Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2489 ggr
[luneri]
2013-02-18 10:46
2

Olivolja

Jag har länge funderat på skillnaderna mellan de olika olivoljorna. 

Kallpressat är det bästa har jag fått lära mig, men vad innebär extra virgin oil då? Är den upphettad eller är den också kallpressad. Och om den är upphettad så är väl inte kvaliteten den bästa ändå även om den heter extra virgin oil? 

Nu blev det snurrigt, men hoppas nån vet hur det ligger till :)

Zofia89
2013-02-18 10:52
1

orkar inte skriva, men här får du link till svaret ;) 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivolja

är det nåt mer du funderar kan du skriva här =)

Anterrabae
2013-02-18 15:58
1

Vilken bra Wikipedia-artikel! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Intehärutandär
2013-02-18 21:05
1

Extra virgin är från första pressning, likaså Virgin. Då man pressar samma igen, så kommer sämre och sämre produkt. 

Här är en bra länk mer utförligt. 

Då jag var på utbytes-resa i Italien för 13 år sedan, så berättade dom att det inte finns Extra Virgin längre, utan de bara skriver det. Tyvärr minns jag inte varför.

[luneri]
2013-02-19 12:09
0

Vad bra, nu fick jag en bättre förståelse, men extra virgin är alltså kallpressad om jag förstått det rätt? 

Jaså, men det är ju ren fusk att skriva att den är extra virgin när den inte är det. Så de flaskor i affären som heter extra virgin oil är alltså inte extra virgin?

chilisalsa
2013-02-19 12:47
2

Nja det är ju svårt att hoppa över den första pressningen lixom 😃

Om det är som Snovit79 säger måste det betyda att man blandar olja från första pressningen med senare pressning… eller olja av sämre kvalité vilket nog är vanligare än vi tror…

I Italien har man ju infört nån slags Olivolje-FBI då man haft problem med att inhemska märken som sålts som högsta kvalité, men har haft inblandling av t.ex Spanska Olivoljor.

Förmodligen får man i en svensk affär det man betalar för….

Medarbeterare på Kost

Zofia89
2013-02-19 14:24
2

Ifall ni har i sverige av den rekommenderar jag varmt Borges extra virgin! Supergod :-) och angående att det inte skulle finnas extra virgin tror jag inte på riktigt.. Säkert fuskas det en del på marknaden men man ska ju då kanske inte köpa billigaste flaskan det står extra virgin på… Som tidigare talare, man får vad man betalar för :-)

Intehärutandär
2013-02-19 16:09
0

# 3

Jag skulle tro att det bara finns en pressning, där man blandar Extra Virgin med Virgin. Och sedan i andra pressningen kommer mer vanlig Olivolja helt enkelt. Och kanske är biprodukter matolja eller billigare varianter man kan köpa på ÖoB, Lidl osv. Inte säker alls. 

Ju finare olivolja, dessto grönare är den iaf och man riktigt känner doften. 

Fick en gång en stor plåtdunk hemskickad av en vän på Sicilien som ägde sådant företag - och jag har aldrig sett sådan fin och grön olja i Sverige. Det är bara flaskorna som är gröna här, så man tror att man får rätt. Men kanske lite finare butiker säljer äkta vara, kanske en sådan butik som säljer lite Italienska ostar, skinka, kryddor osv. 

Förlåt, svara inte på kallpressningen. Vet faktiskt inte hur det står till med sådant. Men vid andra pressning så kommer mer fetter med, så man måste låta den oljan stå längre, så det sjunker till botten - och man kan ta bort det.

Zofia89
2013-02-19 17:12
2

det står klart och tydligt i linken jag skickade i #1 att det är kallpressning det är fråga om 👍

Vad jag förstår så används varmpressad olivolja inte till livsmedel utan man tillverkar tvål och annat av den…

[luneri]
2013-02-19 19:29
2

Okej, jättebra svar! Nu vet jag lite vad jag ska titta efter, om olivolja inköps :)

Ulf-S
2013-02-20 14:35
2

Jag har fått lära mig att aldrig någonsin köpa extra virgin olivolja som kostar under 200 kr per liter eftersom det är omöjligt att framställa bra EVO till ett så lågt pris. 

Ett högt pris garanterar förstås inte hög kvalitet, men det är mindre risk för lurendrejerier om man köper olja från en välkänd producent.