Bättre matvanor - hoppas hudproblemen avtar
Är det någon här med erfarenhet av eksem eller andra utslag och kan kosten isåfall påverka?
Jag ska testa och se om mina hudproblem blir bättre av att ändra till en näringsrik och bättre mat.
Jag kan säga att det har blivit en hel del slarv den senaste tiden och vissa måltider har blivit utbytta mot kakor/choklad.
Mitt problem är eksem i ansikte som uppstod för ett halvårsedan, har aldrig haft det tidigare. Och sedan nässelutslag som jag fick innan sommaren 2012 och som bara fortsatt efter det och eksem i hårbotten i samma veva.
Jag har gått till vårdcentralen men nässelutslagen kan de inte ge en förklaring på, så jag kommer kanske eventuellt gå till en homopat som jag fick tipsat. Jag har inte haft dessa problem tidigare och rätt som det är dyker allt detta bara upp, så något är det som inte står rätt till.
Hej, äter du mjölkprodukter? I så fall kan du prova att utesluta dem några veckor och se om det hjälper mot exemen. Det hjälper inte att äta laktosfritt för ofta är man känslig mot kaseinet (mjölkproteinet) och det finns även i de laktosfria produkterna. Vete(gluten) kan också ge hudproblem om man är överkänsig mot det så det är väl värt att prova att utesluta det också. Ifall problemen försvinner av detta kan du ju prova att införa vete och mjölk igen en i taget så ser vad det är du i så fall reagerar mot.
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Hände det något annat för ett halvår sen, TS? Typ att du fick en infektion, åt penicillin? Eller något chockartat eller extra stressigt? Det skulle kunna förklara varför det kom då.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Användning av olika kemikalier i mat, rengöringsmedel och annat kan ge allergiska reaktioner. När flera olika kemikalier blandas kan risken ökas.
En hög dos av ett visst ämne ger lättare allgerireaktioner. Låg eller mycket hög dos långsiktigt ger inte så stor risk för allergireaktioner. Men olika ämnen kan samverka som gör allergireaktioner kan uppträda för även andra ämnen.
Jag dricker mjölk och äter andra mjölkprodukter, mjölk är jättegott så det blir svårt att utesluta :(
Det var inget vad jag vet som hände förutom att en relation tog slut, men jag upplevde det snarare som en lättnad, och det är möjligt att det kan kanske ha påverkat eftersom jag mådde psykiskt dåligt.
Jag var visserligen i Japan i somras och åt mycket annorlunda mat, men problemen uppstod innan dess, utom just eksemen i ansiktet som kom senare.
Ok, då kan stressen från ett destruktivt förhållande gjort sitt för att öka genomsläppligheten i tarmen… Det i kombo med att du troligen är lite känslig för mjölkprotein ger eksem och sånt. De vanligaste tecknen på mjökintolerans ligger i just eksem, en känsla av att man inte klarar sig utan, och psykisk känslighet. När man inte tål mjölkprotein släpper tarmarna igenom dem delvis osmälta ut i blodet. De liknar morfin och påverkar hjärnan. Man blir beroende och får inflammationer i kroppen, eller i huden. Jättetråkigt, jag vet!
//Ida
Mina eksem försvann efter jag bytte till lchf, innan dess hade jag alltid eksem på benet och ena armen.
Det kan ju vara värt att testa.
jaha, det visste jag inte! Då är det värt att testa att utesluta mjölk. Är det även ost och andra mjölkprodukter som fill och yoghurt som gäller då?
Kan det möjligtvis ha ett samband till nässelutslagen också? Enligt läkaren kan nässelutslag bero på en reaktion i kroppen som kan uppstå av precis vad som helst.
Många i min omgivning äter lchf, men jag har aldrig själv kännt mig lockad.

#7. Prova och se vad som händer med LCHF.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag får fundera lite mer på saken när det gäller lchf, jag tror jag skulle vara hungrig hela tiden med så lite mat man får äta med lchf:/
Jag insåg hur svårt det blir att vara utan mjölkprodukter. Det är mjölk i nästan allt! Bara man ska baka är det grädde eller smör i, och i mat används mycket mjölkprodukter plus mycket färdig mat man köper på restaurang eller dylikt.
Jag funderar om jag ska testa att utesluta mjölkprodukter, men jag vet inte hur jag ska klara det. Dessutom är det en jätteviktig proteinkälla, jag brukar äta mjölkprodukter för ett proteinrikare mål. Så om jag ska byta ut mjölkprodukterna måste jag hitta något annat som ger protein.
