Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2670 ggr
malinemma
2013-03-12 18:32
0

ICAs stevia strö

har precis köpt hem ICAs stevia strö, det är dyrt enligt mig och nu undrar jag om det är värt pengarna. Är den nyttig? om jag satsar på en platt mage, då jag behöver få bort lite fett, är det ett bra alternativ till socker? ingenting jag kommer att använda så ofta. bara när jag bakar, vilket i och för sig är ganska ofta.

Fridaaaa
2013-03-12 18:33
1

Man har naturligt lite put på magen så platt mage är det få som ens får ;)

Det är bättre än socker, ska vara i alla fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
2013-03-12 18:42
1

Bakar du med mjöl så lär det bli svårt att få bort magen. Mjöl tillför inget gott. Och som frida säger, många har putmage trots att de är smala.

Stevia är ett bra alternativ till socker, men är inte alls så sött som det står att det ska vara. Kan också ha en lite besk eftersmak.

RobinEH
2013-03-12 18:46
0

Ica Stevia Strö innehåller nästan bara erytritol. Mängden stevia är relativt liten och sötman är ca 5.5% kraftigare än socker (steviaglykosider är om jag inte missminner mig 300% sötare än socker).

Ja, det är ett bra sätt att hålla nere på energiintaget från socker då erytritol ger ca 20kcal/100g och socker ger ca 400kcal/100g. Sedan om ditt totala energiintag minskar kan inte jag uttala mig då detta är helt upp till dig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

chilisalsa
2013-03-12 18:59
3

Tja vad innehåller det då ?

Riktig stevia eller bara en kemikalie ?

Håller med Frida… lite put är sexigt ! 😃

Säkerligen genetiskt betingat dessutom… Men om det är bättre än socker beror på mängd. LITEN mängd… kör hederligt socker.

MEN rör det sig totalt om mer än vad som kan vara normalt för normal sötma så undvik helt….

Medarbeterare på Kost

[Qimsid]
2013-03-17 19:29
1

Fick bara problem med magen av stevia. Föredrar riktigt socker, och den lilla energi på några skedar socker, den kan man träna bort på 15 minuter.

Tarotstollan
2013-03-20 21:11
0

Har bara använt Stevia som tabletter som jag skulle söta mitt te med men stor besvikelse det smakade bara salt och hade en fruktansvärt obehaglig eftersmak. Kollade upp det och då stod det att vissa människor är väldigt känsliga för bismaken och då var jag tydligen en av dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anterrabae
2013-03-20 23:26
1

Stevia kan jag tycka är ok i vissa få sammanhang. Men oftast blir den lite beska, lakriseftersmaken besvärande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karmatarerskanise
2013-03-20 23:33
1

6 köpte sådana tabletter jag med. Sötade ingenting och gjorde kaffet beskt och räligt. Dyra var dom också.

Tarotstollan
2013-03-20 23:50
0

Skönt att höra att det inte var bara jag som reagerade så på dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[luneri]
2013-03-23 15:57
0

Jag tycker stevia har en hemsk eftersmak, det påminner om en väldigt ihärdig lakritssmak, jag gillar lakrits, men inte den smaken jag får av stevia. 

Men det finns en steviavariant jag testat på som jag inte fått den där eftersmaken av. stevia strö, eller stevrix eller vad de nu heter. Det är inget jag använder själv, men jag har ätit sådant andra har bakat när de har använt stevia.

Bjornen
2013-03-31 11:56
3

Alternativa till stevia är vår inhemska ormbunke: stensötans rotstock.

Rasken90
2013-04-10 13:07
0

Jag har både stevia strö och steviosa(små tabletter). Anledningen till att folk får fram den beska smaken är att man använder för mycket av det. Jag har inte fått fram någon besk eftersmak när jag använt det, och jag känner att det har sötat tillräckligt.

chilisalsa
2013-04-10 18:41
2

Det beror sannolikt på att det inte är naturligt stevia från växten. Det har en distinkt anissmak…

Medarbeterare på Kost