Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3374 ggr
ettlitetalias
0

Känner mig väldigt obalanserad

Usch, min kropp känns fruktansvärt obalanserad just nu.

Känner mig yr, trött, "febrig" i huvudet, seg i övre magdelen, men snabb i nedre delen, sur i kroppen och allmänt ofokuserad.

Har försökt med östrogenbalanserande kost lite halvhjärtat (är övertygad om att jag har östrogenöverskott), men kroppen verkar bara skifta obalansen från ett symptom till det andra.

Tar en del tillskott (järn, C- och D-vitamin) samt hallon-ketoner, men mår inte alls bra.
Har nyss fått zopiclone (kanske har ett annat namn på svenska?) utskrivet mot sömnproblem i samband med pmdd, men även om jag inte är "groggy" efteråt så känner jag mig ännu mer ofokuserad och yr i flera dagar efteråt.

Känner att jag måste "starta om" kroppen lite, men vet inte alls vart jag ska börja! Att gå hungrig går bara inte då jag blir helt jävlig att umgås med och jag jobbar med mentalt sjuka människor, så jag måste kunna fokusera och vara på bra humör.

[Tassy]
0

zoplikon kan du få ruggiga biverkningar utav!

ettlitetalias
0

Skit också.. Satt just och läste igenom biverkningarna ordentligt nu och de verkar ju stämma ganska bra. Men hur ska jag nu kunna sova när det närmar sig mensen? Åååååååh, vilket soppa jag känner att jag är i! Mår inte bra i kroppen alls 😕

[Tassy]
1

Personligen vill jag tipsa om atarax i stället. Egentligen en allergimedicin, men många blir trötta och kan sova på dem. Dom är väldigt snälla, och inte beroendeframkallande.

ettlitetalias
0

Ska kolla upp dem då! Borde gå och få en ordentlig bedömning av en kunnig läkare/barnmorska också ang. just min pmdd, men ingen verkar ta mig på allvar. Har en ask "extra strength sleep aid - diphenhyramine hydrochoride" (allergimedicin?), men de mådde jag inte heller bra av alls..

[Tassy]
0

Har man svår PMDD kan man behöva periodmedicineras med antidepp, står en del om det inne på kvinna iFokus. Personligen har jag dock inget snällt att säga om antidepp, men har inte provat det sporadiskt utan bara helmedicinering. (Jag har alltså också PMDD).

ettlitetalias
0

Mja, jag har också provat anti-depp (ssri), men tycker inte heller att det är något att hänga i julgranen precis…

Känner du att det något som hjälper/stjälper extra när du närmar dig mensen? Jag har så svårt att tänka klart när det är dags, att jag bara går på automatik..

[Tassy]
0

För min del har allting tagit en kovändning, från galna utbrott och hela faderuttan till explosiva migränattacker, nu går all min fokus åt att klara mig lindrigast möjligt undan. Innan var jag rätt uppgiven, inget hjälpte nämnvärt.

Anterrabae
1

Hur mår du nu, ettlitetalias? Är det lika? I mina öron låter det som din kropp försöker avgifta sig, men att den inte riktig orkar det.. Medicinerna ni pratar om har jag ingen koll på, men min personliga erfarenheter är att hormonella besvär blir värre när man inte kan avgifta sig. Men behöver ju göra sig av med överflödshormoner också, och levern tar hand om många av dem med. Jag kan tänka mig att anti-östrogen-maten startat en avgiftning/utrensning som levern inte hinner med. Man kommer igenom, men det är jobbigt. För att hjälpa kroppen så finns det flera metoder, men det jag funnit vara i särklass effektivast är kaffelavemang.. Jag vet att det är en otrevlig tanke, men kommer man över den tröskeln så är det så effektivt. Man känner skillnad i kroppen direkt. Migrän tenderar att vilja försvinna, eller radikalt förbättras, även pågående attacker. Hjärndimma och äckelkänslor i kroppen försvinner också. Jag berättar gärna mer om du vill veta. Både egna och vänners erfarenheter om förbättringar. Ett annat sätt att hjälpa kroppen är bad. Så har du badkar? Att bada med epsomsalt (magnesiumsulfat) och äppelcidervinäger är renande och lindrande. Bikarbonat ökar blodcirulationen och ger utrensningen en skjuts. Har man inte badkar så funkar fotbad också, inte lika omfattande lindring, men det lindrar det med. Man rensar otroligt bra via fötterna. Kram

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ettlitetalias
2

Jag kanner mig fortfarande lite "yr". Magen ar battre, men huvudet hanger inte med.. Har kakat mycket kal, broccoli, kamomill och annat gott, sa det kanske lagger sig snart?