Hungrig lär du inte vara på LCHF, man äter sig mätt, och blir oftast inte hungrig och småungen förrän flera timmar senare. Man säger ät när du är hungrig, och ät tills du är mätt. :) Men däremot håller jag med om att en mjölkfri variant kan vara klurig. Men det går. Dock kan det vara bra att vänja sig vid ett steg i taget. Jag skulle först vant mig med att vara mjölkfri, och sen minskat på kolingarna. Som i två steg.
//Ida

Jag skulle gjort lika. Om inte annat så är det ju bra att få veta vad om orsakar problemen… plocka bort en möjlig sak i taget.
En del personer som egentligen inte tål ett födoämne kan nästan ha ett beroende av just det, pga att det faktiskt kan vara beroendeframkallande… konstigt kan tyckas men så kan det vara för en vissa…
Medarbeterare på Kost
Ska jag ta bort all mat med mjölk i, som tex smör, ost, bröd bakat på smör osv? Eller räcker det med livsmedel som mjölk, fil, yoghurt, färskost, creme fraiche m.m?
Jag har funderat att göra en detoxkur och hittade den här sidan. Då ska man inte äta mjölkprodukter så tänkte att jag kan testa att utsluta mjölk samtidigt som detoxkuren. Så får jag se hur jag mår. Dock bor jag inte ensam här hemma så det är svårt att äta "egen" kost när det lagas mat av andra här hemmma.
#9 Jag använder Oatly iMat till det mesta :) Blandr ut med vatten om det är som ''mjölk'' (tycker att den smakar mindre havre än havredryck). Nu är jag så van vid den så att om jag någon gång fuskar och har mjölk i kaffet tex så smakar det fel..
Kokosfett kan ersätta smör i stek.. och antagligen i bak också? Har för mig at banan kan göra bakverk saftiga men det var kanske som ersättning till ägg..hmm..
Jag hade undvikit all mjölk i all fom (..vilket jag borde göra men jag slarvar med en del..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan frön och nötter ersätta mjölk som proteinkälla? Jag äter tex ofta en smoothie på havre och frukt med någon näve solrosfrön i för proteinet.

Ska du testa om det är mjölkprotein som spökar ska du nog gå all in för det i ett par veckor eller så. Det betyder att man får vakta på även det minsta, typ mjölkprotein i mjukt köpebröd.
Färdigrätter eller halvfabrikat innehåller ofta mjölkprotein även om det inte står just mjölk i innehållsförteckningen så ska man testa för just det bör man undvika alla halvfabrikat.
Exempel på vad det kan stå
- Mjölkpulver
- Torrmjölkspulver
- Skummjölkspulver
- Gräddpulver
- Vassle
- Mjölkprotein
- Kasein
- Kaseinat
- Mjölkäggvita
- Mjölkalbumin
Raps- eller kokos till stekning.
Använd ersättningsprodukter som Zabbio föreslår i matlagnig.
Sen inga mejeriprodukter såklart.
Mjölkfritt margarin om man nu promt måste ha smörgåsfett öht.
Medarbeterare på Kost
Du har fått bra svar, och ett litet tillägg. Om man inte tar bort allt, så kanske man inte får någon effekt alls. Maken fick sin lindring först när han blev toknoga. När han bara tog bort nästan allt så var det ingen skillnad alls.
Av de mjölkfria margariner som finns, tror jag Carlshamns är bäst. Den innehåller mest naturligt mättade fetter och mindre emulgering vad jag förstått. Jag vågar inte tro att den inte är härdad, men jag vet med säkerhet att de andra är det 😉
//Ida
Tack för alla bra tips!
Jag har funderat på detta med kost utan mjölk ett tag nu och det börjar smälta in. Min syster som jag bor med vill gärna också testa detoxkuren, känns lättare och mer inspirerande när man är två. Det är dock ingen i min familj som tror att jag har mjölkproteinallergi, så tror inte de tar det på allvar när jag ska testa kost utan mjölk. Jag är inneboende hos min mamma för tillfället. Men nu när jag går detoxkuren så utesluts all mjölk eftersom det är sådant man ska undvikas och på så sätt blir mer accepterat. Konstigt egentligen, men jag känner inte direkt att jag får nåt stöd här hemma när jag ska testa kost utan mjölk pga mjölkintollerans.
Jag har förresten blodgrupp B och då är mjölkprodukter välgörande, kan man ändå få en allergi mot mjölk trots att det ska vara välgörande för mig? Jag går lite efter blodgruppsdieten också.
