Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2819 ggr
[Mamma-Mia-Marie]
0

BAKA - utan ägg, spannmål, mjölk/soja...

Hej!

Jag undrade ifall någon hade ett bra recept på bröd/muffins utan ägg, spannmål, mjölk/soja…(pga. allergier)

Tex. kokosmjöl, kokosmjölk/vatten, bakpulver/bikarbonat…

Eller andra likvärdiga råvaror!?!

Namiko
0

Dom muffins jag brukar göra är gjort på en mjölblandning av bovetemjöl, majsmjöl och majsstärkelse (potatismjöl fungerar lika bra) i lika stora delar och havredryck istället för mjölk. Behövs inga ägg då, bara lite extra vätska för att ersätta dom, i övrigt kan man följa vanliga recept. Naturligt glutenfria, veganska och otroligt goda blir dom, särskilt med hallon, blåbär och lite farinsocker i.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mamma-Mia-Marie]
0

Glömde nämna inget socker (nyttjar dadelsirap ev.)

Kan ej ha annat mjöl än kokosmjöl, skall ha utan snabba kolhydrater, stärkelse och socker…Mera ett mellan ting av LCHF och GAPS diet fast ändå inte =) svårt att förklara…

#1 inget bovete, majs, havre, potatis - spannmål/stärkelse/kolhydrat

Vi har både allergier, intolerans och överkänslighet, tarmsjukdom och annan sjukdom som påverkar kosten!

Försöker hitta nått sätta att göra plättar, pizza och bröd (muffins) på ut av kokosmjöl, kokosmjölk, bakpulver…???

Anterrabae
1

Det borde funka att göra på kokosmjöl, och husk, med vatten. Om de nu inte behöver resa sig, utan kan funka som plättar typ. Sen får man ju givetvis krydda dem så de passar sitt ändamål. River man i morot, äpple eller zucchini så bprde de rimligtvis bli saftigare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mamma-Mia-Marie]
0

#3 hur menar du nu Ida…kan du förklara som i receptform?

Anterrabae
3

Jo såhär. Typ två dl kokosmjöl och 1-3 tsk husk, beroende på sort. Och vätska så det får svälla. Veva runt så det blir en smet, lite halvtjock sådär. Krydda med salt och tex oregano el timjan (till pizza) bred ut på oljat bakplåtspapper eller helst bakduk i silikon och grädda på hög värme (225) för mjukt resultat och låg värme länge för kex. Byter du vattnet mot kokosmjölk och utesluter kryddor, men sötar med dadelsirap el honung får du kokoskaka.. Riv i äpple, tillsätt kanel och använd äppeljos så blir det äppelplätt, kex, eller kaka.. Variera temp och tid i ugn för olika resultat. Med morot och brödkryddor borde du kunna få något som påminner om kex, knäcke typ. Eftersom jag inte testat själv mer än med frökex typ så kan jag inte vara mer exakt än så :/ hoppas du förstår hur jag menar i alla fall.

//Ida

[Mamma-Mia-Marie]
1

Japp TACK gulliga du…

Anterrabae
1

Nu hoppas jag att det funkar också, men jag ser inget skäl till att det inte skulle det.

//Ida

[Mamma-Mia-Marie]
0

Nja, inte jag heller - skall bara klura ut om och hur mycket i såna fall av varje sak, man kan ju behöva ha i bakpulver eller bikarbonat, då man ej har ägg…sen hur mycket vätska för kokosmjölet sväller en del…

Skall söka efter nått recept som man kanske kan nyttja eller göra om!

ettlitetalias
2

någon inne på matlust hade gjort pizzabotten på blomkål om jag inte missminner mig! Fråga mig inte vad mer det var i "degen" dock…

[Mamma-Mia-Marie]
0