Tryckkokare - erfarenhet?
Idag har jag köpt en tryckkokare. đ
Jag lÀste pÄ ett utlÀndskt forum om hur de hela tiden lagade mat i ''preassure cooker'' och undrade vad det var. Tryck-kokare tydligen.. jahaa� Sökte runt lite och bestÀmde mig för att en sÄdan vill jag ha :)
Tydligen började de bli populÀra pÄ 50-talet en sÄ exploderade nÄgra och folk blev rÀdda.. men mest i Sverige. I andra europeiska lÀnder Àr de lika vanliga som microvÄgsugnar.. sÀger de som vet. Jag utgÄr i varje fall frÄn att sÀkerheten uppgraderats de senaste 60 Ären (och med tanke pÄ alla extra sÀkerhetsventiler och nödutlösningar till och med pÄ min enkla modell sÄ verkar det vara sÄ..) De sÀger att vitaminer osv bevaras bÀttre men det vet jag ingenting om. Smaken var dock stark och fin :)
Hur som helst.. Köpte den idag och testade den. SlÀngde i nötkött (bog), kÄlrot, potatis, morötter och lite sÄ. Purjolök tex.
StÀllde den pÄ spisen och tog tid efter att trycket kommit igÄng. Efter 25 minuter stÀllde jag av den och slevade upp innehÄllet pÄ en tallrik, med en klick yoghurt.
Köttet riktigt smĂ€lte i munnen! Inte ens nĂ€r jag haft 2-3 timmars lĂ„ngkok har det varit sĂ„ saftigt! Ăr verkligen förĂ€lskad! Och rotsakerna var visserlgen vĂ€lkokta, men de kĂ€ndes inte överkokta i min mening. Vilket förvĂ„nade mig eftersom deras koktid lĂ€r vara 5-7 minuter i denna..
Hur som helst.. har ni anvÀnt en tryckkokare? :) NÄgra bra recept?
HÄll huvudet högt men nÀsan i en vÀnlig vinkel.
Jag har aldrig anvĂ€nt en, men ett par indiska killar jag bodde med anvĂ€nde en till typ ALLT. Blev nĂ€stan galen pĂ„ det evinnerliga pysandet frĂ„n den đĄ
Tryckkokare Ă€r toppen och sĂ€kerheten Ă€r sedan mĂ„nga Ă„r betydligt bĂ€ttre Ă€n den var pĂ„ 50-talet đ Alla sorters lĂ„ngkok blir bra och gĂ„r betydligt fortare. En sak som jag Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ Ă€r nĂ€ringsvĂ€rdet i buljong som man kokar i tryckkokare contra buljong kokt i vanlig gryta đ€ En av mina favoriter i tryckkokare Ă€r flĂ€sklĂ€gg, rökt kött och surkĂ„l đ
/Désirée

Ja tryckkokare vill jag ocksÄ ha !
NÀringsvÀrden kontra lÄngkok lÀr vara det samma. Buljongkok lÀr gÄ lÀngre, men ÀndÄ mindre Àn kanske 12 timmar ;-)
En del vitaminer Àr ju vÀrmekÀnsliga men det lÀr inte vara nÄgon skillnad pÄ lÄngkok pÄ 95 grader och den högre temperatur som blir i tryckkokaren.
Osso Buco:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/mitt-k%C3%B6k-lagar-osso-buco-med-saffransrisotto-2321617
Vill man göra rĂ€tten Ă€nnu nyttigare kör man svenskt gammelris (klippta korngryn) som man blötlagt och gör kornotto pĂ„ ! đ
Medarbeterare pÄ Kost
Vad kul med fler som har erfarenhet/intresse :)
Har inte anvÀnt min idag, men snart igen..
HÄll huvudet högt men nÀsan i en vÀnlig vinkel.