Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 866 ggr
aadlihtam
0

hjälp mig :)

Hej,

jag har lite ett (för mig) stort problem.

Jag vill inte äta djur.

MEN jag behöver gå ner ett antal kg i vikt typ 10-15 och jag har redan bestämt mig för att gå över från vegan till vegetarian pga lite olika anlednigar. 

MEN jag vet inte om jag ska börja äta FISK.

Jag vet inte vad jag ska äta som endast vegetarian och utesluta socker och kolhydrater.

hjälp, ärlig hjälp ?

Anterrabae
2

Går du ner i vikt om du skippar att äta bröd, pasta, ris socker etc. Äter mer av grönsaker, baljväxter, ägg, och mindre av mjölk? Har du testat?

Om inte börja där. Ta bort det som är processat, och försök få i dig mat lagad från grunden. Undvik smakförstärkare, om du inte redan gör det. Dessa rubbar kroppens metabolism. Välj smör, oliv- och kokosolja framför andra oljor och margariner. Och så halva portionen vore bra om den var rå.

Börja där. Se vad som händer.. så tar vi det vidare sen. Ok?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
1

Stort och viktigt beslut !!!

Frågan fisk och/eller skaldjur beror på en mängd faktorer…

Om varför vill du inte äta djur och i så fall vilka?

Kan det t.ex vara ok att äta djur utan ett centralt nervsystem, och därmed hjärna, som en blåmussla, ostron etc.  ?

Jag antar att du går från vegan till något annat av ett skäl… jag vill gärna veta varför ! 

Saken är den att du har en väldigt större näringsmässig marginal om du äter fisk/skaldjur vid en reducerad nivå på kalorier….

Risken att köra i diket är störst på en vegankost….
Jag har inte nåt emot vegankost öht men det krävs stor kunskap i längden att vara frisk på den…. Har man inte det intresset så kan det bli fel eller t.o.m. fatalt…

P.M:a mig gärna om du inte vill posta det här ;-)

Att du önskar det att gå ner i vikt med mer än 10kg gör att du vill banta lite/måttligt… vilket alltid betyder minskad kalorimängd.

Det kan man göra på alla kostvarianter… inga problem !

Men man måste ju leva också…… 🙂

Medarbeterare på Kost