd!😃
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Kommer du äta ägg? En bra proteinkälla som ger mättnad.
Frukost kan vara en smoothie på frukt, bladgrönt (mörka typer av sallad), solrosfrön och havre. Tunna ut med vatten tills det funkar att dricka.
Fullkornsris är en kolhydratkälla som jag klarar ganska bra utan att trigga sötsug eller annat (potatis däremot funkar inte för mig)
Få i dig ordentligt med aminosyror eftersom med din nya kost och intoleranser blir det nog svårt att få i sig fullvärdigt protein. Möjligtvis soja funkar.. jag slipper helst soja själv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hur var det, tål du mjölkprodukter. I så fall är ost och sådant bra källor till protein, ägg lika så.
Quorn är färs och andra produkter baserade på svampprotein.
Som tillägg till det Zabbio skriver. 🙂
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Många tak før era råd! Quorn..er det av svamp!? hade jag ingen aning om. Jo egg kommer jag fortfarande och laktos har jag inte mer en om jag er stressad. ost om jag hittar något fettsnålt anternativ, feta ost och getost er ganska fet snålt tror jag? jag har børjat nu med att byta pasta til risnudlar. eter också fick och skaldjur
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Quorn är en svamp. :)
Om Du kommer äta ägg och mjölkprodukter så kommer Du långt. Du behöver nödvändigtvis inte dricka komjölk, men använda dig av färskost, fetaost, creme fraiche, yoghurt osv.
Jag är vegetarian sedan 1988 och tål inte heller gluten. Mjölkprodukter äter jag väldigt lite, bara dem jag skrev ovan + ett par till. Kolhydrater håller jag mig ifrån med.
Äter Du Quorn & soja-produkter som Du kombinerar med grönsaker och lite laktos så är det ingen fara.
Kom ihåg att äta gröna grönsaker bara, de är viktiga. Spenat och broccoli, avokado t ex. Få i dig svartvinbär, blåbär och nypon eller gojibär. Havregryn, går det bra? Det innehåller järn, så en gröt på det + mjölk av något slag och lite färska bär är toppen.
Huvudsaken är att man äter varierat. En god idé är att gå till Dr en gång/år och kolla B12 + järn-värde. Speciellt såhär i början.
Det gör jag fortfarande, fast jag inte haft någon brist sedan jag var gravid.