Och som jag matt ett tag nu sa provar jag snart vad som helst! Lagg in ett "recept" pa kaffelavemang du! 😃

Och bade badkar och epsomsalt har jag, sa det ska jag absolut prova ocksa!

chilisalsa
2

Har du ekologiskt kaffe och en rostfri kastrull, är det enda du behöver en påse A 40KR FRÅN APOTEKET…. ;-)

Medarbeterare på Kost

ettlitetalias
1
[Tassy]
1

*en påse för 40 kr

chilisalsa
1

En lavemangspåse avsedd för vattenlavemang alltså… 😃

C a pris alltså :-)

Typ http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101441

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1

Man kokar upp en liter vatten med tre msk ekologiskt kaffe (det är jätteviktigt med eko då bekämpningsmedlen från vanligt icke-eko går direkt upp i levern tillsammans med koffeinet). Låt kaffet sjuda i 15 minuter och låt svalna till 37 grader (ca) sila i kaffefilter, jag upplever att det går lättare med ett långtidsfilter av nylon än med kaffefilter av papper. Mät upp så det blir en liter igen, ersätt det som ev ångat bort. Häll på lavemangspåse/-hink och applicera. ;) kom ihåg att smörja pipen. Kaffet appliceras när man ligger på vänster sida (nedförsbacke i tarmen) men för bäst effekt på levern så vänder man dig och ligger på höger sida, givetvis går det bra om man hellre vill ligga på höger sida redan från början. Målet är att få in hela litern, och hålla en kvart. Sen gå på toa. Men det är inte säkert att det går första gångerna. Ju giftigare saker kroppen släpper, desto mer akut brukar kaffet vilja ut igen, likaså om det släpper mycket. Skulle du må jättedåligt efter kaffet, så beror det på att kroppen jublar över hjälpen, släpper massor med gifter/slagg på en gång och levern blir överbelastad igen. Då kan det vara hjälpsamt att göra ett till, tämligen omgående. Ett sätt att få kaffet lagom varmt på en gång är att bara koka med en halv liter vatten, sila och fylla upp med kallt vatten till en liter. Ev kan man få värma på det hela lite. Det går också utmärkt att koka flera doser på en gång, jag kokar fyra åt gången ;) men så kaffar jag 2-4 ggr/dag också. Då tar jag 12 msk kaffe till en liter vatten. När jag sen ska värma tar jag 2,5 dl och späder upp till en liter, och värmer till 36-37 grader. Läs mer här: http://attblifrisk.wordpress.com/2011/12/17/kaffelavemang/ Har jag glömt något? Fråga i så fall.. Har själv kaffat i 1,5 år i samma intensitet.. Gör man så måste man fylla på med probiotika.. Annars mår man ordentligt illa efter ett tag. Men enstaka lavemang påverkar som regel inte det hela kännbart.

//Ida

Anterrabae
0

Gällande baden så är 1-1,5 dl av salt, äppelcidervinäger och bikarbonat en bra mängd.. Känn efter om du vill ha det var för sig eller tillsammans. Epsom lindrar utrensning, och hjälper kroppen att göra sig av med slagg. Man kan göra fotbad också. Vinäger lika så. Bikarbonatet ökar blodcirkulationen och aktiverar systemet. För en lugnande och lindrande effekt är kamomillte, ca 1-2 liter i ett badkar (jag brygger en liter med två tepåsar) och sen får tepåsarna följa med i badet.. På epsom och kamomillte sover man riktigt gott!

//Ida

ettlitetalias
0

Tack! Far ta och prova det dar nar jag ar ledig nan dag!

Anterrabae
0

Gör så, under tiden får du unna dig ett renande bad/fotad. Så att du får lindring..

//Ida