#17 Blodgruppen tar väl inte hänsyn till allt, tex om du fick mjölkersättning som bäbis (vilket lär påverka allergier) m.m.= :) Jag känner inte till dieten, men självklart kan du vara intolerant ändå.
Jag känner igen det där med att inte bli tagen på allvar. Jag tror fortfarande inte att pappa riktigt tror på min veteintolerans, men han låter mig hållas eftersom det är viktigt för mig, och ställer upp med att laga vetefri mat ändå. Han tror inte heller att jag bröt lilltån förra hösten, trots att den är helt deformerad och fortfarande svullen😃 Har man inte fått det på papper så är det inte sant (gick aldrig till läkare, de skulle bara lindat om den och gett tabletter och det kan jag fixa utan 5 timmar på akuten) och har man papper så är det nog inte viktigt ändå. Ryggen har jag papper på men den är inte heller skadad.. hehe
Så länge de accepterar att det är viktigt för dig så får de nog tro vad de vill :)
Ja, jag får helt enkelt stå på mig, något jag är dålig på men som jag behöver bli bättre på. Min mamma äter LCHF och hon tjatar alltid om att man måste äta fett, även om jag inte äter LCHF. Så på nåt vis får man alltid i sig massa fett ändå även om det inte är den dieten jag går efter.
Jag kommer flytta inom snar framtid till egen lägenhet. Det kommer bli mycket lättare att äta precis som man vill då. Tills dess får jag bara stå på mig. Men vi får se. Om det blir stora förbättringar tror jag säkert att hon förstår att det är mjölken.
Visst är det vida känt att kosten påverkar huden. Människor med psoriasis som sätts på en speciell diet, blir mycket bättre. Det tar inte bort allt, men det minskar enormt.
Mjölk/laktos brukar vara den största boven, sedan gluten. Sedan ska man se till att inte äta besprutad grönsaker/frukt. Utan försöka hålla sig till ekologiskt. Och så rena produkter för övrigt med. dvs inte färdiga köttbullar, leverpastej, kycklingnuggets, fiskpinnar, fiskbullar osv osv.
Vi hade inte heller mjölkproteinintolerans här hemma! Vi har överkonsumerat mjölk i alla tider, "utan problem" maken med eksem och psykiska problem, och jag med autoimminitet. Mor min med psykiska problem, stora dottern med diverse.. Men visst tål vi mjölk. Efter div tester, och tillslut fullständigt uteslutande av mjölk, ägg och lite annat.. Säd i perioder. Så mår vi alla mycket bättre. Får vi i oss mjöl märks det ganska omgående :P Det är därför det kallas dold allergi. Man blir inte akutsjuk. Det ligger och gror och ger massa andra problem i stället. Det är först när det försvinner helt som kroppen får vila och sen reagerar större.
//Ida
#20 Ja precis, "färdiga" matvaror ska man inte köpa som köttbullar tex. Där blandar de i lite allt möjligt. Jag är uppväxt på hemlagad mat, och det är det naturligaste för mig att äta, så det mesta görs från grunden :) och godare blir det!
Jag tittade förresten på Carlshamns mjölkfria flytande margarin, och det är härdad rapsolja i. Härdat fett undviker jag helst. Så det får nog bli cocosfett att steka i ändå.
Nästa vecka hade jag tänkt börja med den här kosten.
Jag hoppas på att jag blir piggare när jag skippar mjölken förresten, jag brukar vara så seg nästan jämt…
Tror inte det står härdat i de hårda margarinerna.. Men cocosolja är helt klart bättre om man tål det. Jag önskar jag gjorde det :)
//Ida
Nu är jag på dag 2 i min detoxkur. Jag känner mig lite smått handikappad när jag inte kan äta något med mjölk. Vanligtvis äter jag alltid nåt med mjölk varje dag, speciellt som mellanmål, och eftersom det är en sån bra proteinkälla.
Finns det någon mjölkfri variant man kan ersätta kesella eller creme fraiche med? Jag tänkte att jag skulle göra kalla såser och så, och då hade det vart bra med något lite fastare
Tack för listan!
Förresten jag måste dela med mig av min supergoda smoothie som jag har gjort på morgonen. Den låter kanske inte så god på ingredienserna men det är den!
Jag har:
1 banan
linfrön
1/2 dl havregryn
1/2 dl havrekli
2 dl havremjölk
och lite kakaopulver
Enkelt och gott, och den gryniga konsistensen som blir av havregrynen är rätt god tycker jag :)