Håriga armar och överläpp
Hej, om man har håriga armar och överläpp (som kvinna, då :)) - kan det tyda på brist på ngt speciellt?
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se
Jag skulle snarare säga att det är kopplat till hormonell obalans. Sen är vi ju alla olika, men om man inte haft så förr så kan det indikera att det blivit skevt i hormonbalansen. Sådant kan man ju få vid graviditet eller i övergångsåldern eller vid pcos.. Då är det vanligt. Men man kan få det även vid tillfällig obalans. Kolla in artikeln om anti-östrogenkost här, har lite svårt med länkningen från mobilen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
OK, tack!
Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

Ja det är ju väldigt komplext minst sagt. Och man kan ju inte peka ut nåt enstaka ämne eller så.
Generna spelar ju såklart in från början men även livsstil och miljö påverkar ju genuttrycket som används vid hormonproduktionen, liksom en del mediciner.
Massor av saker påverkar ju hormonbalansen även om man äter helt rätt. Hårsäckarna blir nog inte fler av t.ex hård träning däremot blir håret grövre…
Har ingen bra litteratur, men Rob Faigin rekommenderar i sin bok "Natural Hormonal Enhancement Dr. Michael Colgans bok "Hormonal health", och Colgans Institute:s forskning. Går nog bara att få tag på begagnad numer…. men han har skrivit många böcker… och man kan prenumerera på nyhetsbrev…
http://colganinstitute.com/index.php?main_page=page&id=6&chapter=4
Sen kan man väl lyssna på många bra intervjuer med honom, och föreläsningar…
Ex den här serien http://www.youtube.com/watch?v=Wg77glaUQ-E
Medarbeterare på Kost

Lite kort så ger för mycket testosteron (fritt) mer hårbeväxnig.
Ofta är PCOS i bakgrunden men det är verkan och inte orsak.
Kvinnor med PCOS har för högt testosteron men ofta för lite för att bli gravida… dom har för mycket av allt men i fel proportioner.
Boven är för höga insulinnivåer över lag…. och lång tid.
Tänkte skriva lite om det i tråden om anti-östrogen-kost när jag hinner….
Medarbeterare på Kost
Kost, gener, hormoner, svält - svaren är många. 🙂 Men att bara ha hår på armar och överläpp låter högst normalt tycker jag. Vissa har mörka hår så det syns tydligare.