Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 12344 ggr
[luneri]
7

Rostade nötter, nyttiga?

Nu till nästa fråga, hur står det till med upphettade nötter egentligen. Det jag tänker på är när man tex rostar nötter i ugnen eller stekpannan. Försvinner alla de nyttiga fetterna i nötterna och blir härdade? 

Och de saltade rosta cashewnötterna hur står det till med dem?

Det är också en sån där fråga jag funderat på länge utöver olivoljan då :P

fia-mia
1

Att rosta ska inte vara någon fara, däremot är salt i för stora mängder inte bra. 

Ett tips är att rosta nötter i ugnen blandat med lite smält kokosolja och kanel, mixar man det lätt har man dessutom en supergod musli.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[luneri]
1

Okej, vad bra! rostade hasselnötter är riktigt gott. Då kan jag äta dem med gott samvete. 

Jag har fått höra att salt inte ska vara någon fara om man har lågt blodtryck, stämmer det? jag brukar för det mesta ha för lågt blodtryck, så har inte funderat så mycket på salt, men jag tror inte jag äter överdrivet mycket. Jag brukar dessutom använda herbamare här hemma eftersom den är så otroligt god

Det låter jättegott!

Anterrabae
2

Alltså.. Rostade nötter och frön skulle jag inte kalla direkt nyttiga, eftersom rostningen ändrar fetternas molekylstruktur. De blir inte härdade, men de har inte samma egenskaper som i rå oupphetted form. Vissa oljor, kan bli toxiska, alltså giftiga vid upphettning. Är man frisk för övrigt tror jag inte det ställer till med så mycket, men man kanske ska tänka ett par gånger till om man redan dragit på sig besvär ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
3

Lätt rostade är det nog ingen större fara med. Hårt rostade kan som sagt förändra fettstrukturen och för en del fetter ändras till t.o.m. skadliga varianter. Så man bör inte rosta så hårt att dom förändrar färg markant.

Det är dock inte färgförändringen som är fettförändringen i sig, utan det är en kemisk reaktion mellan protein och kolhydraterna i nötterna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Det finns dock skäl att personer med framförallt ögonproblem, som diabetiker m.fl. bör vara försiktiga med AGE som bildas vid Maillardreaktion vid matlagning. Det är dock dåligt studerat om/hur AGE man äter påverkar vår egen förmåga att få bort AGE vi producerar själva enzymatiskt. Gäller i så fall såklart inte bara rostade nötter utan all brunbränd föda… grillad biff t.ex.

Färdigrostade nötter (nästan alltid med dålig olja desutom) som cashewnötter, eller färdigrostade frön från baljväxter, som jordnötter, bör man undvika.

Vill man göra nötter mer nyttiga så blötlägger man dem i ett dygn i avklorerat vatten (T.ex från luftad karaff med vatten i kylen med en del av en knivsudd askorbinsyra, eller lite citronsaft el. dyl. i) med nån msk salt per liter blötläggningsvatten. Sen sköljer man dom noga och äter blötlagda (förvaras i burk kyl nån dag), eller torkar och eventuellt rostar.

Vill man ha ännu nyttigare nötter/mandlar mjölksyrar man dom med avklorerat vatten och nån dl vassle i rumstemp ett dygn och sen sköljer av dom… 😉

Medarbeterare på Kost

[luneri]
1

Okej, alltså är heöt naturliga nötter bäst ändå. 

#4 det var intressant info hur man kan göra med nötter, tack!

chilisalsa
1

Ja det är ju i huvudsak antinutrienter som finns naturligt på nötterna man tar bort på det viset. Antinutrienter som hindrar att man tar upp det som faktiskt är nyttigt i nötterna…

Medarbeterare på Kost

[luneri]
1

Har blötlagda nötter en annan konsistens iome att de har legat i vatten? 

Kan man blötlägga alla nötter på detta sättet?

chilisalsa
2

Ja det lär man ju kunna göra.

Ja de blir ju något mjukare såklart då de tar upp lite av vattnet och säkert mera lättsmälta och därmed att kroppen kanske lättare tar utt nyttigheterna. Vissa nötter kan annars vara lite hårdsmälta.

Jmf en sötmandel med en som fått ett snabbdopp i kokande vatten för att man ska kunna skala den… den är rätt mycket mjukare.

Medarbeterare på Kost